ONCE stopt als sponsor wielerploeg
De Spaanse wielerploeg ONCE verdwijnt aan het eind van dit seizoen. De Nationale Blindenorganisatie heeft bekend gemaakt dat zij na vijftien jaar stopt met haar sponsoractiveiteiten in de wielersport....
'Dit is slechter nieuws dan mijn val in de Tour', reageerde kopman Beloki van de ONCE-ploeg. 'Ik vermoedde al dat er iets loos was, omdat ik geen nieuw contract kreeg aangeboden, maar niemand heeft ons verteld wat de plannen waren.' Beloki gaf zijn commentaar vanuit de rolstoel waarin hij zit na zijn ernstige val in een Alpenetappe tijdens de Tour. Het herstel van de Bask gaat vele maanden duren. De ster van ONCE sloot de afgelopen drie jaar de Tour een keer als tweede en twee keer als derde af. ONCE ziet geen heil meer in het wielrennen omdat het belangrijkste doel van de sponsoring, het verhogen van de naamsbekendheid, bereikt is: 98 procent van de Spanjaarden kent de naam. De organisatie verdient met de verkoop van loten jaarlijks honderden miljoenen, die besteed worden aan sociale projecten voor blinden en andere gehandicapten. De toegenomen internationalisering van het wielrennen is een tweede argument voor ONCE om zich terug te trekken: de loten zijn alleen in Spanje te koop. Hetzelfde argument gebruikte Banesto om te stoppen met de sponsoring, want die bank heeft geen klanten in het buitenland. Ook het voortbestaan van Kelme, een derde Spaanse ploeg, is onzeker vanwege financiele problemen. De enige ploeg die zeker doorgaat is Euskaltel-Euskadi, die voor het grootste deel gefinancierd wordt de de nationalistische regering van Baskenland. Een ander teken van de crisis in het Spaanse wielrennen is dat de organisatie van de Vuelta er niet in is geslaagd een hoofdsponsor te vinden en haar toevlucht heeft moeten zoeken bij een reeks kleinere sponsors.