In motorland heerst een nieuwe rage, de goededoelenritten

Het zijn écht niet allemaal boeven. Maak kennis met islamitische, christelijke en gehandicapte motorrijders.

'Je geeft eerder een ledemaat op dan een passie' Beeld Isabella Rozendaal

Oei, jij durft. Een artikel over motorclubs, weet je wel waaraan je begint? De aankondiging iets te onthullen over motorclubs (afgekort mc's) voelt als een beginnend oorlogscorrespondentschap in een wereld van hele en halve criminelen, met een strafblad als cv. Bendes die bewapend met raketwerpers de drugshandel controleren. Nee, met het imago van mc's is het niet best gesteld.

In werkelijkheid blijkt de motorwereld grotendeels het tegenovergestelde van een oorlogszone. De meeste bikers zijn rustige toertochtrijders, die genieten van de natuur en elkaars gezelschap. En ze zitten op nette clubs, die bovendien zeer divers zijn. Zo zijn er clubs voor merktrouwe bikers en voor aparte beroepsgroepen, zoals voor brandweerlieden (Red Knights), juristen (JMG) en tandartsen (Airmotors). Daarnaast zijn er mc's voor rijders van een bepaalde geaardheid of geloofsovertuiging. En wie met zijn motor overal buiten de boot valt, kan zich altijd nog aansluiten bij de Vereniging voor Lullige Motoren.

Over de slechte reputatie van motorclubs willen rijders niet veel kwijt. Ja, er zitten rotte appels tussen die het voor de rest verpesten. Maar dat is maar een fractie, ze heten niet voor niks '1-procentmc's': dat zijn de clubs met onheilspellende namen als Bandidos, Hells Angels, No Surrender en Satudarah. Politie en justitie noemen ze 'outlawbikers', omdat deze clubs zichzelf buiten de wet plaatsen.

Motorland heeft er genoeg van met deze minderheid te worden geassocieerd. Stop met stigmatiseren, is een veelgehoord geluid, en bericht eens positief. Uit voorzorg benadrukken veel motorclubs daarom dat zij geen mc zijn maar een mtc (een motortoerclub) of een stichting.

In motorland heerst een nieuwe rage, die van de goededoelenritten. Die kunnen misschien helpen om het imago te herstellen. Vrijwel elke zichzelf respecterende mc maakt geregeld een ride-out voor een goed doel. Kwetsbare kinderen en verstandelijk beperkten zijn favoriet. Zo bieden Bikers Against Child Abuse zich aan als buddy of bodyguard voor mishandelde en misbruikte kinderen. De Bokse Bikersz, Zijspanclub Het Derde Wiel en Templar Knights zijn zelfs opgericht om uitsluitend voor goede doelen te rijden.

Het enige ingewikkelde van dit filantropievirus is dan weer dat ook de outlawbikers af en toe een goed doel meepikken.

Beeld Isabella Rozendaal

Mtc Health Angels, sinds 2012

Voor: zorgprofessionals regio Brabant
Aantal leden: 30
Missie: motorrijden met personeel en bewoners van oudereninstellingen en verpleeghuizen van BrabantZorg

Het begon toen een vast ploegje fysiotherapeuten, verpleegkundigen en artsen met elkaar motortochten ging maken. Waarom geen motorclub beginnen? Op de naam kwamen ze snel: Health Angels, een erenaam van verpleegsters in ziekenhuizen. Het moest wel een mtc, een motortoerclub, zijn. Mc's worden toch gelinkt aan 'boos kijkende mannen op Harley Davidsons, met eigen regels en kleuren op hun leren vesten', zegt voorzitter Andrew Thijssen.

De naam is ook een knipoog en zorgt zo nu en dan voor schrikachtige reacties. Maar na het spellen van de naam zien mensen er de grap van in. 'Het klinkt hetzelfde, maar het staat voor totaal iets anders.'

Nadat de bikers een tour hadden gemaakt langs alle zorginstellingen van BrabantZorg, kwamen de verzoekjes. Of ze langs het raam van een oudere man met MS wilden rijden. Hij was bedafhankelijk en altijd gek van motoren geweest. Dan moest hij ook meteen mee in een zijspanbak, vonden de Health Angels.

Zo zijn de fameuze zijspantochten van de Health Angels begonnen. Hele happenings, de lokale media doen verslag. De broze oudere wordt met een tillift in de zijspan gehezen. Er zijn kussens voor een goede zitbalans. Familie zwaait de motorrijders uit. 'Het is een feestelijke sliert met vijf zijspannen, omringd door solomotoren die op weg gaan.' Na afloop krijgen de passagiers de gefilmde tocht op dvd.

Daar doen ze het voor, de zorgbikers. Ze willen hun liefhebberij delen, zodat ze in het verpleeghuis eens iets anders doen dan bingoën en bloemschikken. 'Het is meerdere keren voorgekomen dat mensen huilend uit de bak komen. Of de echtgenoot wordt emotioneel. Dat zijn tranen van geluk. Even hebben ze kunnen proeven van hun vroegere leven.'

Beeld Isabella Rozendaal

Moslim Motor Club, sinds 2014

Voor: islamitische motorrijders
Aantal leden: 30
Missie: motorrijders in staat stellen hun islamitische identiteit te behouden.

Ook moslimbikers praten alleen maar over motoren, motoren, motoren. Wie heeft de mooiste motor? Wat is de beste? Kawasaki, Yamaha, BMW niet dus, Honda staat bovenaan. 'Dat zijn leuke oorlogjes onderling', zegt voorzitter Issa Ghoula.

Over het motorrijden zijn ze haast lyrisch. Nee, het is niet de snelheid, het gas geven. Het is de natuur, de geuren, de ervaring, dit is pas echt reizen. Het is de gunst van Allah. En dan de kameraadschap die je onderweg opbouwt. Lange motortochten zijn leerzaam. Zoals toen een rijder pech had in Spanje op weg naar Marokko. 'Dan leer je pas wat geduld is', zegt Ghoula.

De MMC is opgericht om de motorrijders de gelegenheid te geven onderweg vijf keer per dag te bidden. Er wordt meestal een bezoek aan een moskee ingepland. En desnoods stappen de bikers onderweg af en leggen het meegenomen gebedskleed op een grasveld neer of bij een benzinepomp. Niet-moslims mogen gerust mee, als ze hier maar rekening mee houden. Voor vrouwen zijn er aparte koppelritten.

Ook op de motor worden de regels van de profeet gevolgd. Die ging zelf nooit onvoorbereid op reis. Hij stelde altijd een leider aan, naar wie geluisterd moest worden. Bij de MMC doen ze dat ook. Voor- en achteraan rijden wegkapiteins, bij een meningsverschil grijpt de leider in. Ghoula: 'Ophouden, ik zeg wat er gebeurt.'

Ze willen bijdragen aan een betere beeldvorming over moslims, nou ja, een beetje dan. Zo veel invloed hebben ze niet, vinden ze. Dat doen ze door te laten zien dat ze plezier hebben. Bij de MMC is de lach nooit ver weg. 'Wij dagen niet uit, confronteren niet, we zijn softies', zegt mede-oprichter Abderrahim Ayachi. In clubverband zijn ze nog nooit aangehouden. Geen bekeuringen, eerlijk waar.

Naast hun moskeeëntour bezoeken ze historische bezienswaardigheden, zoals de oorlogsgraven in Zeeland waar veel Marokkanen liggen. De trip naar Marokko was een oefenrit voor hun ultieme missie: de hadj, de heilige tocht naar Mekka. 'Als mijn overgrootvader het op een kameel kon, waarom wij dan niet op de motor?', aldus Ghoula. Helaas is het Midden-Oosten nog te onveilig. Maar de bikers wachten rustig af. Ghoula: 'Als de intentie goed is, komt Allah met een oplossing.'

Beeld Isabella Rozendaal

Stichting Mobiliteit voor Gehandicapten (SMvG), sinds 2001

Voor: bikers met een beperking
Aantal leden: geen, wel meer dan 500 rijders.
Missie: bevorderen van deelname van gehandicapten aan het gemotoriseerde verkeer, in het bijzonder met de motor.

Onderweg vallen ze nauwelijks op, behalve die ene kleine persoon met aangepaste motor dan. Totdat de groep 'motormobiele gehandicapten' neerstrijkt op een terras. De een loopt mank, een ander mist een arm. Prothesen worden afgelegd. Andere terrasbezoekers stoten elkaar aan. Hilariteit. De stemming slaat om naar bezorgd zodra de bikers weer op hun motors stappen. Is dat wel veilig, zulke motorrijders in het verkeer? Mag dat wel?

Ja, het mag en het kan ook, motorrijden met een beperking, zonder hulp. De SMvG wil het motorrijden voor gehandicapten mogelijk maken. Er is wel wat voorwerk nodig. Eerst wordt op een zittingsdag van de CBR de beperking beoordeeld. Daarna volgt een traject van lichamelijke controles, rijlessen, rijtesten (slalommen, achtjes maken, noodstop) en het aanmeten en aanpassen van een motorprothese, armsteunen of motor.

Op de club zitten bikers met handicaps die variëren van een disfunctionele of geamputeerde hand, een beenamputatie (onder de knie) tot aan een dwarslaesie. Een minderheid heeft een aangeboren handicap. Anderen zijn 'heropstapper', na een eerder motorongeluk. De laatsten krijgen vaak commentaar: heb je je lesje nog niet geleerd? Moet je die andere arm ook kwijtraken? 'Maar je geeft nu eenmaal eerder een ledemaat op dan een passie', zegt secretaris Bert Pot.

Voor iemand met een beperking staat motorrijden gelijk aan zelfstandigheid, wat mooi aansluit bij de maatschappelijke participatiegedachte. Motorrijden is voor gehandicapten een manier om volwaardig deel te nemen aan de samenleving.

Verder zijn het gewone bikers. Zeker geen slakken die voorzichtig en bang door het verkeer kruipen. Er zitten echte snelheidsduivels tussen. Een verschil is wel dat ze dubbel genieten. De meesten hebben een donkere periode achter de rug en dachten nooit meer op het motorzadel te kunnen zitten. 'Het is een vorm van levensgeluk.'

Beeld Isabella Rozendaal

Knights Templar Motorcyclist Charity Organization (KTMCO), sinds 2012

Voor: bikers voor een goed doel
Aantal leden: 35
Missie: motorrijden met het doel de wereld (een beetje) beter te maken

Als je toch al veel kilometers op de motor maakt, waarom zou je daaraan dan geen goed doel koppelen? Daarvoor is de KTMCO opgericht, of kortweg de Knights, met ride-outs voor kwetsbare kinderen. Voor elke gereden kilometer sparen ze 1 eurocent en schenken het totaalbedrag jaarlijks aan een goed doel.

De KTMCO staat voor Knights Templar Motorcyclist Charity Organization. Een verwijzing naar de Tempeliers, een christelijke ridderorde, beschermers van de kruisvaarders. Op het logo staat het motto: in hoc signo vinces (onder dit teken zullen wij overwinnen). Ja, zo zien de Knights hun ride-outs: kruistochten om de wereld te verbeteren.

Er is overigens een wereldwijde club waarvan de naam is overgenomen. Maar daar zat de geldbesteding niet goed. 'En ze gingen te veel op een mc lijken', zegt voorzitter Marcel Hagen. De KTMCO noemt zich met nadruk een stichting. 'Dat heeft te maken met de negatieve sfeer rond het hele motorgebeuren.' Ook hun keuze voor een charitatieve mc zou daarmee wel eens te maken kunnen hebben. Wel dragen de Knights een leren outfit met colors, maar dat zijn nu eenmaal herkenningstekens. 'Ook met een ruig uiterlijk kun je het positieve laten zien.'

Bij de Knights is iedereen welkom die de ridderlijke missie onderschrijft. Knights willen zich zo ook in het verkeer gedragen. Road captains, die gecertificeerd zijn als verkeersregelaar, begeleiden de groep door het verkeer. Er wordt in 'baksteenvorm' gereden. Niet naast elkaar, maar schuin, zodat je altijd kunt uitwijken als er wat gebeurt.

Iets mooiers bestaat er niet dan een ride-out voor kinderen in nood. Tijdens een toy run werd voor 600 euro aangepast speelgoed weggebracht naar een verpleegkundig dagverblijf voor te vroeg geboren kinderen. 'Dan zie je die oogjes glimmen, wat een verschrikkelijk goed gevoel geeft.' Laatste wapenfeit is de plaatsing van 'hobbelmotoren' bij kinderziekenhuizen. Dat zijn wipkippen, maar de vrouwelijke Knights vinden dit een verschrikkelijk woord.

Beeld Isabella Rozendaal

Christelijke Motor Vereniging Op Weg, sinds 1997

Voor: christenen van alle stromingen
Aantal leden: 300
Missie: bevorderen van motorrijden onder christenen in Nederland met de Bijbel als basis

Een toertocht van de landelijke CMV Op Weg mag overal naartoe gaan, het vertrekpunt staat altijd vast: een kerk of kerkelijk centrum ergens in Nederland. Daar begint de dag met het zingen van een psalm en het loven van de Heer, 'onze Sterke Rots'. Een biker gaat voor in gebed. 'Dat de komende rit veilig moge zijn en er geen ongelukken gebeuren', zegt secretaris Freek Fitskie. Dan is het vanaf het kerkplein op naar het land van Bartje, of door de Betuwe naar Spakenburg, met een tussenstop in een gebedshuis. De sightseeings worden afgewisseld met een goededoelenrit, zoals tijdens de pinksterconferentie.

Tochten verlopen in een christelijke sfeer, waarbij men probeert zich aan de verkeersregels te houden. Racen is uit den boze.

Biddende en zingende bikers, dat is niet bepaald het eerste beeld dat je hebt bij een motorclub. 'Mensen zijn verbaasd, ze hebben er geen idee van dat zoiets bestaat.' De bikers van CMV Op Weg rijden niet op zondag, die dag is van de kerk. De leden komen uit tal van kerkrichtingen: gereformeerd, evangelisch, hervormd. Ook een enkele dominee rijdt mee. 'Ja, ook dominees hebben hun hobby's.'

Gesprekken gaan meestal over geloofskwesties: wat mag je wel en niet doen op zondag? Wat is de betekenis van dopen?

Onenigheid is er nooit. Dat is best bijzonder. 'Vaak wordt er over andere kerken gezegd: dat is niet goed en dat niet. Dat soort geluiden hoor je bij ons nooit.' Verdriet wordt gedeeld. Zoals tijdens de begrafenis van de eerste secretaris. 'Toen is de rouwauto uitgereden met dertig motoren, de weduwe zat bij een van de leden achterop. Dat was indrukwekkend.'

De zaterdagse motortocht wordt afgesloten met een dankgebed aan God dat de bikers weer gezond en wel terug zijn. 'Hij spaart ons en Hij redt ons, looft daarom de Heer van dood en leven, Hem die onze dagen telt.'

Beeld Isabella Rozendaal
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.