Nieuw logo Juventus: 'Is dit een 1 april-grap?'

Voetbalclub Juventus wordt ook wel de Oude Dame ('La Vecchia Senora') genoemd. Opgericht in 1897, op Genoa (1893) na de oudste club van Italië. Maar nu ook de club met het modernste logo van het land. Sterker: misschien wel van Europa. Dat valt op z'n zachtst gezegd niet helemaal goed bij de fans.

Het nieuwe logo van Juventus Beeld screenshot

De legendarische Italiaanse producer Giorgio Moroder (van onder anderen Donna Summer) werd voor de presentatie ingevlogen om de tekst 'ik zag de toekomst van de muziek in de jaren zeventig, nu ziet Juventus de toekomst van het voetbal' uit te spreken. Dan weet je genoeg.

We zien twee schreefloze, strakke witte lijnen tegen een zwarte achtergrond. 'Life is a matter of Black and White', zoals de club zelf schrijft. Zwart en wit zijn de clubkleuren sinds 1903. Niet voor niets was ooit een zebra onderdeel van het logo. Daarna werd het een steigerende stier, behorend tot thuisstad Turijn. Maar alle opsmuk is verdwenen, zelfs het kroontje is weg. Wat over is gebleven: drie keer een vloeiende J-vorm: wit-zwart-wit.

Bekijk de Juventus-logo's door de jaren heen.

'We zijn een jaar bezig geweest om uit te zoeken wat de nieuwe markt wil, en ook om rekening te houden met de toekomst', zei Juventus-president Andrea Agnelli in The Guardian. 'Een verbeelding van de Juventus' manier van leven.'

Juist ja. Op Twitter zagen fans hele andere dingen in het logo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.