Max Verstappen rijdt ruim 400 kilometer in nieuwe auto op testdag

Formule 1-coureur Max Verstappen heeft dinsdag zijn eerste meters gemaakt in zijn nieuwe auto. Op het circuit van Barcelona reed hij tijdens zijn eerste testsessie van het seizoen 89 rondjes - omgerekend zo'n 414 kilometer - in de 2017-auto van zijn team Red Bull, de RB13.

Max Verstappen in de RB13. Beeld anp


De 19-jarige coureur vertrok dinsdagochtend met een rek vol sensoren op de neus van zijn auto uit de Red Bull-garage. Via het rek vergaarde hij informatie voor zijn technici over onder meer de luchtstromen rond de auto. De testdag op het circuit waar hij negen maanden geleden de eerste Grote Prijs van zijn loopbaan won, verliep voor Verstappen zonder noemenswaardige problemen.

'Het gevoel was meteen goed', zei hij dinsdag op zijn eigen website. Zijn auto oogde betrouwbaar. Dat was maandag wel anders toen Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo achter het stuur zat. De Australiër moest na vier ronden zijn auto al in het gras parkeren vanwege een sensorprobleem in de motor. Daarmee was de Red Bull-auto de eerste auto die de twijfelachtige eer had stil te vallen in het nieuwe Formule 1-seizoen.

Later in de middag kreeg Ricciardo ook nog problemen met zijn accu. Red Bull verloor zo kostbare testtijd, want de renstallen hebben dit seizoen slechts acht testdagen verdeeld over deze en volgende week om alles te weten te komen over auto's die tot een maand geleden nog op de tekentafel lagen.

Verstappens nieuwe auto

Ingrijpende regelwijzigingen maken het mogelijk dat met de nieuwe Formule 1-auto's meer wordt geëxperimenteerd. Zo ook met Max Verstappens RB13. Gaat de sport nu veranderen? (+)

Verstappen rijdt met het sensorrek zijn garage uit. Het zijn de eerste meters van de Nederlander in zijn nieuwe Formule 1-auto. Beeld anp

Tijden zeggen niets

Tijdens de testdagen willen de teams vooral zoveel kilometers maken. Testprogramma's lopen uiteen van het testen van de betrouwbaarheid van de motor of het gedrag van de auto op een bepaald soort banden tot het experimenteren met aerodynamische foefjes. Om die reden zeggen de tijden die de coureurs neerzetten in Barcelona weinig.

Het seizoen start over ruim drie weken in Australië. Daar moet alles kloppen. En er is geen team dat in deze fase van het seizoen de maximale potentie van de auto wil tonen voor de glurende ogen van de concurrentie.

Verstappen in de garage van zijn team Red Bull. Beeld getty

Bredere, snellere auto's

Verstappen zette dinsdag de derde tijd van de dag op het bord. Ferrari-coureur Kimi Räikkönen was de snelste met 1:20.960. De Fin was ruim een seconde sneller dan de tijd die bij de kwalificatie van de Grote Prijs van Spanje vorig jaar op hetzelfde circuit goed was voor de eerste startplek. Daarmee was het effect van de nieuwe regels die dit seizoen zijn doorgevoerd in de Formule 1 meteen zichtbaar.

Auto's en banden zijn breder dan een jaar geleden. Het levert de auto's meer grip op. Coureurs kunnen zo harder door de bochten, wat leidt tot snellere rondetijden.

Max Verstappen blies het vorige seizoen de gevestigde orde omver en vestigde het ene na het andere record. Toch was zijn eerste seizoen bij een topteam vooral een leerjaar, Nico Rosberg werd uiteindelijk wereldkampioen. Lees de analyse (+).

Kimi Räikkönen rijdt dinsdag in zijn rode Ferrari voor Lewis Hamilton over het circuit van Barcelona. Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.