Nieuwe Ferrari snel doch onbetrouwbaar

Elf ronden lang kon Michael Schumacher zondag in de nieuwe Ferrari de Renault van Fernando Alonso vrij makkelijk volgen. De tweede plaats in de kwalificatie van de Grote Prijs van Bahrein had de autocoureur en diens fans al weer hoop op betere tijden gegeven....

Maar in de elfde ronde gaf het hydraulische systeem van de Ferrari, vanwege de dood van de paus voorzien van een zwarte neus, de geest. De Spanjaard Alonso reed vervolgens onbedreigd naar de zege, zijn tweede in drie, door het Franse automerk gedomineerde races.

De F2005, eerder dan gepland ingezet na de slechte resultaten van het oude model in de afgelopen twee races, bleek snel, maar vooralsnog mechanisch onbetrouwbaar. Teamgenoot Rubens Barrichello worstelde tijdens de vrije trainingen en kwalificaties met een haperende versnellingsbak en kwam niet verder dan de vijftiende startplaats.

Omdat ook de motor moest worden gewisseld, werd Barrichello reglementair tien plaatsen teruggezet, zodat hij de race als twintigste en laatste aanving. De Braziliaan wist in de eerste fase fors terrein te boeken, maar kreeg, evenals twee weken geleden, problemen met de banden en eindigde de race net buiten de punten, op de negende plek. Hij moest bovendien machteloos toezien hoe hij op een ronde werd gezet door leider Alonso.

Voor Schumacher was het de eerste keer sinds 2001 dat hij met mechanische problemen uitviel. Hij heeft nu twee punten uit drie wedstrijden en staat daarmee op een gedeelde dertiende plaats, zijn slechtste seizoenstart sinds jaren.

Toch blijft de Duitser, althans naar buiten toe, optimistisch. 'Natuurlijk ben ik teleurgesteld, maar het is een fantastische prestatie dat we hier met de nieuwe auto konden rijden. Dat was absoluut de juiste beslissing.'

Ferrari-teambaas Jean Todt wees de beschuldigende vinger ook nadrukkelijk in de richting van bandenfabrikant Bridgestone. Barrichello kende evenals twee weken geleden in Maleisië grote problemen met het rubber.

Ook GP-winnaar Alonso heeft de Ferrari's nog niet afgeschreven. Hij zei de indruk te hebben gehad dat Schumacher in de eerste ronden sneller was geweest dan hij. 'Ik heb nu 26 punten van de mogelijke dertig en dat is natuurlijk fantastisch. Maar we hebben nog maar drie van de negentien races achter de rug.'

Hoewel de andere Renault-rijder, Giancarlo Fisichella, voor de tweede achtereenvolgende keer uitviel, staat het Franse merk nu eerste in de stand om het constructeurskampioenschap, met elf punten voorsprong op Toyota. Dat team deed ook gisteren weer goede zaken. Jarno Trulli werd tweede, Ralf Schumacher vierde. De Fin Kimi Raikkonen haalde zijn eerste punten van dit seizoen binnen door zijn McLaren naar de derde plaats te rijden.

Christijan Albers eindigde in zijn Minardi als dertiende. Dat was tevens de laatste plaats, want de GP van Bahrein kende zeven uitvallers. Daar zal de hitte, 42 graden, mede debet aan zijn geweest. Voor de race waren coureurs te zien die speciale koelvesten droegen, natte lappen op hun hoofd hadden of ijs in hun handen en hun nek gelegd kregen. Albers eindigde achter zijn teamgenoot Friesacher, hoewel hij het hele weekeinde sneller was geweest.

Hij reed in de eerste raceronde echter tegen de achterkant van de Red Bull van David Coulthard aan. De Nederlander moest daarop de pits in om de beschadigde neus van zijn wagen te laten vervangen.

Behalve voor Ferrari is het seizoen ook voor BAR, vorig jaar vice-wereldkampioen bij de constructeurs, slecht begonnen. Gisteren viel Takumo Sato uit met remproblemen, zijn teamgenoot Jenson Button kwam na een pitstop in ronde 45 niet meer weg.

Een opvallende rol in positieve zin was weggelegd voor Pedro de la Rosa, derde rijder van McLaren. Hij reed in Bahrein in de plaats van Juan Pablo Montoya, die bij een partijtje tennis een schouderblessure had opgelopen. De Spanjaard maakte weliswaar enkele foutjes, maar liet prachtige staaltjes racen zien in duels met onder anderen Barrichello en Williams-coureur Mark Webber, die hij beiden inhaalde. De la Rosa, ooit teamgenoot van Jos Verstappen bij Arrows, eindigde als vijfde en zette bovendien de allersnelste raceronde neer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden