Met talent en souplesse moet Herlings het beest temmen

Motorcrosser Jeffrey Herlings was op de 250cc haast niet te verslaan. Sinds kort rijdt hij op de 450cc-motor. En dat is wennen. 'Als je niet fit bent, stort je in.'

Jeffrey Herlings, eind augustus nog op zijn lichte motor in Assen Beeld Jiri Buller
Jeffrey Herlings, eind augustus nog op zijn lichte motor in AssenBeeld Jiri Buller

In de ogen van Jeffrey Herlings is de crossmotor een beest dat hij moet temmen. Dat lukte de 22-jarige Brabander de afgelopen jaren uitstekend. In de MX2, de klasse tot 250cc won hij bijna elke grand prix waaraan hij meedeed. Het leverde hem drie wereldtitels op.

Nu Herlings na zeven jaar de overstap naar de hoogste klasse heeft gemaakt, moet hij het beest opnieuw leren temmen. In de MXGP, waar de snellere 450cc-motoren rijden, kan hij niet langer enkel op de snelheid van zijn motor vertrouwen. Meer dan ooit wordt een beroep gedaan op zijn talent en souplesse. In de koningsklasse moet hij met verstand crossen.

'Deze motoren zijn niet met alleen mankracht te temmen. Dat is in het voordeel van Herlings. Hij is het grootste talent dat ik in veertig jaar ben tegen gekomen', zegt Carlo Hulsen, trainer van het Nederlandse team.

Afgelopen weekend maakte Herlings tijdens de WK landenwedstrijd in het Italiaanse Maggiora zijn debuut op de 450cc-motor. Mede door de eerste en tweede plaats van Herlings in de tweede en derde manche veroverde Nederland de zilveren medaille achter de Franse ploeg. Naast Herlings kwamen ook Glenn Coldenhoff en Brian Bogers namens Nederland in actie.

Hoewel Herlings in Italië liet zien ook op een snellere motor uit de voeten te kunnen, was het wel even wennen. Hij trainde er anderhalve week geleden pas voor het eerst op. Herlings: 'De 250cc-motor deed precies wat ik wilde. Ik was de baas over dat ding. Bij de 450cc-motor is dat anders, die doet soms wat hij zelf wil. Het is echt een beest.'

Niet dat de nieuwe motor groter is dan zijn voorganger. Aan de buitenkant is er geen verschil te zien. Met een lengte van 1,48 meter van voorste tot achterste wielas en een zadelhoogte van 96 centimeter hebben ze dezelfde afmetingen. Het verschil in gewicht is te verwaarlozen: met zijn 100,2 kilo weegt de snellere motor 2kilo meer. Des te groter is het verschil in vermogen. De acceleratie van de 45-cc motor is hoger. 'Vergelijk het met een auto die veel sneller optrekt van nul naar honderd', zegt Hulsen.

De hogere snelheden die Herlings in een korte tijd bereikt, vergen een andere manier van rijden. 'Op de 250cc-motor was ik alleen maar aan het pushen. Ik reed altijd op het maximale vermogen. Als ik dat nu doe, vlieg ik er in de eerste bocht direct uit.' Hij ziet het als zijn voordeel: hoe meer van een rijder wordt gevraagd, hoe meer Herlings zich thuis voelt op de baan.

Het was de bedoeling dat de crosser uit Elsendorp in 2014, na twee opeenvolgende wereldtitels, al de overstap naar de koningsklasse zou maken. Maar een gebroken bovenbeen gooide roet in het eten. Toen hij vorig jaar na een val zwaar geblesseerd raakte aan zijn heup moest hij zijn droom opnieuw uitstellen.

Jeffrey Herlings Beeld Jiri Buller
Jeffrey HerlingsBeeld Jiri Buller

Gewicht

Met de leiding van het Oostenrijkse fabrieksteam KTM, waarvoor Herlings rijdt, besloot hij dat hij nog een keer wereldkampioen in de MX2 wilde worden, voordat hij de overstap naar de hoogste klasse zou maken. Begin september volbracht Herlings in het Amerikaanse Concord die missie.

Met een snellere motor gaat er een wereld voor hem open. Een wereld waarin hij nog beter op zijn plek is.

De Brabander heeft het perfecte lichaam voor een zwaardere motor. Met zijn 81 kilo was hij eigenlijk te zwaar voor de MX2-klasse. Doordat hij op het maximale vermogen reed, werkte het grote lichaam tegen hem. Hij was vaak traag weg bij de start en verloor tijd bergop omdat hij 10 tot 15 kilo meer meebracht dan zijn concurrenten. In de koningsklasse is zijn gewicht niet langer een nadeel doordat hij niet op het maximale vermogen rijdt.

Herlings traint vijftien tot twintig uur per week. De ene keer ligt hij in het zwembad, dan weer zit hij op zijn motor of werkt hij zich in het zweet in de fitnessruimte. Hardlopen lukt hem niet meer na zijn zware heupblessure, waarbij iemand met de motor over hem heen reed. Het gevolg: zijn linkerheup schoot uit de kom. Op de motor heeft hij geen last meer van die blessure.

Met de overstap van de MX2 naar de MXGP verandert zijn manier van trainen enigszins. Door de hogere snelheden komen er meer krachten los op het lichaam. Een groter uithoudingsvermogen is vereist. Herlings geeft een voorbeeld: 'Bij het hardlopen houdt iedereen het de eerste kilometer goed vol. Maar als je niet fit bent, stort je daarna in. Zo is het ook met motorcrossen. Je spieren verzuren.'

De nadruk komt meer op de conditionele trainingen te liggen. Hij moet fitter en sterker zijn dan ooit. Het gespierde lichaam moet de motor onder controle krijgen. 'Het beest moet getemd worden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden