Max Verstappen kan pas over drie maanden over snellere motor beschikken

Max Verstappen (19) hoeft voorlopig niet te reken op een podiumplaats. Pas over drie maanden, bij de Grote Prijs van Canada, kan hij beschikken over een sterk verbeterde motor. Dat valt op te maken uit de woorden van Helmut Marko, topman bij Verstappens team Red Bull, in het racemagazine Autosport.

Verstappen scheurt over het circuit in Melbourne eerder deze maandBeeld epa

Bij de seizoensopening in Australië werd zondag duidelijk dat Red Bull het derde team is achter Mercedes en Ferrari. Verstappen finishte als vijfde. Met name op het gebied van motorvermogen kwam zijn auto tekort. De opmerkingen van Marko doen vermoeden dat die situatie de komende maanden niet verandert.

Verstappen zag de situatie al aankomen tijdens de testdagen in Barcelona, zei hij in Australië. Renault levert in de Formule 1 motoren aan Red Bull, Toro Rosso en aan het eigen fabrieksteam. Die drie teams kampten tijdens de testdagen allemaal met betrouwbaarheidsproblemen in het systeem dat remenergie in de motor omzet in extra vermogen.

Het lukte Renault niet de problemen op te lossen voor de eerste race, waardoor de Fransen ervoor kozen om pechgevallen en imagoschade te voorkomen. Het energieterugwinningssysteem van vorig seizoen werd in de Renault-motoren geïnstalleerd. Dat 2016-systeem is minder krachtig en 5 kilo zwaarder dan het 2017-systeem.

Verstappen moet er tot Canada, de zevende wedstrijd van het seizoen, zijn races mee rijden. Het betekent dat hij bijna een derde van het racejaar zonder optimale krachtbron rijdt. Een opmerkelijke situatie bij een topteam met een budget van ruim 400 miljoen euro tijdens een seizoen waarin teams voor het eerst sinds 2014 zonder beperkingen hun motoren mogen doorontwikkelen.

Een zogeheten motorupdate is niet binnen een paar weken voltooid, legt voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers uit. 'Het kost al snel een maand zo'n nieuwe systeem te ontwerpen en te bouwen. Daarna moet het getest worden en worden er reservecomponenten gemaakt, in dit geval voor meerdere teams. Het is een tijdrovend, ingewikkeld proces.'

Daar komt bij dat Formule 1-teams dit seizoen vier keer dezelfde component mogen vervangen in een motor die bestaat uit zes onderdelen. Als een component vaker dan de toegestane vier keer is vervangen, wordt een coureur voor straf minimaal tien plaatsen teruggezet in de startopstelling. Elke componentwissel daarna betekent een nieuwe straf.

Krachtige motor

De update die Renault in Canada wil doorvoeren, vraagt om de vervanging van minimaal een component. Teams willen zoiets het liefst zo lang mogelijk uitstellen om eventuele motorpech later in het seizoen zonder straffen te kunnen opvangen.

Red Bull-topman Marko gaf in het Autosport-artikel wel aan dat het team een kleinere motorupdate krijgt voor de race in Spanje over anderhalve maand. Verder blijft het team sleutelen aan het chassis, benadrukte Marko, want ook de auto oogde niet perfect in Melbourne.

En een goed chassis is minstens net zo belangrijk als een krachtige motor, zegt oud-F1-coureur Giedo van der Garde: 'Zo'n motorupdate zal een paar tienden schelen. Het belangrijkste is dat Red Bull de auto goed verbetert en dat kunnen die gasten, hebben ze bewezen. Meestal gebeurt dat in vier grote stappen; twee voor de zomerstop en twee daarna.'

Pitstop voor Max Verstappen Grand Prix van Australië 2017Beeld anp

Of het voldoende zal zijn om Ferrari en Mercedes te achterhalen, durft Van der Garde niet te zeggen. De andere teams zitten ook niet stil. Hij weet alleen zeker dat er momenteel hard wordt gewerkt in zowel de Renault-fabriek in Frankrijk als op de Red Bull-hoofdbasis in het Engelse Milton Keynes om het gat te dichten.

Van der Garde is optimistischer dan Helmut Marko als het gaat om de podiumkansen voor Verstappen in de komende races: 'We hebben pas één race gehad, hè. Het is veel te vroeg voor conclusies.'

Jan Lammers deelt die mening. 'Als ze eenmaal in Europa zijn, is er een duidelijk beeld van de krachtsverhoudingen. Dan zijn er vier races geweest op vier verschillende circuits', zegt hij. 'Max zit zelf lang genoeg in de racerij om te weten dat een coureur zo af en toe geduld moet hebben met zijn auto. De buitenwereld heeft dat geduld niet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden