Max Verstappen krijgt een nieuwe motor: Honda vervangt Renault

Max Verstappen (20) wordt afhankelijk van Japanse technologie in zijn missie de jongste Formule 1-wereldkampioen ooit te worden. Zijn renstal Red Bull maakte dinsdag bekend dat Honda de komende twee jaar de motor gaat leveren. Renault verdwijnt. Verstappen heeft nog twee volle seizoenen om Sebastian Vettel af te lossen als jongste kampioen, die bij zijn eerste titel 23 jaar en 135 dagen oud was. Twee plussen en twee minnen van de nieuwe samenwerking.

Circuitmedewerkers helpen Max Verstappen met zijn auto. Beeld Getty

Plussen

Prioriteitsteam

Honda gaat alleen motoren leveren aan Red Bull. Elke cent aan ontwikkeling is bedoeld om Verstappens auto sneller te maken. Vergelijkbaar met de bevoorrechte positie die de renstal genoot tussen 2010 en 2013 bij Renault, toen het team vier wereldtitels op rij won. Inmiddels voorzien de Fransen drie teams van motoren en is Red Bull die voorkeursplek kwijt.

‘Met Honda beginnen we aan een opwindende, nieuwe fase in onze inspanningen niet alleen te strijden van racezeges, maar ook voor ons hoofddoel: wereldkampioenschappen’, stelde Red Bull-teambaas Christian Horner in een persbericht.

Honda is ook de enige motorleverancier in de Formule 1 waarvan Red Bull zeker weet dat het geen dubbele agenda heeft. Renault runt sinds 2016 een eigen fabriekstermijn waarmee de Fransen op termijn willen strijden om wereldtitels. Mercedes en Ferrari peinzen er niet over Red Bull te zien van een competitieve krachtbron. Daarvoor is de auto van Verstappen te goed.

Frisse wind

De Japanners weten wat nodig is voor succes in de Formule 1. Tussen 1986 en 1991 was Honda de drijvende kracht achter zes wereldtitels op rij: eerst Williams en daarna McLaren. Het merk hunkert naar nieuwe gloriedagen na drie rampjaren als motorleverancier van McLaren.

Het is precies die ambitie die Red Bull zoekt. De chemie was al een tijdje verdwenen uit de relatie met Renault. Er is onherstelbare schade aangericht na de introductie van de complexe V6 hybride turbomotoren in 2014. Het lukte Renault niet een motor te bouwen die zowel betrouwbaar als krachtig is.

De afgelopen seizoenen bleef de krachtbron haperen, tot ergernis van Red Bull. Verwijten vlogen over en weer. Verstappens motor droeg de afgelopen seizoenen formeel zelfs niet meer de naam van de Franse autobouwer, maar dat van een horlogemerk.

Red Bull houdt met Honda wel een slag om de arm door het contract tot en met 2020 af te sluiten. In 2021, als er nieuwe motorregels gaan gelden, liggen alle opties open.

Minnen

Inhaalslag

Renault-baas Cyril Abiteboul verkondigde dinsdag op Motorsport.com te hopen dat de renstal spijt krijgt van de switch naar Honda. Het team gokt met Verstappens kans de jongste wereldkampioen ooit te worden. Dit seizoen is namelijk Red Bulls beste jaar sinds 2014.

Het team won op eigen kracht in Monaco en zelfs op snelle circuits zoals in Azerbeidzjan of Canada konden de auto’s Ferrari en Mercedes bijhouden. Met Renault heeft Red Bull in ieder geval uitzicht op podiumplekken.

Het is de vraag of dat met Honda ook meteen zo is. De Japanners moeten van ver komen. In 2015 keerde Honda na een afwezigheid van tien jaar met grootse ambities terug in de Formule 1 als motorleverancier van McLaren, na Ferrari het succesvolste team in de raceklasse.

De samenwerking werd een lijdensweg. De motoren bleken zwak en onbetrouwbaar door tal van ontwikkelingsfouten. McLaren werd het lachertje van het veld. Het team verscheurde vorig jaar het contract, omdat sponsoren massaal afhaakten en de gefrustreerde topcoureur Fernando Alonso dreigde te vertrekken. McLaren rijdt inmiddels met Renaultmotoren.

Honda ging ondertussen een samenwerking aan met Red Bulls dochterteam Toro Rosso. Het bleek de basis voor de deal met de grote broer. Dit seizoen oogt de Japanse motor betrouwbaarder en krachtiger. Het is hoopgevend voor de lange termijn. Maar het moet veel beter als Verstappen binnen twee jaar om de wereldtitel wil strijden.

Cultuurverschillen

De samenwerking tussen Honda en McLaren werd gekenmerkt door een aaneenschakeling van misverstanden, veroorzaakt door taalbarrières en cultuurverschillen. Onbegrip is fataal in een sport waarin samenwerking een van de belangrijkste aspecten is.

Wie successen wil behalen met Japanners, moet zich verdiepen in de Japanse manier van communiceren, weet Toro Rosso-teambaas Franz Tost. Hij woonde een jaar in Japan. Toen hij te horen kreeg dat hij met Honda ging samenwerken, organiseerde hij meteen cursussen in de fabriek voor zijn personeel. Daarin werd onder meer uitgelegd hoe mails te beantwoorden naar een Japanner. Het liefst zo indirect mogelijk.

Oud-coureur Allan McNish reed in de Formule 1 een seizoen voor het Japanse seizoen Toyota. ‘Als ze in Japan zeggen: ‘Ja, we begrijpen het’, betekent dat niet wat het voor ons betekent’, aldus McNish in zijn column op de BBC-website. ‘Ze begrijpen wat je zegt, maar hoeven het er niet mee eens te zijn of weten wat eraan te doen.’ Kortom: het kost in de F1 tijd een relatie op te bouwen met een motorleverancier, al helemaal met een Japanse. Het is tijd die Verstappen eigenlijk niet heeft. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.