Naast de coureur krijgt ook auto in Formule 1 een 'helm' op

De constructie zal niet te missen zijn op Formule 1-bolides vanaf volgend seizoen: een halve ellips boven en rond het hoofd van de coureur, gedragen door een dwarselement op de neus van de auto.

Beeld anp

Donderdag meldde de Britse omroep BBC dat de racefederatie FIA de cockpits in de Formule 1 vanaf 2017 wil uitrusten met de zogeheten 'halo'. Het concept werkt als een soort schild en moet voorkomen dat brokstukken, bijvoorbeeld na een crash, tegen de helmen van coureurs kunnen botsen.

Mini-revolutie

Dat de FIA dit besluit neemt, is te bestempelen als een mini-revolutie. Het aanpassen van de kenmerkende open cockpits van Formule 1-auto's is al jaren een heet hangijzer in de koningsklasse van de autosport. Racepuristen benadrukken dat gevaar nou eenmaal hoort bij een sport waarin snelheden van 300 kilometer per uur heel gewoon zijn. Anderen stellen dat als het veiliger kan, het veiliger moet.

Sinds 2009 wint die laatste groep snel aan terrein. In dat jaar overleed in de Formule 2 Henry Surtees, toen hij aan zijn hoofd werd geraakt door een rondvliegend wiel. Hoe gevaarlijk rondvliegende voorwerpen zijn bleek een week later opnieuw. Toen kreeg Formule 1-coureur Felipe Massa een afgebroken veer tegen zijn helm. Hij liep een schedelfractuur op, werd in een kunstmatige coma gehouden en overleefde het ongeluk ternauwernood.

Nadien begon de FIA met het testen van allerlei veiligheidsmaatregelen, van rolbeugels voor de neus van de coureur tot straaljagercockpits. Maar omdat geen enkel ontwerp overtuigde en de weerstand tegen aanpassingen aanhield, kwam de racefederatie niet verder dan die testfase.

Jules Bianchi

De meningen kwamen afgelopen zomer weer op scherp te staan toen Formule 1-coureur Jules Bianchi overleed, nadat hij negen maanden eerder tijdens Grote Prijs van Japan in 2014 onder een bergingsvoertuig doorschoot en zo ernstig hersenletsel opliep. De Fransman had zijn crash met cockpitbescherming waarschijnlijk ook niet overleefd.

De Brit Justin Wilson misschien wel. Hij kreeg een maand na het overlijden van Bianchi in een andere raceklasse met open cockpits, de IndyCar, een brokstuk tegen zijn helm afkomstig van een auto die crashte. Wilson overleed in het ziekenhuis. Daarna spraken veel Formule 1-coureurs, onder wie regerend wereldkampioen Lewis Hamilton, zich openlijk uit voor meer hoofdbescherming.

De FIA ging opnieuw testen en het halo-concept, ontworpen door topteam Mercedes, kwam als favoriet uit de bus. Voordat de constructie op auto's prijkt, zal er nog wel wat aan gesleuteld moeten worden.

Jules Bianchi.Beeld anp

Teams staan onder meer voor de uitdaging het dwarselement op de neus zoveel als mogelijk uit de zichtlijn van coureurs te houden. De coureurs zelf zien in ieder geval geen problemen. Eind vorige maand verkondigde voormalig F1-coureur Alexander Wurz, voorzitter van de bond van F1-racers, al dat de coureurs liever vandaag dan morgen extra hoofdbescherming wil.

'Ik ben benieuwd hoe de teams de nieuwe oplossing cool en snel eruit gaan laten zien', stelde de Oostenrijker donderdag tegenover de BBC. De FIA gaat spoedig met teams om de tafel om het besluit definitief te maken, zodat ze voldoende tijd hebben de constructie te ontwikkelen. Één ding is zeker: Formule 1-auto's krijgen volgend jaar een flinke make-over, als langzaam maar zeker de open cockpit wordt dichtgetimmerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden