Limiet blijft twistpunt in Formule 1

De internationale autosportfederatie FIA en de teams die de Formule 1 dreigen te verlaten, hebben vrijdag geen compromis kunnen bereiken over het door de FIA voorgestelde uitgavenplafond van 45 miljoen euro.

De federatie hield in Londen crisisberaad met de bazen van de Formule 1-teams. Aanleiding daarvoor waren dreigementen eerder deze week van Ferrari, Renault, Toyota en Red Bull. Die lieten weten de sport volgend seizoen vaarwel te zeggen als de FIA een zogeheten budgetlimiet zou invoeren. Ze keren zich tegen de tweedeling in de regelgeving die daardoor zou ontstaan. Direct na afloop van de bespreking met de FIA verzamelden de teams zich om te beraadslagen over een tegenvoorstel.

Renstallen die zouden instemmen met het uitgavenplafond, krijgen in het plan van de FIA meer technische vrijheden dan teams die meer willen uitgeven dan de limiet. Bovendien zouden topteams als Ferrari en Renault, die jaarlijks honderden miljoenen investeren, ernstig in hun financiële mogelijkheden worden beperkt.

De vermeende tweedeling zou volgens Ferrari-directeur Luca di Montezemolo ernstige gevolgen hebben voor de sport. ‘De ene categorie zou voordeel hebben ten opzichte van de andere. Dat maakt het kampioenschap fundamenteel oneerlijk.’

Piero Ferrari, bestuurder van de autofabrikant en zoon van oprichter Enzo Ferrari, maakte donderdag in de Engelse krant The Guardian een vergelijking met de hoogste Italiaanse voetbalcompetitie, de Serie A: ‘Een club als Internazionale betaalt enorme bedragen voor de beste spelers. Maar in de Serie A spelen ook teams die veel minder te besteden hebben, zoals Catania. Moet je daarom tegen die club zeggen dat ze twaalf man mogen opstellen, en Inter maar negen? Dat zou niet eerlijk zijn.’

Ferrari gaat de voorgestelde reglementswijzigingen nu voor de rechter aanvechten. Omdat de FIA is gevestigd in Parijs, wordt de zaak door een Franse rechtbank behandeld.

In de Formule 1 is Ferrari door de jaren heen veruit het succesvolste team. 209 keer won een coureur van het team een Grand Prix, en veertien maal werd een Ferrari-coureur wereldkampioen. Bij de constructeurs was de Italiaanse renstal vijftien keer de sterkste. ‘Ferrari is de sleutel van de Formule 1’, liet Formule 1-baas Bernie Ecclestone optekenen in The Daily Telegraph.

Autosportkenner Rob Wiedenhoff noemt het een ‘enorm gemis’ als de Formule 1 verder zou moeten zonder Ferrari. Wiedenhoff heeft diverse sportboeken op zijn naam staan en schreef voor het blad Autovisie. ‘Ferrari is het boegbeeld van de sport, het synoniem van de Formule 1.’

Toch zei FIA-voorzitter Max Mosley bij het begin van het seizoen dat de Formule 1 prima kan overleven zonder Ferrari. Een uitermate onverstandige uitspraak, vindt de Nederlandse oud-coureur Jan Lammers. ‘Mosley vergeet dat sport entertainment is, en daarbij is Ferrari nodig.’

Natuurlijk kan de sport overleven zonder Ferrari, zegt Lammers. ‘Dat kan de eredivisie ook zonder Ajax, en de Premier League zonder Manchester United of Chelsea. Maar als Ferrari er niet meer bij is, moet je ook accepteren dat er minder mensen komen kijken.’

Jos Verstappen, eveneens oud-coureur, verwacht dat Ferrari ‘niet zo makkelijk zal vertrekken’. ‘Ferrari heeft de Formule 1 nodig en vice versa. De Formule 1 is de etalage voor het merk Ferrari.’

Wiedenhoff en Verstappen denken dat de Italiaanse renstal een politiek spel speelt. Wiedenhoff: ‘Het liefst willen ze natuurlijk helemaal geen uitgavenplafond. Maar ze moeten ook een beetje met de tijd meegaan, dus zullen ze het plafond waarschijnlijk wel accepteren. Alleen willen ze ongetwijfeld onderhandelen over de hoogte van de limiet.’

Maar volgens Lammers is het Ferrari menens. ‘Ik verwacht rigoureuze beslissingen. Het is economische crisis, en daarom geen periode van water bij de wijn. Teams als Ferrari en Renault werken met strakke budgetten en willen daaraan ook vasthouden. Het zou me niet verbazen als een van die teams stopt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden