Laatste race smet op record Schumacher

'Gemengde gevoelens', had de nieuwe/oude kampioen ondanks zijn ongeëvenaarde en misschien zelfs nooit te evenaren zesde wereldtitel Formule 1 autoracen....

Al voor de start had hij een eind gemaakt aan alle speculaties en meegedeeld zijn contract met Ferrari, dat tot het seizoen 2006 loopt, te zullen uitdienen. Het record kan, menselijkerwijs gesproken, alleen nog door Schumacher zelf verbeterd worden.

Schumacher was op Suzuka behoorlijk geëxcuseerd door de Russische roulette tijdens de kwalificatie op zaterdag. De snelsten van de vrijdagtraining moesten hun snelste rondje proberen te draaien, terwijl het steeds harder begon te regenen. Schumacher kwam daardoor niet verder dan de 14de plaats. De allersnelste van vrijdag, Jarno Trulli, achtte zijn missie helemaal onbegonnen en reed zonder een tijd te zetten meteen de pitsstraat weer in. Liever helemaal achteraan starten, besloot de teleurgestelde Renaultrijder, dan een zinloze crash beleven op droogweerbanden.

De eerste twee startrijen zagen er daarom een tikje ongewoon uit. Schumachers Ferrari-teamgenoot Rubens Barrichello stond op pole met naast zich Juan Pablo Montoya (BMW-Williams) die twee weken geleden in Indianapolis zijn laatste kans op de titel had vergooid. Daarachter, behoorlijk bijzonder, de beide Toyota's van Cristiano da Matta en Olivier Panis. Tot groot genoegen natuurlijk van de Japanse bezoekers die iets verderop ook hun eigen Takumo Sato weer konden toejuichen die de door BAR-Honda als te duur en te karig presterend afgeserveerde Jacques Villeneuve verving.

Barrichello werd al in de tweede bocht door Montoya gepasseerd. De Colombiaan liep onmiddellijk snel uit en leek op een gemakkelijke zege af te koersen, maar zijn feestje duurde slechts enkele ronden. De BMW-Williams, het hele seizoen een van de meest betrouwbare auto's, kreeg een technisch mankement. Omdat Ralf Schumacher ook al door de zaterdagse regen achteraan was gestart en daar flink kwakkelde, werden de nog altijd behoorlijke kansen van BMW-Williams op de constructeurstitel vergooid. Ook díe titel ging nu naar Ferrari, voor de vijfde keer op rij, eveneens een record.

Na het sneven van Montoya was er voor Barrichello geen tegenstand van enig belang meer. Vooral nadat ook de andermaal imponerende Fernando Alonso (Renault) met mechanische pech was verdwenen. Alonso's teamgenoot Jarno Trulli leverde een prestatie van groot formaat door van de allerlaatste plaats op te rukken naar de vijfde.

Maar in de Ferraripit werd met angst en beven gekeken naar het rijden van Räikkönen op de derde en later zelfs tweede plaats. Mocht Barrichello uitvallen, Räikkönen de race winnen en Michael Schumacher geen achtste worden, dan zou de Fin wereldkampioen zijn. Maar dit scenario kwam niet tot uitvoering, hoewel Schumachers race enerverend genoeg was.

In de zevende ronde probeerde hij Takuma Sato te passeren, maakte een onkarakteristieke beoordelingsfout en beschadigde de Ferrari-neus die meteen moest worden vervangen. Die actie wierp Schumacher terug naar de laatste plaats. Enkele ronden later probeerde de wereldkampioen Da Matta te passeren, maar blokkeerde daarbij zijn remmen. In de kettingreactie die daarop volgde, raakte zowel Schumacher als zijn broer Ralf, waarschijnlijk geschrokken van de plotseling fel rokende Ferraribanden, van de baan.

Michael Schumacher moest door al die ongewenste gebeurtenissen hard vechten om de noodzakelijke achtste plaats.

Jos Verstappen probeerde een nogal onorthodoxe racestrategie die zowaar (enig) succes had. Hij kwalificeerde zich zaterdag met slechts een bodempje benzine en ging onmiddellijk na de formatieronde de pits in om helemaal vol te tanken. Hij bleef daarmee uiteindelijk teamgenoot Nicolas Kiesa voor en dat was, bij gebrek aan andere reële mogelijkheden, elke race weer het doel van de Nederlander geweest.

Verstappen heeft nog geen contract voor 2004, maar 'het is absoluut mijn doel in de Formule 1 te blijven, want ik ben nog niet klaar met deze sport. Maar het zou fijn zijn een auto te krijgen die meer competitie aan kan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden