Nieuwe rubbers op snikhete Hungaroring

Het Formule 1-circus sluit komende zondag de eerste seizoenshelft af met de Grote Prijs van Hongarije op de Hungaroring. De belangrijkste vraag die op het circuit nabij Boedapest moet worden beantwoord, is welke teams en coureurs de nieuwe banden van Pirelli het beste onder controle hebben.

Beeld reuters

De rubbers moeten direct een zware test doorstaan, aangezien er temperaturen van zo'n 40 graden worden verwacht op de Hungaroring.

Na de beruchte 'klapbandenrace' op het circuit van Silverstone besloot de internationale autosportfederatie FIA een extra testsessie voor de wedstrijdcoureurs in te gelasten op diezelfde baan. Vorige week maakten zij voor het eerst kennis met de nieuwe Pirelli's. Deze rubbers bestaan uit de basis van de band uit 2012 en het loopvlak van de band van dit seizoen.

Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel zette met zijn Red Bull de beste rondetijd op Silverstone neer. 'Het wordt nu afwachten hoe deze rubbers reageren op de lange bochten en de hoge temperatuur van het asfalt', aldus Vettel, die in 2007 in Hongarije voor het eerst in de Toro Rosso stapte, de bolide van het tweede team van Red Bull.

De grote afwezige op Silverstone was het team van Mercedes, dat was uitgesloten vanwege de geheime bandentest in mei. Lewis Hamilton, de nummer 4 in het WK-klassement, won vorig jaar vanaf kop voor de derde keer de race. 'Het wordt een belangrijk weekend voor ons. We moeten vrijdag direct goed rijden, aangezien het de eerste keer is dat we de nieuwe banden kunnen uitproberen', zei de Brit.

Sowieso zal Hamilton goed willen presteren in de kwalificatie, omdat het traditioneel lastig inhalen is op het Hongaarse circuit. Vorig jaar werd op de Hungaroring zelfs minder ingehaald dan in Monaco (19 om 23). Toch ging de winst in de afgelopen 5 jaar viermaal naar een coureur die niet van kop was gestart. Iets waarover Hamilton kan meepraten. Hij wist dit seizoen drie polepositions niet in winst om te zetten.

Met de statistiek van vorig seizoen in het achterhoofd is Ferrari-coureur Fernando Alonso duidelijk in het nadeel. De Spanjaard is met 34 punten achterstand de eerste achtervolger van Vettel in de WK-stand. In de kwalificaties komt de rode bolide echter te kort; de derde startplaats was dit seizoen het hoogst haalbare voor Alonso die in 2003 in Hongarije zijn eerste formule 1-zege boekte.

De vergelijking met Monaco komt de Nederlander Giedo van der Garde juist wel goed uit, hij reed in het vorstendom zijn beste kwalificatie (15e). 'Ik heb hier voorheen altijd goed geracet. Eigenlijk is het net Monaco, maar dan zonder de vangrails zo dicht langs de baan', aldus Van der Garde.

Beeld reuters
Beeld epa
Beeld reuters
Beeld reuters
Beeld reuters
Beeld reuters
Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.