Iedereen vindt de 'haaienvin' op Formule 1-auto's foeilelijk, behalve Max Verstappen

De Formule 1-teams testen in Barcelona hun nieuwe, 'stoerdere' auto's. In snelle bochten kan hij er meer uithalen, merkt Max Verstappen.

Lennart Bloemhof
De auto van Red Bull met de haaienvin. Beeld Getty Images
De auto van Red Bull met de haaienvin.Beeld Getty Images

Wie deze dagen rondloopt op het circuit van Barcelona kan niet langs de banden kijken. Karretjes met gebruikte voor- en achterbanden worden door de teams voortdurend van de garage naar het gebouw van bandenleverancier Pirelli geduwd, klaar om gerecycled te worden. Eenmaal losgeschroefd van de auto's lijken de banden vooral geschikt als trekkerband. Toch passen zij, een kwart breder dan die van vorig jaar, perfect onder de nieuwe auto's die dit seizoen met de banden zijn meegegroeid.

De Formule 1 wil met 'stoerdere', bredere auto's de tweehonderd miljoen racefans die de afgelopen zijn afgehaakt, terugveroveren. Tot vrijdag oefenen de teams met de nieuwe auto's in Barcelona als voorbereiding op de seizoenstart in Australië, over ruim drie weken. Worden de auto's al omarmd door de coureurs, teams en, belangrijker, de fans?

Geen onmiddellijk succes

Op de testdagen blijkt dat de nieuwe auto's in ieder geval geen onmiddellijk succes zijn. Teams gaan in de Formule 1 op hun eigen manier om met grote veranderingen. Op één gebied hebben ze elkaar dit seizoen gevonden: de 'haaienvin', een smalle en hoge kam achter de cockpit die de luchtstroom naar de lagere achtervleugel controleert. Foeilelijk, vindt bijvoorbeeld Christian Horner, de teambaas van Max Verstappen bij Red Bull.

Hij wil nog voor de eerste race een verbod op haaienvinnen, zei hij dinsdag. Hij hoopt dat er dan ook meteen een einde wordt gemaakt aan de zogenoemde T-vleugel die sommige teams op de punt van de haaienvin hebben gezet. Volgens Horner lijkt dat meer op een snor dan op een aerodynamisch foefje.

Max Verstappen op het circuit van Barcelona. Beeld ANP
Max Verstappen op het circuit van Barcelona.Beeld ANP

Haaienvin

De Red Bull-teambaas heeft veel medestanders in zijn kritiek op het uiterlijk van de nieuwe auto's. Van coureurs en raceliefhebbers tot de nieuwe technische baas van de Formule 1, Ross Brawn. Er is één persoon die de haaienvin wel kan waarderen: Max Verstappen. 'Het heeft wel wat', zei de 19-jarige coureur vorige week in een interview met website GPUpdate. Zelfs in zijn kijk op esthetiek in zijn sport blijkt hij eigenzinnig.

Verstappen reed woensdagochtend om exact één minuut over negen in zijn nieuwe auto de garage van Red Bull uit voor zijn derde testdag. Acht uur later en 101 ronden verder (omgerekend bijna 470 kilometer) zat zijn werkdag erop, die teleurstellend eindigde met een motorprobleem. Daarna kon hij meteen naar een horde wachtende journalisten, met de afdruk van zijn helm nog in zijn gezicht.

Max Verstappen op het circuit van Barcelona. Beeld ANP
Max Verstappen op het circuit van Barcelona.Beeld ANP

Verstoring van de luchtstromen

Hij was tevreden met zijn testdag. 'We hebben veel data verzameld', zei hij. Om zijn haperende motor maakt hij zich nog geen zorgen. De nieuwe auto's vindt Verstappen leuker om te besturen. Met name in snelle bochten. De bredere banden hebben meer grip, wat het mogelijk maakt daar met een hogere snelheid doorheen te gaan.

Maar de bredere, snelle auto's zijn volgens experts wel gevoeliger voor verstoring van de luchtstromen die de auto's op het asfalt doen 'plakken'. Bijvoorbeeld achter een andere auto. Het zou het belangrijkste spektakelelement van de Formule 1, inhalen, moeilijker maken. Na zes dagen testen is die vrees allesbehalve verdwenen.

Leeg

'Inhalen wordt behoorlijk lastig', zei Renault-coureur Nico Hülkenberg woensdag voor zijn teamgebouw. 'Het effect van de 'vuile lucht' is zeker hetzelfde als vorig jaar en misschien wel groter.' De Duitser reed al ruim 1.250 kilometer in zijn nieuwe auto. Hij benadrukt wel dat er nu veel wordt gespeculeerd. De eerste races zullen volgens hem concrete antwoorden opleveren, bijvoorbeeld of de nieuwe auto's de harten van verloren gaan heroveren.

In Barcelona leidden zij in ieder geval niet tot een stormloop op kaartjes voor de testdagen. De hoofdtribune bleef woensdag grotendeels leeg. Zo'n vijftienduizend mensen bezochten vorige week de eerste testweek. Deze week verwacht het circuit eenzelfde aantal bezoekers. Die aantallen zijn vergelijkbaar met vorig jaar, zegt een persvoorlichter van het circuit.

In Barcelona zijn ze eigenlijk blijer met Max Verstappen dan met de nieuwe auto's, zegt de circuitvoorlichter lachend. Het circuit is bijzondere Nederlandse sportgrond sinds Verstappen er tien maanden geleden zijn allereerste Formule 1-race won.

Tijdens de testdagen is Nederlands na Spaans de meeste gehoorde taal rond het circuit. Bij de Formule 1-race in Barcelona over twee maanden verwacht het circuit zo'n zesduizend Nederlanders. Dat zijn er meer dan ooit. Verstappen bewijst dat het vooralsnog niet de auto's, maar de coureurs zijn die fans naar circuits trekken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden