'OEI! Ajacied maakt roddelpers gek met deze foto'

Pas op de slotdag van de competitie, 8 mei, blijkt wie kampioen wordt: Ajax of PSV. Tot die tijd beurtelings berichten uit Amsterdam en Eindhoven. Deel 2: de Amsterdamse social media-sores

Bart Vlietstra
null Beeld
Beeld

Focus, focus, focus. Alles draait nu om focus. Niets mag de spelers afleiden in deze tijden dat het er echt om spant. Zo wordt aangeleerd op de trainerscursus. Zo praten analytici elkaar na. Zo oordelen ook de meeste fans. Natuurlijk zijn daar persmanagers voor in dienst, bij Ajax zelfs drie. Maar ja, de wereld van de Nederlandse recordkampioen is zo groot dat de onrust in veel meer hoeken schuilt dan die van de mixed zone.

Family time

Er was wat te doen de laatste tijd om Anwar El Ghazi. Die plaatste een foto van zichzelf en enkele familieleden voor de Dom van Milaan op Instagram. 'Family time in Milano', schreef de jonge Ajax-speler erachter. Daarachter een zonnetje, een smiley en nog wat symbolen die een gelukzalig gevoel impliceren.

Onmiddellijk draaide de geruchtenmolen in Italië op volle toeren. El Ghazi zou het voorbije competitievrije weekeinde hebben aangewend om te onderhandelen met AC Milan. En anders wel met Internazionale.

Enkele Nederlandse voetbalprogramma's en websites doken er bovenop. 'OEI! Ajacied versterkt geruchten omtrent vertrek en maakt roddelpers gek met deze foto', meldde soccernews.nl. Onder deze 'nieuwsberichten' een stapel reacties van vooral Ajax-fans. 'Blijf maar daar', was een van de aardigste. Het noopte directeur Overmars ertoe om te ontkrachten dat er contact was met Inter over de aanvaller.

Wat kun je eraan doen? Ajax en andere clubs geven spelers al op de jeugdopleiding richtlijnen mee die niet lastig te raden zijn: post (of retweet) nooit iets negatiefs over een ploeggenoot of de trainer. Liever ook niet over een tegenstander. Prijs ze liever. En vergeet de fans ook niet.

Maar ja, moet je zo'n stedentripkiekje dan afraden? Dat gaat wat ver, zou je zeggen. Aan de andere kant werd het geflopte EK 2012 later opgehangen aan een Facebookfoto van John Heitinga die met zijn gezin in een privéjet stapte op weg naar Ibiza.

Handig

Kan ook handig zijn, social media. Eerder was El Ghazi in het nieuws omdat Hugo Borst in een column beweerde dat hij een moeizame relatie heeft met coach Frank de Boer. El Ghazi reageerde, via Twitter dit keer, dat dit onzin is. Het laat zich raden dat Ajax daar prima mee kon leven.

Wat te doen trouwens met spelers die allerhande artikelen aanprijzen op hun social media? Vooral Nemanja Gudelj lijkt wel een wandelende reclamezuil. Sneakers, shirtjes, petjes, spelletjes, feestjes, moederdagcadeaus; zo zuinig als hij op het veld met de bal probeert te zijn, zo kwistig strooit de middenvelder via zijn Instagram-app met shopadviesjes.

Gudelj vertelt desgevraagd dat het hem niet om een extra appel voor de dorst te doen is. Het zijn voornamelijk vriendendiensten.

In tegenstelling tot het uploaden van een vakantiefoto is met veelvuldig adverteren in deze tijden van ultieme concentratie niets mis, valt af te leiden uit de reacties onder zo'n advertorial van Gudelj. 99 procent is positief. Voer voor de social media-onderzoekers. Dat de middenvelder soms zo'n aangeprezen spelletje of petje weggeeft, kan er natuurlijk ook mee te maken hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden