Koers zuid-oost, op weg naar Kaap Hoorn

De roaring fourties en de screaming fifties worden de breedtes vol ontzag genoemd, die zich tussen Nieuw-Zeeland en Kaap Hoorn over duizenden mijlen oceaan uitstrekken....

Van onze sportredactie

AMSTERDAM

Dat vooruitzicht wacht de opvarenden van de negen zeiljachten die vandaag vertrekken uit Auckland voor de vijfde etappe in de Whitbread rond de wereld race naar Sao Sebastiao bij Sao Paulo in Brazilië. Het is met bijna zevenduizend nautische mijlen de op een na langste etappe in de race en zonder twijfel de gevaarlijkste.

Van de twaalf mannen aan boord van de Nederlandse boot BrunelSunergy zal het voor de meesten de eerste keer zijn dat ze Kaap Hoorn ronden, de avontuurlijkste van alle kapen, maar ook de dodelijkste. Zelfs schipper Roy Heiner kent de befaamde rots alleen van film en foto. Gelukkig zijn er ervaren rotten onder de bemanning die weten wat de zuidelijke Stille Oceaan in petto heeft. Hun kennis kan wel eens van doorslaggevend belang zijn voor de Nederlanders, die in het tussenklassement de laatste plaats bezetten.

Heiner, die na Arend van Bergeijk en Hans Bousscholte als derde schipper het commando kreeg, is vastbesloten daarin verbetering te brengen. 'Ik heb vertrouwen in de boot. Die kan meer hebben dan wij. We zullen echter op de grens tussen veiligheid en gevaar komen. Dan zal ik de keuzes moeten maken tussen gas terug nemen of aan de wedstrijd blijven denken.'

In Auckland heeft de bemanning veel an de boot veranderd. 'Ik geloof dat we in de komende etappe eindelijk een beetje zullen meekomen', hoopt Heiner. De 37-jarige beroepszeiler uit Koudekerk aan de Rijn baseert zijn optimisme vooral op extra grote spinnaker.

'We gaan er een knoop harder mee', denkt Heiner. De BrunelSunergy was de laatste boot die het enorme zeil ontving. Met dit zeil is veel winst te behalen, zoals de aanvoerder in het klassement, de Zweedse boot EF Language tijdens de vorige etappes bewees.

De bemanning ging in Auckland twee dagen op overlevingstocht in de ruige natuur. Kayakken, raften, dieptesprongen maken en in ijskoude beken zwemmen. 'We hebben enorm veel lol gemaakt', was de eerste reactie. 'En we hebben er wat aan gehad', vond Heiner.

De bemanning heeft met elkaar kunnen praten; op zee is daar geen tijd voor. 'Dan zijn we 24 uur per dag met de wedstrijd bezig. Aan wal moeten we ook doorwerken, daarom kwam zo'n avontuurtje in de natuur wel gelegen.' Een plezierreis is de Whitbread Race al lang niet meer. Het is een competitie op het randje van het toelaatbare, een wedstrijd waarin schippers wikken tussen veiligheid en gevaar.

'Veiligheid moet voorgaan', vindt Heiner. 'Alleen neem je soms een risico. Om te winnen.' De schipper blijft in zijn doelstelling reëel. Iedere etappe een plek beter, stelde hij zich ten doel toen hij in Freemantle het commando overnam. Dat lukte maar gedeeltelijk. In de laatste twee etappes wist hij de EF Education, die uitsluitend door vrouwen wordt bemand, maar amper voor te blijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden