Max Verstappen weet: botsing met Ricciardo was mijn fout

Als Verstappen zijn 'amateuristische' fout niet toegeeft, 'hebben we problemen', dreigt Daniel Ricciardo nadat hij in Hongarije is uitgevallen na een botsing met zijn Nederlandse teamgenoot. Die bekent na de race ruiterlijk schuld.

Max Verstappen (rechts) botst kort na de start van de Grote Prijs van Hongarije in de tweede bocht tegen de auto van zijn teamgenoot Daniel Ricciardo, die daardoor uitvalt. Foto afp

'Was dat wie ik denk dat het was? Wat een slechte verliezer.' Met die woorden, uitgesproken door Daniel Ricciardo vanuit zijn stilstaande auto, kreeg de eerste seizoenshelft van Max Verstappen (19) een passend slot. De prima relatie tussen de Red Bull-teamgenoten was zo'n beetje het enige dat geen probleem was geweest in de teleurstellende afgelopen vier maanden.

Verstappen remde in de Grote Prijs van Hongarije zondag te laat voor de tweede bocht, terwijl zijn teamgenoot naast hem reed. Door die fout verloor de Nederlander even de controle over zijn auto. Hij botste tegen de Red Bull naast hem en perforeerde Ricciardo's radiator. De race van de Australiër eindigde zo in de eerste ronde.

Geen excuses

Hij stapte pisnijdig uit zijn auto. Ja, hij was boos op Verstappen, zei Ricciardo direct na zijn uitvallen voor de camera van Ziggo Sport. 'Hij remde veel te laat. Blijkbaar krijgt hij, als hij zijn teamgenoot langs zich ziet gaan, een waas voor zijn ogen. Ik houd van fel racen, maar voor dit soort acties zijn geen excuses. Ik hoop dat hij een vent is en zijn fout toegeeft. Als hij dat niet doet, hebben we problemen.'

Tegenover Britse media bestempelde Ricciardo de actie van Verstappen als 'amateuristisch'. Terwijl de racewereld zich opmaakte voor pikante repliek van de uitgesproken Nederlander, bekende Verstappen na de race ruiterlijk zijn schuld. 'Tegen je teamgenoot botsen is het laatste wat je wilt. Mijn excuses aan Daniel. Het was niet mijn bedoeling. Onze relatie is goed en dat wil ik graag zo houden', zei hij op kalme toon.

Zijn volwassen reactie was opnieuw een teken van de vooruitgang die Verstappen heeft geboekt in zijn derde Formule 1-seizoen. Vorig jaar verergerde hij met een felle uitspraak na een race weleens een incident. In Hongarije haalde hij met zijn schuldbekentenis de angel uit een in potentie flink conflict met zijn teamgenoot.

Een bezwete Verstappen vlak na de race. Foto anp

Naast het circuit is Verstappen volwassener geworden. Op het circuit rijdt hij sterker. In de kwalificatiestrijd met Ricciardo staat hij met 7-4 voor, een wedstrijd die hij vorig seizoen nog met 11-6 verloor. In de enige regenrace van dit seizoen, in China, etaleerde hij zijn talent door van plaats zestien naar het podium te rijden.

Volgens Verstappens teambaas Horner is de Nederlander op zo'n beetje elk vlak een betere coureur geworden. 'Je ziet het aan hoe hij een raceweekeinde leest. Aan zijn zelfvertrouwen en aan de samenwerking met zijn engineers', zei hij twee weken geleden na de Grote Prijs van Groot-Brittannië.

Verstappen heeft alleen niet de racezeges die zijn vooruitgang bekronen. De Formule 1 is een complexe, mechanische sport. Wie wil strijden om wereldtitels moet vanaf de allereerste race de zaken op orde hebben. Ieder WK-punt telt. Mercedes en Ferrari hadden het dit seizoen meteen allemaal op orde.

Red Bull niet. Horner voelde tijdens de tweede wintertestweek in Barcelona al aan dat het met de nieuwe auto, de RB13, niet goed zat. Data uit de windtunnel correspondeerden niet met het gedrag van de auto op het asfalt. Bij de vijfde race van het seizoen konden die problemen met een flinke aerodynamische update voor het eerst worden aangepakt.

'Pas toen konden we echt progressie boeken', zegt Horner. Daarnaast bleek motorleverancier Renault niet de gehoopte topkrachtbron te hebben gebouwd. De motor miste vermogen en bleek onbetrouwbaar. In de huidige pikorde is Red Bull het derde team achter Mercedes en Ferrari. Plaats vijf is het hoogst haalbare, bleek zondag in Hongarije.

Verstappen reed op zijn remfout na - die ook een tijdstraf van 10 seconden opleverde- een sterke race. Maar met de Ferrari's van WK-leider Sebastian Vettel (racewinnaar) en Kimi Räikkönen (nummer twee) vechten om de overwinning zat er op de korte, bochtige Hungaroring geen moment in.

Teambaas Horner hoopt in de tweede seizoenshelft, die eind augustus start met Verstappens thuisrace op Spa, de auto door te ontwikkelen. 'Ik zie Max graag nog een race winnen', zegt hij. Hij is niet bang dat hij zijn coureur kwijtraakt aan een team waarmee hij wel meteen wereldkampioen kan worden, iets waarover in de recente pechperiode van Verstappen (vijf uitvalbeurten in zeven races) veelvuldig werd gespeculeerd.

'Iedereen binnen ons team is ongeduldig. We zijn allemaal racers', zegt Horner. 'Maar de regels blijven volgend jaar hetzelfde. Alle lessen die we leren, stoppen we in de volgende auto. Het is onze taak Max een auto te geven waarin hij kan strijden en winnen. Ik ben van mening dat wij dat kunnen en weet zeker dat hij dan niet voor een ander team dan het onze wil racen.'

Lees ook

De invloed van Verstappen? Zo'n 14 procent
De Formule 1 is geen eerlijke krachtmeting tussen coureurs. Geld, auto, team: het vertroebelt de prestatie (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.