Nederlanders spelen slechts bijrol in geslaagde motorcross-primeur

De Nederlandse inbreng bij de eerste drievoudige Grand Prix motorcross in één weekeinde op hetzelfde terrein bleef beperkt tot een bijrol, maar het initiatief vond na afloop grote bijval....

ANP

In de 125cc won zaterdag de jonge Zuid-Afrikaan Grant Langston. Een dag later was de Fransman Frédéric Bolley de sterkste in de 250cc. Joël Smets en Marnicq Bervoets maakten er een spannende show van bij de 500cc. Bervoets werd de dagwinnaar, omdat hij de tweede manche won voor zijn landgenoot. In de eerste was het net andersom.

Valkenswaard had de primeur en trok een enorme massa belangstellenden voor de drie Grote Prijzen over twee dagen. Dat de inbreng van de Nederlanders klein was, had een reden. In de 125cc klasse waren de Nederlandse favorieten Leon Giesbers en Erik Eggens door blessures afwezig. In de 250cc klasse ondervond Remy van Rees nog steeds last van een slepende handblessure en in de 500cc klasse werd Willie van Wessel door domme pech getroffen.

Toch stond er een Nederlander op het podium: de 36-jarige Gert-Jan van Doorn. Dat was voor hem zelf net zo'n grote verrassing als voor de bijna 20 duizend toeschouwers.

In de 125cc klasse was niemand tegen winnaar Langston, wonend in Bakel en rijdend voor het team van oudcrosser Kees van der Ven, opgewassen.

In de 250cc klasse zat het Van Rees niet mee. In de eerste manche was hij prima weg. Tot het ingaan van de laatste ronde had hij zicht op de derde plaats. In de tweede reeks startte hij opnieuw goed. Hij moest plaatsen inleveren toen een handblessure opspeelde. De dagzege was voor wereldkampioen Frederic Bolley, tweede werd Mickael Pichon die leider blijft in het wk-klassement. Remy van Rees werd ondanks zijn tegenslag vierde in het dagklassement.

De meeste spanning zat in de 500cc klasse. Na een paar tegenvallende GP's werd veel van Willie van Wessel verwacht. Maar in de eerste manche ging het mis. 'Ik maakte bij de start een domme beginnersfout. Ik trok mijn motor achterover. Daarbij brak de uitlaatdemper. Zonder een meter gereden te hebben, kon ik terug naar het rennerskwartier.'

In de andere manche wist hij zich op te werken tot de derde plaats. 'Dat was hard nodig. De derde plaats maakt niet alles, maar wel veel goed.'

Van Doorn, die volgend jaar definitief wil stoppen, overtrof zijn eigen verwachtingen. 'Ik was al blij geweest met twee keer een plek bij de eerste tien. Natuurlijk had ik wel wat geluk, maar derde word je niet zomaar. Toch hou ik er aan het eind van het jaar echt mee op. Na 19 jaar GP's rijden is het welletjes geweest.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden