Kritiek op rijstijl Verstappen verhevigt: 'Iemand rijdt straks vol in zijn achterkant'

Als een orkaan die aan kracht wint, groeit in de Formule 1 de kritiek op de rijstijl van Max Verstappen. De 19-jarige Nederlander werd vrijdagavond in Austin, aan de vooravond van de Grote Prijs van Amerika, door meerdere collega-coureurs aangevallen met woorden. 'Als er niets verandert, rijdt iemand een keer met volle vaart in de achterkant van Verstappen', zei Force India-coureur Nico Hülkenberg.

Foto afp

'Allemaal tegen Verstappen', kopte het Duitse autosportmagazine Auto, Motor und Sport zaterdag op de website. Verslaggever Michael Schmidt, de Formule 1-journalist die begin vorige maand als eerste de overname van de Formule 1 door het Amerikaanse Liberty Media wist te melden, had de hand weten te leggen op de inhoud van de normaal voor journalisten afgeschermde coureursvergadering van vrijdag.

Die vergadering vindt traditioneel op de vrijdag voor iedere race plaats. Coureurs, teamvertegenwoordigers en wedstrijdleiding bespreken er actuele zaken.

De bijeenkomst in Austin duurde een uur. Romain Grosjean van Haas trapte het rondje vol kritiek op Verstappen af. Na hem volgden oud-wereldkampioen Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Jenson Button en Kimi Räikkönen. Volgens een teammanager sprak Räikkönen drie minuten over de rijstijl van Verstappen. Een extreem lang pleidooi voor de normaal stille Fin.

Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton keerde zich daarna tegen Verstappen. Hij klaagde bij de laatste Grote Prijs in Japan over de boordradio over het verdedigen van Verstappen. De Brit werd bij een inhaalpoging op Verstappen gedwongen rechtdoor te schieten in een chicane. Zijn team Mercedes diende na de race een protest in tegen de Nederlander.

Dat protest werd op voorspraak van Hamilton weer ingetrokken. Het hield Hamilton niet tegen vrijdag alsnog zijn ergernis te uiten.

Racen of barsten

Na de GP van België kreeg Max Verstappen veel kritiek voor de wijze waarop hij Kimi Raïkkönen zou hebben gehinderd. Feit is dat de wedstrijdleiding hem geen straf oplegde. 'De scheidslijn tussen racen en gevaarlijk rijden is flinterdun.' Ging Michael Schumacher ooit voor iemand opzij? (+)

Niet van lijn afwijken in remzone

Force India-coureur Nico Hülkenberg vatte vervolgens de kritiek van de coureurs samen: Verstappen moet niet van zijn lijn afwijken als hij zijn plek aan het verdedigen is en de auto's aan het remmen zijn.

Hülkenberg: 'Thuis, op de bank, ziet het er allemaal kalmpjes uit en lijkt het alsof er links en rechts voldoende ruimte is (...) maar weet je wel hoe smal een weg wordt, als je 330 kilometer per uur rijdt? Als diegene voor je van zijn lijn afwijkt, kun je niet simpelweg stoppen met remmen, sturen en weer remmen. Met geluk kun je zoals Lewis in Japan de nooduitgang gebruiken. Met pech knal je tegen een muur.'

Verstappen (rechts) in duel met Hamilton tijden de Grote Prijs van Japan. Foto afp

Ene oor in, andere oor uit

Het rijden van Verstappen is niet voor de eerste keer dit jaar onderwerp van gesprek bij de coureursvergadering. Tijdens de bijeenkomst in Duitsland werd zijn rijstijl ook besproken. Verstappen zei toen op de mediasessie een dag later dat de kritiek van zijn collega's bij hem het ene oor inging, en het andere oor weer uit.

'Ik was eigenlijk de Porsche Cup aan het kijken op de televisie tijdens de vergadering. Toen hebben ze de tv uiteindelijk maar uitgezet', zei hij lachend, om daarna serieus te benadrukken: 'Er zijn geen regels voor het veranderen van lijn in de remzone. Als ze het over de grens vonden, hadden ze me wel gestraft.'

Na de Grote Prijs van België kreeg Verstappen vooralsnog de felste kritiek dit seizoen. Hij was niet van zins zich te laten passeren door Ferrari-coureurs Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel na een touché in de eerste bocht, en dat liet hij zien tijdens de race met fel verdedigen. Räikkönen mopperde na die race dat het wachten was tot Verstappen zijn eerste ongeluk veroorzaakte.

De Nederlander werd door de wedstrijdleiding nog geen enkele keer bestraft voor zijn verdedigende acties. Volgens Verstappen was dat het belangrijkste in de gehele discussie en dat benadrukte hij vrijdag tijdens de coureursvergadering in Amerika. 'Ik ben niet gestraft en heb niets fout gedaan', zei hij volgens het Duitse magazine tijdens de bijeenkomst.

Hij kreeg bijval van Helmut Marko, de man die verantwoordelijk is voor de coureurs bij Red Bull. 'Misschien moeten de coureurs eens leren remmen. Max kan het ook.' Nico Hülkenberg ergerde zich aan die opmerking. 'Zo laat remmen kan misschien met een Red Bull. Als ik zo rem met mijn auto, land ik op de maan.'

Foto getty
Foto epa

Opvallend

Het is opvallend dat de inhoud van de coureursvergadering zo gedetailleerd op straat ligt, én dat de coureurs zo eensgezind zijn in hun kritiek op Verstappen. Bij eerdere races dit seizoen beschermde een aantal coureurs, zoals Fernando Alonso, de Nederlander als het ging om zijn verdedigen.

Mogelijk pogen teams en coureurs op deze manier straffen voor het veranderen van de racelijn in de remzone af te dwingen. Daar werd namelijk door de coureurs voor gepleit tijdens de vergadering. Verdedigen in de remzone is in het vuistdikke regelboek van de Formule 1 iets waarbij de interpretatie van de scheidsrechter leidend is.

Zaterdag kondigde wedstrijdleider Charlie Whiting aan dat auto's die bij het verdedigen afwijken van de lijn in de remzone per direct extra streng onder de loep worden genomen door de scheidsrechters.

Met de aankondiging van Whiting heeft de frontale, verbale aanval van coureurs op het rijden van Verstappen in ieder geval tot resultaat geleid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.