UCI-baas Lappartient
UCI-baas Lappartient © AFP

Nieuwe UCI-baas wil hooguit zes renners per team en hint op verbod teamradio's

Het waren er ooit tien, het werden er negen en het komende seizoen verschijnen in de Tour de France, de Giro d'Italia en de Vuelta de ploegen nog maar met acht renners aan de start. Volgens David Lappartient, sinds anderhalve maand de nieuwe baas van de internationale wielerunie UCI, zijn het er nog altijd te veel. 'Ik ben er een voorstander om een stap verder te gaan, hooguit zes renners per team zou nog beter zijn', zei hij tegen het Franse radiostation RMC.

De organisatoren van de grote wielerevenementen (de ASO en RCS Sport, die de grote ronden in de portefeuille hebben, maar ook Flanders Classics, verantwoordelijk voor grote koersen in Vlaanderen) zinspelen al langer op kleinere pelotons. Dat zou de veiligheid ten goede komen en de koersen aantrekkelijker maken. Het wordt voor een team moeilijker een wedstrijd te controleren. De dominantie van een rijke ploeg als Sky rondom meervoudig Tourwinnaar Chris Froome maakt het verloop te voorspelbaar.

De UCI lijkt nu gewonnen voor het idee. Toen de ASO en RCS Sport de wielerwereld al het afgelopen seizoen een kleiner peloton wilden opleggen, stuitte dat op kritiek van de unie. Maar dat was meer een formeel bezwaar: de organisatoren kregen het verwijt dat ze zelf de reglementen gingen vaststellen. Pas nadat de Professional Cycling Council (PCC), waarin organisatoren, renners en de UCI zijn vertegenwoordigd, zich over een lager maximum had uitgesproken, werd de maatregel ingevoerd. In de ronden bestaat het peloton vanaf 2018 niet langer uit 198 maar uit 176 renners.

Terughoudend

Vicevoorzitter Richard Plugge van de AIGCP, de belangenvereniging van professionele wielerploegen, reageert terughoudend op een mogelijk verdere beperking. 'De regelgeving hoort thuis bij de PCC. Lappartient zal toch eerst alle partijen moeten consulteren. Andere belangen wegen ook mee.'

Op persoonlijke titel wil de directeur van de Lotto-Jumbo-ploeg wel kwijt dat hij zich afvraagt of de koers met minder renners wel aan aantrekkingskracht wint. 'Negen, acht of zes, het zal niet per se het verschil maken. De Giro is dit jaar met negen renners per ploeg gereden. Dat was toch een prachtige wedstrijd.' Hij wijst erop dat er al veel gebeurt, zoals de komst van korte etappes in de komende Tour en de invoering van bonificatieseconden in de finale van etappes. Dat de veiligheid met minder deelnemers is gediend, betwijfelt hij. 'Er zijn wel meer koersen met 120 of 150 man. Daar gebeurt ook wel eens wat.'

Profileren

Bij een afgeslankt peloton zullen ploegleiders zich genoodzaakt zien hun team nog scherper te profileren. Stellen ze vooral renners op die hun kopman moeten bijstaan of kiezen ze coureurs die hun topsprinter naar de finish leiden? Aike Visbeek van Team Sunweb verwacht dat de sprint minder belangrijk wordt. 'Rijden voor een klassement levert meer punten in de ranking op.'

Ook Visbeek is er niet zeker van dat de wedstrijden attractiever worden. 'Als in een vroeg stadium een grote groep wegrijdt waarin ploegen met meerdere renners zijn vertegenwoordigd, is het mogelijk dat de rest het verder wel gelooft. Zo kan de koers ook meteen al zijn beslist.' De veiligheid zal er ook in zijn optiek niet groter op worden. 'Of er nu 200 of 140 man op een scherpe bocht afstuiven, er zullen er altijd zo'n 80 zijn die dan vooraan willen zitten.'

UCI-voorzitter Lappartient presenteerde ook een aanstaand verbod op de communicatie tussen ploegleidersauto's en renners

De beperking van het aantal deelnemers heeft al gevolgen gehad voor de grootte van de teams. AICGP-bestuurder Plugge schat dat de ploegen gemiddeld twee renners minder hebben gecontracteerd. 'En als je er maar zes kunt inzetten, komt ook de positie van verzorgers en mecaniciens in het geding.'

UCI-voorzitter Lappartient presenteerde bij radiozender RMC nog een tweede hervorming: een aanstaand verbod op de communicatie tussen ploegleidersauto's en renners. Hij denkt niet aan invoering op korte termijn, maar tijdens de WK volgend jaar in Innsbruck zouden de nationale teams 'de oortjes' tijdens de wedstrijd al niet meer mogen gebruiken. 'Ik denk wel dat we hier in de toekomst naar toe moeten.' Hij hoopt dat ook hierdoor de wedstrijden interessanter zullen verlopen en de risico's voor de renners zullen afnemen. Het idee stuit bij Plugge op onbegrip. 'Dan krijg je weer ploegleidersauto's die de renners gaan opzoeken. Dat staat juist haaks op de veiligheid.'