Nooit was een kampioen zo jong als Alonso

Rustig ging de helm af, rustig werden de haren naar achteren gestreken. Maar toen sprong Fernando Alonso op zijn Renault en kwam met een paar woeste kreten de ontlading....

Op het podium van de Grote Prijs van Brazilië moest Alonso zondag genoegen nemen met het derde treetje, maar de zes punten die hij daarmee verdiende, gaven hem een voorsprong die naaste rivaal Kimi Räikkönen (McLaren) in de resterende twee races niet meer kan inhalen. De Fin werd tweede. diens teamgenoot Juan Pablo Montoya won. Zelfs als de Colombiaan Räikkönen had laten voorgaan, was het wereldkampioenschap van Alonso een feit geweest.

Zuchtend van emotie verklaarde de Spanjaard dat dit het hoogste was wat hij in zijn leven en zijn carrière had bereikt. ‘Ik heb nooit hulp gehad, ik heb het allemaal te danken aan mijn resultaten in de racecategorieën waarin ik heb gereden.’

Ondanks zijn jeugdige leeftijd is die carrière al lang, want Alonso zat al op zijn derde in een kart, op zijn achtste won hij zijn eerste titel en in 1994, 13 jaar oud, werd hij kartkampioen van Spanje. Twee jaar later volgde zijn eerste wereldtitel. In 1999 stapte Alonso over naar de Formule Nissan en ook daar werd hij kampioen.

Via de Formule 3000 kwam hij in 2000 als testrijder bij Minardi terecht, waarvoor hij een jaar later alle races reed. Bij dat kleine team, waarbij nu de Nederlanders Albers en Doornbos rijden, behaalde hij uiteraard geen punten, maar hij viel dusdanig op dat hij in 2002 een testcontract kreeg bij Renault. Dat team werd en wordt geleid door Flavio Briatore, de man bij wie ook Michael Schumacher zijn eerste wereldkampioenschap behaalde, toen in een Benetton In 2003 kreeg Alonso bij Renault een vast ‘stoeltje’ en datzelfde jaar boekte hij in Hongarije zijn eerste overwinning.

En nu dus wereldkampioen in de hoogste klasse van de autosport.’Schumacher, who?’, stond er achter op het T-shirt van een Renault-monteur. Want dat zal de tevredenheid bij Alonso en zijn team nog hebben vergroot: de Duitser die in zijn Ferrari vijf jaar lang de Formule 1 domineerde, is op de circuits verslagen.

Sterker nog, de onttroonde wereldkampioen kwam er dit jaar niet aan te pas. Niet dat Schumacher het rijden verleerd is, maar de Ferrari wil niet. Lang kreeg bandenfabrikant Bridgestone daarvan de schuld, maar deze week gaf Ferrari toe dat het ook niet is gelukt het verlies aan neerwaartse druk, veroorzaakt door de nieuwe reglementen, goed te maken. Overigens boekte Schumacher gisteren een redelijk resultaat: hij werd vierde.

Het gevaar voor Alonso kwam dit jaar vooral van Räikkönen. Diens McLaren was, zeker in de tweede seizoenhelft, sneller dan de Renault, maar de Mercedes-motoren waren minder betrouwbaar. Beide rijders wonnen zes van de zeventien nu gereden races, maar Alonso stond daarnaast nog eens zeven keer op het podium, tegen Räikkönen vier keer.

Sommigen beweren dat Alonso de titel niet zou verdienen omdat Räikkönen sneller is. De Fin heeft inderdaad veel pech gehad, maar in een mechanische sport telt betrouwbaarheid nu eenmaal zwaar mee. In Alonso’s eigen woorden: ‘Een race duurt zeventig ronden, geen dertig of veertig.’

Ook in Brazilië waren de Renaults niet tegen de McLarens opgewassen. Alonso vertrok van pole, maar werd direct na de start voorbijgereden door Montoya. Na de eerste pitstops lag ook Räikkönen voor hem, en dat zou zo blijven. Voor McLaren rest slechts de schrale troost dat het Renault in het gevecht om het constructeurskampioenschap voorbij is. Maar die strijd is nog niet gestreden, want de voorsprong bedraagt slechts twee punten.

Voor Christijan Albers was er gisteren een klein succesje: hij wist de Jordan van Narain Karthikeyan voor te blijven en eindigde als voorlaatste. Zijn teamgenoot Robert Doornbos viel uit met een kapotte versnellingsbak.

Beide Nederlanders kunnen en/of willen overigens niets zeggen over hun toekomst nu Minardi is verkocht aan Red Bull. Er wordt veel gespeculeerd: Albers zou naar Midland gaan, zoals Jordan in 2006 heet, Doornbos naar Red Bull. Maar Albers wilde niets bevestigen of ontkennen. ‘We zijn met iedereen in gesprek en ik heb nog geen handtekening gezet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden