Ronde van Spanje

Jumbo-Visma slaagt voor examen in hete bergetappe, Roglic rijdt concurrenten op afstand

Een sleutelrit zou het worden, de negende etappe van de Ronde van Spanje. De concurrentie van rodetruidrager Roglic zou hem flink de nieren gaan proeven, kondigden Ineos en Movistar aan. Roglic en zijn ploeg Jumbo-Visma slaagden zondag ruimschoots voor hun examen.

Rodetruidrager Primoz Roglic kreeg zondag hulp van zijn geel-zwarte Jumbo-Visma-ploegmaats. Beeld EPA
Rodetruidrager Primoz Roglic kreeg zondag hulp van zijn geel-zwarte Jumbo-Visma-ploegmaats.Beeld EPA

Er zijn nog ruim zes kilometer te gaan op de uiterst fotogenieke Alto de Velefique, de slotklim van de negende etappe van de Ronde van Spanje en Primoz Roglic lijkt volledig in de tang te zitten. De kopman van Jumbo-Visma fietst in zijn rode leiderstrui in een groepje van vijf renners, 3,5 minuut achter de latere ritwinnaar Damiano Caruso. Alle vijf kunnen ze de Vuelta winnen, maar alleen Roglic zit zonder ploeggenoot. Twee renners van Ineos, Adam Yates en Egan Bernal, zijn bij hem én twee mannen van Movistar, Enric Mas en Miguel Angel López.

Vanuit het perspectief van Roglic zijn het precies de verkeerde namen, want alle vier staan niet ver achter de Sloveen in het algemeen klassement. Het tactisch handboek schrijft dan voor dat de ene na de andere concurrent van de rodetruidrager met een felle inspanning wegrijdt bij het groepje. Dat dwingt de eenzame Roglic op elke aanval te reageren totdat hij is uitgeput, waarna de sterkste klassementsrenner de buit kan binnenhalen.

Dat blijkt zondag theorie. Zijn tegenstrevers monsteren Roglic en concluderen: hij is gewoon te sterk. Even daarvoor hebben ze de Sloveen de berg op zien sprinten om bij hen te komen. Een indrukwekkend machtige haal was het wat Roglic liet zien, het cyclistische equivalent van het laten rollen van de spierballen. In een oogwenk is er een minuut af van de voorsprong van de verderop onbedreigd op de etappeoverwinning afstevenende Caruso.

De mannen die azen op de rode trui weten dat, als ze bij Roglic proberen weg te springen, ze vooral zichzelf uitputten en daarmee hun eigen kans op een goede klassering vergooien.

De winnaar van de laatste twee Vuelta’s wacht aanvallen af die niet komen. Dan valt het tempo van de vijf renners terug en kan de achtervolgende groep aansluiten. Plots heeft Roglic weer twee bergadjudanten bij zich, zijn ploeggenoten Sepp Kuss en Steven Kruijswijk. Zij gaan meteen verder met wat ze al de hele dag met succes doen: het tempo van de groep klassementsrenners bepalen.

Examen

Vooraf hadden renners en ploegen de negende Vuelta-rit van Puerto-Lumbreras naar Alto de Velefique als sleuteletappe aangemerkt. Een dag voor de eerste rustdag, zo was de verwachting, zouden de favorieten voor de eindzege Primoz Roglic weleens even flink de nieren proeven en testen hoe sterk hij nu eigenlijk is. Of beter gezegd: hoe sterk de ploeg is waarop hij moet leunen, want dat de kopman zelf in excellente vorm steekt na het winnen van het goud in de olympische tijdrit, daar twijfelen weinigen aan.

Normaal gesproken wint een renner een grote ronde echter niet in zijn eentje. Hij kan niet zonder een ploeg die hem bijstaat en zo lang mogelijk uit de wind houdt. Juist daarin liet Jumbo-Visma de voorbije week geen geweldige indruk achter. Bij het opdoemen van de eerste de beste heuvel zat Roglic bij wijze van spreken al alleen.

Daarin zagen Ineos en Movistar kansen. De bergrit zondag beschouwden ze als een uitgelezen mogelijkheid om de Sloveen te isoleren. Als de Britse en Spaanse ploegen de renners van Jumbo-Visma tot een uiterste krachtsinspanning zouden dwingen, zou Roglic op de slotklim alleen zijn en een prooi voor de gieren. Kortom: Jumbo-Visma ging op voor een examen.

Caruso

De eerste 100 kilometer van de 188 gaan in een vloek en een zucht voorbij; veel sneller dan het snelste tijdschema waarmee de Vuelta-organisatie rekening houdt. Op de eerste grote klim van de dag, de Alto Collado Venta Luisa, dunt Ineos het peloton flink uit, maar Jumbo-Visma-renners blijven in geruststellende aantallen om hun kopman cirkelen. Als Ineos is uitgeraasd, zet de Nederlandse ploeg zich op kop en controleert het tempo totdat de Alto de Velefique opdoemt, een mooie klim met de allure van de Mont Ventoux en de Stelvio.

Damiano Caruso, de al 33-jarige renner van Bahrein-Victorious, is dan al niet meer te achterhalen voor de dagzege. Hij beleeft een laat wonderjaar: slechts twee niet erg aansprekende overwinningen telden zijn palmares toen de meesterknecht zichzelf in mei zomaar terugvond op de tweede plek van het algemeen klassement van de Ronde van Italië. Hij was na het uitvallen van de ene na de andere ploeggenoot opeens de vooruitgeschoven pion. En de Italiaan won ook nog eens de een-na-laatste etappe van de Giro, de bergrit naar het skigebied op de Alpe Motta.

Zondag presteert Caruso iets wat steeds zeldzamer wordt: hij wint in de hitte een zware bergrit in een grote ronde na een solo van liefst 71 kilometer. Uitgeput komt hij boven. ‘Ik vind het ongelooflijk wat ik heb gedaan. Zeker na de Giro’, zegt hij met enige moeite. Achter hem faalt de aangewezen kopman van zijn ploeg, Mikel Landa, op de slotklim. Maar Bahrein-Victorious heeft meteen een nieuwe in de persoon van de Australiër Jack Haig, die achter Roglic, Mas (op 28 seconden) en López (op 1 minuut 21) stijgt naar de vierde plek van het algemeen klassement, op 1 minuut 42.

Als de rook is opgetrokken en elke zichzelf serieus nemende klassementsrenner een poging heeft gewaagd de rode trui aan te vallen, is het Primoz Roglic die alleen met Movistarrenner Mas is overgebleven. Alle anderen hebben zich stukgelopen op de geel-zwarte muur van Jumbo-Visma en hun uiterst tevreden kopman. ‘Onze jongens hebben het geweldig gedaan. Met aan het eind een grote explosie, hè.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden