Nieuw hoofdstuk in bizar achtbaanseizoen: Verstappen wint de Grote Prijs van Mexico

De derde Formule 1-zege van Max Verstappen

Max Verstappen zegevierde voor de tweede keer dit seizoen in een Grand Prix. Hij rammelt hiermee nadrukkelijk aan de poort van wereldkampioen Lewis Hamilton.

Bijna anderhalf jaar zat er tussen de overwinning van Max Verstappen (20) in Spanje en zijn tweede Formule 1-zege, begin deze maand in Maleisië. Op overwinning nummer drie hoefde hij minder dan een maand te wachten. Verstappen won zondag de Grote Prijs van Mexico, waarmee zijn bizarre achtbaanseizoen een nieuw hoofdstuk kreeg.

Verstappen trok de race in de eerste bocht al naar zich toe. De Nederlander startte vanaf de tweede plaats, nadat Sebastian Vettel (Ferrari) hem zaterdag op 86 duizendste van een seconde van zijn allereerste poleposition had gehouden. Hij was er zondag op gebrand de Duitser zo snel mogelijk van de leiding te beroven.

De start was cruciaal en dat ging goed. Daarna was het een beetje letten op de banden en cruisen

Max Verstappen, winnaar in Mexico

De wereld van de formule 1

Hoe groot is de sport wereldwij? Bekijk onze special en zie hoe het zit met de winnaars, de fans en het geld.

Hij passeerde Vettel meteen aan de buitenkant in de eerste bocht. Die poogde Verstappen nog naar buiten te duwen, toucheerde met zijn voorvleugel de achterband van de Nederlander en vervolgens ook die van Lewis Hamilton die vanaf plek drie naar voren was geschoten. Verstappens band overleefde de prik van Vettel. Die van Hamilton niet.

Daarmee waren de belangrijkste concurrenten van Verstappen voor de zege na een paar honderd meter racen uitgeschakeld. Vettel moest een pitstop maken voor een nieuwe neus, Hamilton liet zijn rechter achterband vervangen. Als eenzame leider reed Verstappen probleemloos naar de overwinning.

Geen moment konden nummer twee Valtteri Bottas (Mercedes) en nummer drie Kimi Räikkönen (Ferrari) ook maar in de buurt komen van Verstappen. Op de finish was het verschil met Bottas ruim twintig seconden. Voor de lol reed hij vijf ronden voor het einde nog even de snelste ronde.

Tekst gaat verder onder de foto

Zonder zweet op zijn voorhoofd stapte Verstappen uit. 'De start was cruciaal en dat ging goed. Daarna was het een beetje letten op de banden en cruisen. Het was een van mijn makkelijkste races ooit', zei Verstappen droogjes na de race. De zege kwam volgens hem op 'een perfect moment' gezien de race vorige week in het Amerikaanse Austin. Toen was hij na de race het middelpunt van beroering wegens een dubieuze straf die hem zijn podiumplaats kostte en zijn vervolgens boude uitlatingen richting de scheidsrechters.

Verstappens zege in Mexico onderstreepte andermaal de vooruitgang die zijn team heeft geboekt in de afgelopen maanden. Sinds de GP van Maleisië scoorde hij zelfs de meeste WK-punten van iedereen. Tot dat moment draaide zijn seizoen om pech en ongelukkige momenten, met zeven uitvalbeurten in veertien races.

Tekst gaat verder onder de foto

Topauto

De plotse wederopstanding van zijn team, zijn huidige topauto en de twee overwinningen in korte tijd zijn voor Verstappen ook reden een bitterzoet gevoel te krijgen. De Nederlander is Formule 1-coureur geworden om wereldkampioen te worden. Achteraf bezien had hij daar dit seizoen een perfecte mogelijkheid voor gezien de kracht van de concurrentie.

Want het oppermachtige Mercedes, het team dat tot dit seizoen sinds 2014 slechts acht races niet won, is dit seizoen opmerkelijk wisselvallig. Dat heeft alles te maken met de bredere auto's dit seizoen, waardoor teams hun auto's vanaf het kleinste schroefje opnieuw moesten ontwerpen.

De bredere auto's zijn gevoeliger voor luchtstromen dan hun voorgangers. Het maakt de aerodynamica van de auto belangrijker dan vorig seizoen en op dat vlak heeft Mercedes dit jaar moeilijkheden, met name op de snelle circuits waar het surplus aan motorvermogen - Mercedes heeft nog altijd de sterkste en betrouwbaarste motor - minder doorslaggevend is.

Tekst gaat verder onder de foto

Zoals in Mexico, zondag, maar ook in de andere race die Verstappen dit jaar won in Maleisië. Het andere topteam met een betere krachtbron, Ferrari, kampte met name in de tweede seizoenshelft met een wispelturige auto en motor. Het is de vraag of beide teams die zwakheden volgend jaar weer hebben, aangezien er met ongebreidelde middelen in Brackley (Mercedes) en Maranello (Ferrari) al volop wordt gewerkt die gebreken in de auto's van volgend jaar weg te poetsen.

Ook Verstappens team Red Bull is eerder dan een jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van de auto van volgend seizoen, de RB14. Verstappen testte tijdens de vrije trainingen in Mexico alvast wat zaken voor 2018. Dit jaar bleek namelijk pas bij de testdagen in de winter dat data uit de windtunnel niet overeenkwam met datgene wat er op het circuit gebeurde.

Tekst gaat verder onder de foto

Het was een van de redenen voor de achterstand op Mercedes en Ferrari aan het begin van het seizoen. Red Bull schakelde topontwerper Adrian Newey, die tijdelijk was uitgeleend aan sponsor Aston Martin voor een straatautoproject, in als probleemoplosser. Met hem aan boord werd het gat tot Mercedes en Ferrari gestaag gedicht.

Het overwerk in de Red Bull-fabriek in Milton Keynes werd bekroond met de zeges van Verstappen in Maleisië en Mexico. Het neemt allemaal niet weg dat de ware sleutel naar structureel succes volgend seizoen ligt bij motorleverancier Renault. Het gebrek aan vermogen en betrouwbaarheid in de Renault-motor hinderde Verstappen dit jaar het meest.

En op dat vlak moeten er bij de Fransen nog wel wat stappen worden gezet. Drie coureurs die in Mexico reden met een nieuwere Renault-motor: Hartley (Toro Rosso), Hülkenberg (Renault) en Verstappens teamgenoot Ricciardo vielen uit met motorpech.

Verbetering: in een eerdere versie van dit artikel stond in de onderkop dat Verstappen zijn derde GP van dit seizoen won. Dat klopt niet, Verstappen won in Mexico zijn tweede GP van dit seizoen. In totaal heeft Verstappen nu drie zeges op zijn naam staan: de eerste behaalde hij vorig seizoen. 


Wilt u de formule 1 begrijpen? Lees dan deze stukken

Max Verstappen is nu populair in Nederland 
Maar hoe groot is de sport wereldwijd? Kijk hier hoe het zit met de winnaars, de fans, en het geld van een Europese sport, die de vleugels wil en moet uitspreiden.

Alles aan de Formule 1 is groot, groter grootst 
Ook het vervuilende karakter. Maar er is hoop. Onder druk van sponsors en de wereldwijde roep om duurzaamheid beloven fabrikanten beterschap. Al gaat het stapvoets. Hoe blijft Formule 1 snel en spectaculair zonder vervuilend te zijn.

In een seizoen vol pech reed Max Verstappen in Maleisië plots soeverein naar zijn tweede overwinning in de Formule 1.
Zondag rijdt hij zijn volgende race op het circuit van Suzuka in Japan. Is hij voortaan topfavoriet in elke race?