In pitstraat pruttelt de motor van Verstappen nog te veel

'Ik wil gewoon een auto waarmee ik de wedstrijd kan uitrijden', sprak Jos Verstappen enkele maanden geleden bij het toetreden tot de Formule 1-stal van Ken Tyrrell....

JOHN VOLKERS

Van onze verslaggever

IMOLA

Verstappen wil racen, strijden, maar bij gebrek aan tegenstanders van gelijk niveau - de staart van het veld dunde in Imola in hoog tempo uit - ging hij het gevecht maar aan met stalgenoot Mika Salo. Net als in de kop van de wedstrijd werd het duel beslist door een pitsstop. De Fin werd negende. Verstappen tiende. 'Het was een race in een race. We hadden niks anders.'

In de eerste drie races van het jaar viel Verstappen in Australië en Argentinië uit, door een schuiver en een technisch defect. In Brazilië werd hij vijftiende.

In de GP van Argentinië reed hij tot het verzaken van de brandstofpomp, op de zevende plaats rond. Hij had toen een betere uitvoering van de gedateerde Ford Cosworth V8-krachtbron tot zijn beschikking dan in Imola.

In Argentinië won Verstappen de toss om de betere motor. In de eerste race in Europa zouden nieuwe motoren gereed moeten zijn, maar als vaak in technische sporten zijn beloften makkelijker gedaan dan uitgevoerd. Salo kreeg voor Imola de gemodificeerde V8. Verstappen imiteerde vervolgens een oorwurm, zeker toen de voorspelde regen niet doorzette en de race zich op een drogend wegdek afspeelde.

In de wedstrijd van gisteren werd hij geteisterd door de probleempjes die bij een stal met kleinere mogelijkheden horen. De radio aan boord werkte niet naar behoren. 'Zij konden mij horen, maar ik hen niet.'

Verder waren er moeilijkheden met de snelheidsbegrenzer die in de pitstraat moet worden ingeschakeld. In Argentinië was die op 120 km/u ingesteld, op Imola was 80 kilometer per uur voorgeschreven. Het gepruttel van de motor leidde tot een matig vertrek uit de pitstraat.

'Ik kon de wagen niet op zijn toeren krijgen. Het kostte me vijf tot zes seconden. Bovendien kwam ik als eerste in de pits, Salo kon nog enkele snelle ronden rijden met leger rakende tanks. Dat scheelt vele seconden. De volgende keer zal de op kop liggende rijder bij de keus de voorrang moeten hebben.'

Het gemor van Verstappen was aandoenlijk. Hij was nog helemaal bezig met het duel met zijn stalgenoot. Ongetwijfeld was het bedoeld om de aandacht van de werkelijke problemen af te leiden. De Tyrrell 025 is een van de minder geslaagde creaties van ontwerper Postlethwaite. Er zijn ter vermeerdering van de neerwaartse druk twee vleugeltjes op de carrosserie geplaatst die koddig aandoen, maar door de concurrentie worden beschimpt.

Ten opzichte van de topmotoren van Peugeot, Ferrari en Renault komt de Ford van Verstappen meer dan vijftig pk tekort. Dat uit zich in topsnelheid en accelleratie. De hoogste snelheid op Imola gemeten was van Villeneuve 286.4 km/u, Verstappen was 20ste met 270.6. Ook bij de meting van de snelheid op de finishlijn, na het optrekken uit een chicane, was Verstappen 20ste, met twaalf kilometer minder snelheid dan Villeneuve (261.5 om 249.4 p/u).

Onder het parool 'doorgaan en niet opgeven' werkt Tyrrell deze week op het circuit van Magny-Cours aan verbeteringen. En o ja, die Frentzen kende Verstappen wel. 'Had ik leuke duels mee in mijn tijd bij Benetton en later Arrows. Hij was van mijn groepje.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden