Lewis Hamilton superieur op geboortegrond Ferrari

Lewis Hamilton is zondag superieur op het circuit van Monza, de geboortegrond van Ferrari. Na afloop wordt de Brit uitgejouwd als hij roept dat de motor van zijn Duitse auto 'veel krachtiger is dan die van Ferrari, absoluut'.

Lennart Bloemhof
null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Toen Lewis Hamilton zondag de microfoon in zijn handen kreeg gedrukt op het podium om iets te zeggen over de door hem gewonnen Grote Prijs van Italië, klonk een oorverdovend gejoel uit de kelen van de duizenden mensen voor hem. Hoort erbij als Ferrari in eigen huis wordt vernederd, wist de Mercedes-coureur.

Een dag eerder had Hamilton met zijn 69ste poleposition het record van Ferrari-icoon Michael Schumacher verbroken. Met zijn overwinning nam hij de WK-leiding van Ferrari-coureur Sebastian Vettel over. Hij probeerde de fans, die driftig zwaaiden met Ferrari-vlaggen en rode fakkels, nog te bedanken: 'De passie en energie van Ferrari-fans voel je over de gehele wereld, de beleving hier is uniek'. Het kwam hem alleen maar op meer boegroep te staan, waarna Hamilton zijn toespraakje toch maar eindigde met een sneer: 'Mercedes-kracht is sowieso beter dan Ferrari-vermogen en onze kracht heeft dit weekeinde goed gewerkt.'

Want dat gegeven kon zelfs de fanatiekste Ferrari-aanhanger niet ontkennen op de Autodromo Nazionale Monza. Het verschil tussen racewinnaar Hamilton en de snelste Ferrari, die van Sebastian Vettel (derde plaats), was ruim een halve minuut. Pijnlijk, want de tifosi waren er klaar voor weer eens de eerste Ferrari-zege op Monza in zeven jaar tijd te vieren.

Na magere jaren lukt het Ferrari dit seizoen eindelijk weer op eigen kracht te winnen. Daar kwam bij dat de Italiaanse trots dit jaar zijn zeventigste verjaardag viert. Het mooiste verjaardagscadeau kregen de tifosi dus niet in een weekeinde waar ze sowieso al niet op een racefeest waren getrakteerd. Zelfs voor de doorgewinterde Formule 1-volger was de Grote Prijs van Italië een ingewikkeld verhaal.

Regen

De kwalificatie op zaterdag startte op de normale tijd (14.00 uur), maar werd na een crash van Romain Grosjean liefst tweeënhalf uur uitgesteld vanwege regen. Het publiek regende nat, terwijl ze keken naar een circuit waar marshalls onhandig met bladblazers en bezems poogden droge stroken te creëren.

Ieder bericht van uitstel van de kwalificatie werd ontvangen met een fluitconcert. Toch was het bij de hervatting van de sessie niet veel droger dan tijdens Grosjeans crash. Max Verstappen liet vervolgens weer eens zien op een natte baan uitstekend op zijn gemak te zijn.

Hij leek zijn eerste poleposition te grijpen, tot Lewis Hamilton in zijn allerlaatste ronde Verstappen passeerde. Veel had Verstappen overigens niet aan zijn goede kwalificatie. Zijn team Red Bull had ervoor gekozen meerdere componenten in zijn krachtbron te vervangen, zodat hij met een verse motor zou afreizen naar de volgende race in Singapore.

Op dat circuit schatte het team de kans op succes groter in. Voor die verse krachtbron betaalde Verstappen in Italië wel wisselgeld in de vorm van 'gridstraffen'. Als een van de zes motoronderdelen namelijk vaker dan vier keer wordt vervangen, wordt een coureur teruggezet in de startopstelling.

Gridstraf

Verstappen was lang niet de enige die een gridstraf kreeg in Italië. Tien coureurs werden in totaal 150 plekken teruggezet. Het zorgde zondag voor een onoverzichtelijke stoelendans van startplaatsen. Slechts drie coureurs startten de race vanaf hun kwalificatieplek.

Verstappen werd twintig plekken teruggezet vanwege het wisselen van zijn motor, turbo en een energieterugwinningssysteem. Maar omdat hij zich als tweede had gekwalificeerd en andere coureurs nog meer plekken werden teruggezet, startte hij de race vanaf de dertiende plek.

Het zijn taferelen waar de Formule 1 liever vandaag dan morgen vanaf wil, zei Ross Brawn - sinds dit jaar technisch directeur van de raceklasse - in Monza nog. Volgens hem mag het racen niet worden beïnvloed door technische mankementen. Max Verstappen was het daar roerend mee eens. 'Je moet het team of de leverancier straffen. Niet de coureur', zei hij.

Zijn teambaas Christian Horner noemt het systeem achterhaald. Dat neemt niet weg dat er dit seizoen nog gewoon gridstraffen worden uitgedeeld en volgens Horner is het een zekerheid dat zijn coureurs die nog zullen krijgen. 'Maar laten we vooral hopen dat het kampioenschap niet door gridstraffen wordt beslist', zei Horner zondagmiddag na de race.

Want de strijd om de wereldtitel belooft een spannende apotheose te krijgen nu het Formule 1-circus Europa verlaat voor de laatste zeven races van het seizoen. Met de zege in Italië is Lewis Hamilton voor de eerste keer dit seizoen WK-leider. Het gat met hem en zijn grootste concurrent Sebastian Vettel is slechts drie punten.

Vettel was na het grote verschil met Mercedes in de thuisrace van Ferrari niet opeens pessimistisch gewonden over zijn mogelijke vijfde wereldtitel: 'Maar dat komt misschien ook door al die fans net voor het podium. Ik ben nog steeds onder de indruk. Welke vraag je ook stelt, het antwoord is positief', zei hij lachend tijdens de persconferentie na de race.

Dat hij op papier in het nadeel lijkt? 'Tsja. Ik weet hoe te lezen. Maar wat er op papier staat, interesseert me niet zo', zei hij strijdbaar. Hamilton was op zijn beurt niet plots vol optimisme over zijn titelkansen. 'We krijgen nu een aantal korte, bochtige circuits op hete plekken waar Ferrari in het voordeel is.' De twee verwachten in ieder geval dat hun titelstrijd tot de laatste race in Abu Dhabi spannend is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden