Montoya blijft Alonso maar net voor bij saaie race

De kans op een achtste wereldtitel – zijn zesde op rij voor Ferrari – was al miniem, maar is nu definitief verkeken: de wereldkampioen Formule 1 zal dit jaar geen Michael Schumacher heten....

Het moet raar lopen wil de Spaanse Renault-rijder, die zondag in Italië als tweede eindigde, niet de nieuwe wereldkampioen worden. Hij heeft in theorie alleen nog concurrentie te duchten van Kimi Räikkönen in zijn McLaren. Die heeft echter een achterstand van 27 punten. Alonso moet de laatste vier races dus wel heel slecht rijden, of veel pech krijgen, wil de titel hem nog ontgaan.

Pech achtervolgt tot nu toe vooral Räikkönen. De Fin kwalificeerde zich als eerste, maar al voor de derde keer dit seizoen moest hij tien plaatsen terug in de startopstelling, omdat na de training zijn motor was gewisseld. Hij startte dus als elfde, rukte op en reed zelfs even tweede. Halverwege de race kreeg hij echter problemen met een band, die gewisseld moest worden. Hij finishte toch nog als vierde.

Räikkönens teamgenoot Juan Pablo Montoya won de race en hield de schade voor de Fin en McLaren nog enigszins beperkt. Hij leidde van start tot finish. Drie ronden voor het einde werd het nog spannend, omdat ook Montoya problemen kreeg met zijn linkerachterband. Alonso kwam met rasse schreden naderbij.

Angstvisioenen van de Nürburgring moeten de Colombiaan en zijn team voor ogen hebben ge staan. Toen spinde Räikkönen in leidende positie in de laatste ronde van de baan vanwege een bandenprobleem, daarmee de overwinning in de schoot werpend van Alonso. Maar Montoya had meer geluk: zijn band bleef heel en met een minieme voorsprong kwam hij zegevierend over de finish.

De derde man op het podium op Monza was Alonso’s teamgenoot Giancarlo Fisichella. Hij pakte daarmee belangrijke punten voor de strijd om het wereldkampioenschap bij de constructeurs.

De race op het hogesnelheidscircuit van Monza – topsnelheid: 370 kilometer per uur door Räikkönen – bood niet al te veel spektakel. Er waren weinig inhaalacties en ook crashes bleven uit. Wat wel opvallend was: alle twintig gestarte auto’s haalden het einde.

De Nederlandse Minardi-coureurs Doornbos en Albers finishten als achttiende en negentiende. Alleen Jordan-rijder Karthikeyan was langzamer. Albers kreeg nog een stop and go-penalty, omdat hij te laat had gereageerd op blauwe vlaggen, het teken dat hij een snellere deelnemer moet laten passeren. Doornbos had in de kwalificatie overigens voor het eerst sneller gereden dan Albers, die in zijn snelle ronde een fout maakte.

Geruchten zijn er volop over wie volgend seizoen waar rijdt, want het zogeheten silly season is weer begonnen. Bekend is al dat Barrichello Ferrari verlaat en volgend jaar een BAR bestuurt. Felipe Massa, nu Sauber, wordt dan teamgenoot van Michael Schumacher.

Hoewel: over de Duitser wordt gefluisterd dat die weleens naar McLaren zou kunnen gaan. Dat lijkt echter onwaarschijnlijk. Hij is nu 36 jaar, oud voor een Formule 1-rijder, en staat officieel ook volgend jaar nog onder contract bij Ferrari. Over stoppen heeft Schumacher nooit uitspraken willen doen. De naam van zijn opvolger bij Ferrari wordt echter al gefluisterd: Kimi Räikkönen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden