Weblog

Marnix verkoopt de benen van 300 schaatsers

Sportredacteur John Volkers sprak in de Adler Arena in Sotsji met Marnix Wieberdink, directeur van de Kia Speed Skating Academy. Hij begrijpt Nederlandse bedrijven niet: 'Wie mijn schaatsers sponsort, krijgt twintig keer meer publiciteit dan met een puur op Nederland gerichte campagne.'

Marnix Wieberdink. Beeld .
Marnix Wieberdink.Beeld .

Het is een vast beeld in de schaatswereld. Als er ergens hard gereden wordt, zelfs in zo'n hoog aangeslagen toernooi als de Olympische Winterspelen, dan stuit je op Marnix Wieberdink. De Apeldoornse marketingman, van het type durfondernemer, is de ontwikkelingswerker van het schaatsen.

Hij kocht enkele jaren geleden het leegstaande ziekenhuis in het Beierse stadje Inzell en is nu de directeur van de Kia Speed Skating Academy in die plaats. Wieberdink stapt met zijn coach, de legendarische wereldrecordhouder Jeremy Wotherspoon, door de gangen van de Adler Arena. Ze hebben net een uur gesproken over de Nederlandse overheersing en hoe die te stuiten is.

We kijken, na hem aangehouden te hebben, op de kaart van Wieberdink. Daar staat: lid van de technische commissie van de ISU. Dat wekt verbazing. Is hij - soms de nagel aan de doodskist van de bobo's - nu dan ook opgeslokt door de droogstoppels van de wereldschaatsbond? Dat zal toch niet?

Geldstroom vanuit Zwitserland
Hij zegt dat het een cadeautje is van ISU-voorzitter Ottavio Cinquanta, een Italiaan die - na het doornemen van een onparlementaire mail van zeventien minuten leestijd - het belang van de academie van Wieberdink heeft ingezien. Ottavio uit Milaan is een heerser van de oude soort die het vorig jaar vertikte met een atlete als Ireen Wüst van gedachten te wisselen. De oude shorttracker heeft zelfs een forse financiële ondersteuning aan de academie van Marnix toegezegd.

Die geldstroom vanuit Zwitserland is mooi, maar Wieberdink wil de zaken graag zuiver houden. 'Ik wil wel gecontroleerd worden. Stuur jullie hoofdaccountant om te checken wat ik met jullie geld doe.' De controleur zal langskomen, hebben ze bij de ISU toegezegd. Er zal er daar een op het voorhoofd getikt hebben.

Naast de in 2011 geopende academie - een onderneming van twintig schaatsers en 450.000 euro waar Wieberdink jaarlijks verlies op lijdt - heeft hij al tien jaar zijn marketingbedrijf Sport Navigator. Hij verkoopt de benen - althans de reclameruimte op die ledematen - van 300 schaatsers aan sponsors. Eén stopt er na dit seizoen. Wieberdink wil niet zeggen welke. Clafis? G4S?

Kia, het Koreaanse automerk, gaat zeker door met sponsoring nu de volgende Winterspelen in Zuid-Korea (Pyeongchang) worden gehouden. Er komt misschien nog wel een Koreaanse multinational bij. Samsung raden wij. We zitten er niet ver naast.

Twintig keer meer publiciteit
Wieberdink, als altijd enthousiast, zegt Nederlandse bedrijven niet te begrijpen. Wie zijn schaatsers sponsort, krijgt twintig keer meer publiciteit dan met een puur op Nederland gerichte campagne. Hij is ook eerlijk. Hij heeft een budget van 'ruim boven een miljoen euro' nodig. Iedereen wil meer geld. Hij heeft met armzalige kleine bondjes te maken die hun schaatsers niet kunnen onderhouden.

Deze morgen ging het daar nog over toen hij met Wotherspoon aan de koffie zat. 'Die zegt, Marnix, we moeten doorpakken met de academie. Meer fysiotherapeuten, meer masseurs, meer technische mensen. Dus jij moet sponsors vinden.'

Hij zegt dat hij het wel gaat oplossen. Maar soms is het ontmoedigend. Nederland heeft het geld, de rest van de wereld probeert de Hollanders bij te houden met minimale middelen. Zijn inspanning, 'het is niet eens een druppel op de gloeiende plaat. Het is al verdampt voor het de plaat bereikt.'

Kom op, Marnix, je kunt het. Zeggen we. Zo zijn we ook wel weer, als de meest optimistische man die wij kennen een spoor van pessimisme vertoont.

John Volkers is sportredacteur van de Volkskrant. De Winterspelen van Sotsji zijn zijn twaalfde Olympische Spelen.

null Beeld .
Beeld .
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden