Nieuwkomer in historie van cowboys en stuntmannen

Blader door de geschiedenisboeken en laat de zwart-witbeelden van de coureurs aan het oog voorbij trekken. Het gaat van kampioenen als Piquet, Fittipaldi en Mansell, de telgen uit de Andretti-clan en de Unserdynastie tot Willy T....

Eindeloos is de lijst van rijders in de Champ Car-klasse. Tussen de Amerikaanse stuntrijders, de Canadese cowboys en mannen die hun carrière probeerden te redden na een (mislukt) Formule 1-avontuur, houdt een vijftal de Nederlandse eer hoog.

Arie Luyendijk, koning van de Indy 500, voert met 142 starts en drie zeges het gezelschap aan dat voor korte of langere duur deel uit maakte van het racecircus waarin de typische Amerikaanse showelementen niet als een belemmering worden gezien. Jan Lammers startte tien keer, Nicky Pastorelli reikte tot negen optredens. Charles Zwolsman kon het gehele vorige seizoen in actie worden gezien.

Verhoudingsgewijs leggen ze het af tegen de laatste landgenoot die voet aan wal heeft gezet in de Champ Car, ook wel CART geheten. Robert Doornbos wordt al Bobby genoemd sinds hij als een betrekkelijke nobody – in de VS is zijn korte in de daar weinig geliefde Formule 1-verleden onbekend – debuteerde met de tweede plaats in Las Vegas. In de vier wedstrijden die volgden, reikte hij nog eens drie keer tot het podium.

Door zijn opzienbarende inhaalrace in Cleveland, waar hij kansloos leek door een straf voor ongeoorloofd inhalen, hoeft Doornbos nog slechts drie punten goed te maken op de tweevoudig kampioen, Sebastien Bourdais uit Frankrijk.

De twaalf wedstrijden die resteren, bieden voldoende perspectief voor een machtsovername. Misschien vindt die wel plaats in België (augustus) of op het TT-circuit van Assen, een maand later.

De Champ Car voelde zich voordien niet genoodzaakt het vasteland aan te doen. Door het wegvallen van Zuid-Korea en de inspanningen van de Gelderse oud-tapijthandelaar Bart Rietbergen is Europa voor vijf jaar verzekerd van de races. Le Mans en een Duits circuit lonken voor de volgende jaren.

Spektakel is vrijwel gegarandeerd als de coureurs hun Panoz DP01, aangedreven door een Ford Cosworth V10-motor, loslaten in Long Beach, Mexico, Mont-Tremblant, of Elkhart Lake. De kracht van de Champ Car, zeggen ervaringsdeskundigen, is dat iedereen kampioen kan worden.

Dat geldt ook Doornbos, die in eerste instantie als testrijder onder contract staat bij het Formule 1-team van Red Bull, maar een andere invulling mocht geven aan zijn raceloze weekeinden. Hij betaalt een miljoen euro voor zijn stoeltje bij Team Minardi USA, geleid door de ex-Formule 1-teambaas Paul Stoddart.

Bijna Amerikaans is Doornbos door zijn uiterlijk en zijn visie dat geen weg onbegaanbaar is. Hij begrijpt wat het volk wil door voeding te geven aan de Amerikaanse trots.

Talloze greats klinken als hij spreekt over de klasse, die zich afficheert als de Amerikaanse tegenhanger van de Formule 1. ‘Voor Amerikanen is de Champ Car het hoogst haalbare in single-seaters (eenzitters).’

Pastorelli zei zich na een paar races te hebben verbaasd over de losse sfeer. Coureurs lopen in de paddock bij elkaar naar binnen en spreken aan de avonddis over de de dingen des levens. Kom daar bij de Formule 1 maar eens om.

Het heeft vooral te maken met de omstandigheden, die voor elke coureur identiek zijn. Er is één chassis beschikbaar, één soort banden en één motor. De meeste technische hulpmiddelen die de Formule 1 heeft omarmd, zoals traction control, zijn taboe. De teambudgetten liggen tien keer lager dan in de Formule 1. Het maakt het racen puurder en de coureur belangrijker dan de auto.

Jonge coureurs, onder wie Arie Luyendijk junior, zien steeds vaker in dat het uit carrièreoverwegingen loont de stap te maken naar de Champ Car, die zich afsplitste van de Indy Car Series. Voorlopig moeten ze, bij gebrek aan de juiste contacten, het kunstje afkijken van de nieuwste inwoner van een wereld vol entertainment, historie en van zo hard mogelijk rijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden