Max Verstappen traint in een sauna voor de GP in Maleisië; zondag wordt het 50 graden in zijn cockpit

De Formule 1-race in Maleisië is voor coureurs ook een strijd tegen de hitte. Max Verstappen zal er ruim 3 liter aan vocht verliezen, in zijn cockpit wordt het 50 graden. Het vochtpercentage is heilig.

null Beeld null

De Grote Prijs van Maleisië is geen race voor zwakkelingen. De omstandigheden op het bloedhete en benauwde circuit van Sepang, gelegen op zo'n 300 kilometer van de evenaar, vergen het uiterste van mens en machine. Wie daar niet tegen gewapend is, gaat ten onder.

Max Verstappen (19) ondervond het vorig seizoen in Maleisië. Hij had op de donderdag voor het raceweekeinde last van zijn kiezen. Na een slechte nacht kreeg hij op vrijdagochtend zijn ontbijt niet weg. Al na de eerste vrije training viel hij kortstondig flauw in de garage.

Lees verder onder de video

De temperatuur op het circuit schommelt steevast rond de 30 graden. De luchtvochtigheid is zo'n 80 procent. Donderdag rolden de zweetdruppels over de voorhoofden van de coureurs tijdens mediaverplichtingen en handtekeningsessies op het circuit, terwijl ze geen meter hoefden te rijden.

Oververhitting ligt tijdens het raceweekeinde op de loer. Teams bevoorraden hun monteurs aan de lopende band met waterijsjes om te voorkomen dat hun lichaamstemperatuur in het rood loopt. Coureurs dragen koelvesten om hun torso, zodat ze met een zo laag mogelijke lichaamstemperatuur hun auto's instappen.

Belangrijk, want in de cockpit loopt de temperatuur door de hitte van motor en elektronica rond de coureur op tot ruim 50 graden. Het maakt de werkomstandigheden in Maleisië voor Verstappen en zijn collega's pittig. Zondag, tijdens de race, verliest de Nederlandse coureur ruim 3 liter aan vocht, oftewel zo'n 5 procent van zijn lichaamsgewicht.

Tijdens de race heeft een coureur 1,5 liter isotone sportdrank aan boord die met een druk op een knop van zijn stuur in zijn mond wordt gespoten, om zo het vochtverlies te compenseren. Maar teams zeggen dat de coureurs vooral veel drinken als ze niet in hun auto's zitten. Het vochtpercentage is heilig op Sepang. De kunst voor Verstappen is te drinken voordat de dorst toeslaat, om zo voldoende gehydrateerd te blijven.

Over het algemeen geldt bij een tropische race als in Maleisië: beter te veel drinken dan te weinig. Bij een coureur die onvoldoende heeft gedronken, neemt namelijk het eerst het concentratievermogen af. Daarna begint het lichaam te sputteren en wordt het steeds lastiger de auto onder controle te houden.

Mercedes-coureur Valtteri Bottas zat twee weken geleden bij de race in Singapore - verreden onder soortgelijke omstandigheden als in Maleisië - diep in de problemen. Het drinksysteem in zijn auto was bij de start van de race kapotgegaan. In de laatste ronden zag hij zelfs dubbel. 'Het is verbazingwekkend wat een mens op wilskracht kan doorstaan', zei Bottas na de race, die hij finishte als derde.

Vorige week in Singapore werd ook gezweet. Beeld null
Vorige week in Singapore werd ook gezweet.

Tropische stortbuien

Volgens Bottas zijn de races in Singapore en Maleisië de zwaarste twee wedstrijden op de kalender. Er is geen ontkomen aan de verzengende hitte. De benauwde omstandigheden werken daarnaast onvoorspelbaar weer in de hand. Donderdag trok er nog een onaangekondigde tropische stortbui over het circuit. Een fenomeen dat op ieder uur en elk moment van de dag kan plaatsvinden op Sepang.

Voor de coureurs is het zaak bij dergelijke, onvoorspelbare races zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Max Verstappen trainde de afgelopen weken bijvoorbeeld in een sauna om zijn lichaam te laten wennen aan de hitte in Singapore en Maleisië.

De GP van Maleisië staat dit jaar voor het laatst op de Formule 1-kalender. Een combinatie van teleurstellende toeschouwersaantallen, de tientallen miljoenen euro's per jaar die aan de F1 moet worden betaald voor de raceorganisatie en concurrentie van nieuwe races in de regio hebben de scheiding tussen de raceklasse en het circuit van Sepang veroorzaakt.

Zonde, vindt WK-leider Lewis Hamilton, die naar eigen zeggen 'de uitdagendste race voor coureur en team' ziet verdwijnen. 'Het wordt lastig Maleisië te vervangen', zei hij deze week. Max Verstappen gaat de race ook wel missen, zei hij donderdag. Met name vanwege het 'leuke' circuit: vorig jaar eindigde hij op Sepang als tweede. 'De hitte zal ik absoluut niet missen', voegde hij daar lachend aan toe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden