Le Cléac'h lijkt af te koersen op winst zeilwedstrijd Vendée Globe

De koploper in de Vendée Globe, Armel Le Cléac'h, heeft vrijdag in een recordtijd Kaap Hoorn gerond. Hij had er 47 dagen en 32 minuten voor nodig om het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika te bereiken. Pieter Heerema, de eerste Nederlander die aan de non-stop solo zeilrace rond de wereld meedoet, ligt meer dan een oceaan achter.

Armel Le Cléac'h poseert voorafgaand aan de Vendée Globe voor zijn boot. Beeld null
Armel Le Cléac'h poseert voorafgaand aan de Vendée Globe voor zijn boot.

Le Cléac'h verbeterde het record van François Gabart tijdens de vorige Vendée Globe met ruim vijf dagen. Gabart won de race vier jaar geleden (in de recordtijd van 78 dagen), Le Cléac'h finishte toen voor de tweede keer als tweede. Als hij zijn boot tijdens de terugtocht over de Atlantische Oceaan heel weet te houden, lijkt hij deze editie te gaan winnen.

Zijn voorsprong op Alex Thomson is de afgelopen dagen flink gegroeid. De Brit wordt pas op Eerste Kerstdag bij Kaap Hoorn verwacht. Hij leidde lang de race, maar boette aanzienlijk aan snelheid in toen zijn rechter foil (een soort draagvleugel) afbrak na een aanvaring met iets onbekends in het water. Daarna wist hij nog weken de Fransman bij te houden, maar op de Grote Oceaan verloor hij de aansluiting.

Heerema ligt zo'n 7.000 zeemijl (13.000 kilometer) achter Le Cléac'h. De koploper heeft meer dan 70 procent van de race rond de wereld afgelegd, de 65-jarige Nederlander ruim 40 procent. Heerema begint vermoedelijk zaterdag aan het stuk van de Indische Oceaan onder Australië.

Hij wordt de laatste weken geplaagd door een terugkerende storing in zijn automatische piloot, waardoor zijn boot op onvoorspelbare momenten plots een heel andere koers gaat varen. Dat heeft al tot gevaarlijke situaties geleid, maar die hebben gelukkig geen schade opgeleverd.

Afgelopen woensdag ging Heerema, die de topman is van een groot offshorebedrijf, tijdens een kort interview met de raceorganisatie fel tekeer tegen de fabrikant van de autopilot en de Franse dealer die het apparaat heeft geïnstalleerd. Die reageert volgens de Nederlander niet op verzoeken om hulp. 'Hij laat me alleen hier op deze grote oceaan, duizenden mijlen van alles verwijderd.' Heerema dreigde met juridische stappen. 'Het is bijna misdadig en dat is de wijze waarop ik het ga behandelen.'

Tekst gaat verder onder de foto.

Armel le Cleac'h in actie tijdens de Vendée Globe, 1 december 2016. Beeld null
Armel le Cleac'h in actie tijdens de Vendée Globe, 1 december 2016.

Hij heeft een tweede automatische piloot aan boord, maar die is volgens hem pas kort voor de start van de race geleverd, waardoor hij nog niet wist of het apparaat goed werkt en hoe hij het moet bedienen. 'Mijn plan is om heel langzaam door te karren. Ik heb genoeg voedsel voor 140 dagen.'

De klaagzang en dreigementen van Heerema staan in schril contrast tot de houding van mede-debutant Enda O'Coineen, die een flink stuk op de Nederlander voor ligt maar al geruime tijd geen werkende computers meer heeft. Daardoor kan de 61-jarige Ier geen weersvoorspellingen ontvangen en niet zien waar de andere deelnemers varen. Hij navigeert met een hand-gps en een papieren kaart en krijgt van de raceorganisatie dagelijks via de satelliettelefoon de meest essentiële informatie doorgebeld. Ondanks deze tegenslag komt er geen onvertogen woord over de lippen van deze fluitspelende poëzieliefhebber, die behalve zakenman ook voorzitter van de vereniging van pubs in zijn land is.

Drie deelnemers hebben in de afgelopen week moeten opgeven. Stéphane Le Diraison verloor op 17 december zijn mast. De Fransman zeilt nu met een noodtuig naar Australië, dat hij gezien zijn slakkengang vermoedelijk pas na Kerst zal bereiken. In deze race is fysieke hulp van buitenaf verboden, waardoor hij uitgeschakeld is.

Dat geldt ook voor Thomas Ruyant, die op 18 december met een enorme klap op iets onder water is gevaren, vermoedelijk een container. Zijn boot liep scheuren in romp en dek op en dreigde te breken. Ruyant had het geluk dat hij relatief dicht bij Nieuw-Zeeland lag; hij was naar het noorden uitgeweken om een zware storm te ontwijken. Hij wist veilig de haven van Bluff te bereiken.

Daarna trof het noodlot Paul Meilhat, die op dat moment derde in de race lag. Op 20 december hoorde hij iets raars en ontdekte hij dat de hydrauliek van zijn zwenkkiel zo ernstig is beschadigd dat hij niet verder kan racen. De 34-jarige Fransman doet voor de eerste keer mee aan de race, heeft een oudere boot en geen foils, maar zeilde niettemin in de kopgroep. Hij vaart nu naar het noorden, waar minder wind staat. Onduidelijk is nog welke haven in de Grote Oceaan hij gaat opzoeken. Van de 29 deelnemers zijn er nog 19 die kans hebben te finishen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden