Analyse Max Verstappen

Hoort het opstootje bij het leerproces van Max Verstappen?

Net als voormalige wereldkampioenen Senna en Schumacher veroorzaakte Max Verstappen een opstootje. Het leverde de Nederlandse coureur een taakstraf op. Terecht? 

Esteban Ocon en Max Verstappen tijdens een opstootje.

Ging hij nou over de schreef of niet? De drie ferme duwen die Max Verstappen (21) zondag gaf tegen de borst van Esteban Ocon waren lang na de GP van Brazilië nog voer voor discussies bij koffieautomaten.

Volgens Verstappens teambaas Christian Horner kwam Ocon goed weg met wat geduw. De Fransman had zijn pupil namelijk een zeker lijkende overwinning ontnomen. Hij tikte bij een poging zijn ronde achterstand goed te maken de achterband van raceleider Verstappen aan, waardoor beide coureurs spinden.

Bij de scheidsrechters was er ‘sympathie’ voor de ‘passie’ van Verstappen. Voor het aanvliegen van de Force India-rijder hadden ze alleen minder begrip. De wedstrijdleiding vond dat Verstappen zo zijn voorbeeldfunctie als topsporter had verwaarloosd en legde hem een straf op. Hij moet binnen een half jaar een ‘taakstraf’ van twee dagen uitvoeren in dienst van racefederatie FIA.

Mogelijk komt dat neer op het geven van een seminar aan jonge coureurs, zoals Ferrari-coureur Vettel vorig jaar moest doen toen hij dezelfde sanctie kreeg. Vettel kreeg die straf voor de bizarre beuk die hij tijdens de GP van Azerbeidzjan met zijn auto uitdeelde aan zijn titelconcurrent Lewis Hamilton. Kenners waren het er daarna over eens: de Duitser kwam goed weg met die relatief lichte sanctie.

Esteban Ocon. Beeld AFP

Hij sloeg niet eens

Over de straf van Verstappen was daarentegen verdeeldheid. Zelfs de man die hem de afgelopen jaren het vaakst bekritiseerde, de Canadese oud-coureur Jacques Villeneuve, viel de Nederlander bij. ‘Het was een belachelijke actie. Ik vond Verstappens reactie nog redelijk terughoudend. Hij sloeg niet eens’, aldus de wereldkampioen uit 1997 tegen website Autosport. Villeneuve reed in een tijd toen coureurs het geregeld fysiek met elkaar aan de stok hadden.

Ook toen draaiden opstootjes vaak om clashes tussen raceleiders en achterblijvers. Zo lukte het recordkampioen Michael Schumacher bij de GP van België in 1998 niet achterblijver David Coulthard in te halen. Uiteindelijk knalde de Duitser vol op de achterkant van de Schot. Na zijn uitvalbeurt stapte hij ziedend uit zijn auto en liep hij met zijn vuisten gebald regelrecht naar de garage van Coulthard. Monteurs en technici van beide teams waren nodig om een confrontatie te voorkomen.

Max Verstappen. Beeld Getty Images

In 1993 poogde Eddie Irvine bij zijn debuutrace in Japan zijn ronde achterstand goed te maken door drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna in te halen. Daar was de Braziliaan niet van gediend. Senna zocht Irvine na de race op en verkocht hem een klap.

Bij Schumacher en Senna spoot de adrenaline van de wedstrijd nog uit de oren, net als bij Verstappen. Over de boordradio was al te horen dat Verstappen de Fransman allesbehalve had vergeven: ‘Ik hoop niet dat ik hem zo tegenkom’, zei hij. Toch deed racefederatie FIA geen poging Verstappen en Ocon zondag bij het verplichte weegmoment na de race van elkaar te scheiden.

Max Verstappen (rechts) en Esteban Ocon. Beeld Getty Images

Dit hoort bij racen

Saillant genoeg had Verstappen met kortstondig graven in het verleden van vader Jos een manier gevonden hoe anders om te gaan met dergelijke situaties. Op hetzelfde circuit in Brazilië in 2001 was Jos Verstappen namelijk degene die iemand van de zege beroofde. Vader Verstappen knalde bij het remmen voor een bocht vol op de achterkant van raceleider Juan Pablo Montoya, die zo met zicht op zijn allereerste zege uitviel. De Colombiaan reageerde na de race laconiek: ‘Dit hoort bij racen’.

Verstappen had weinig te winnen met het aanvliegen van Ocon. De Fransman was tijdens de race al gestraft voor zijn actie met een verplichte pitstop, een van de zwaarste straffen die de scheidsrechters kunnen opleggen. Hij verloor zo’n 30 seconden en eindigde als veertiende.

Volgens racewinnaar Lewis Hamilton had Verstappen helemaal niet in de situatie terecht hoeven te komen als hij simpelweg de drieste actie van Ocon had ontweken. Iets dat Hamilton hem ook meteen meedeelde in de wachtruimte voor de podiumceremonie. ‘Hij mag toch gewoon zijn ronde achterstand goed proberen te maken?’, zei de Brit. ‘Weet ik’, antwoordde Verstappen. ‘Maar wie crasht er nou tegen de raceleider?’

Frontale kwabben

De boodschap van Hamilton was daarna helder: ‘Hij had niets te verliezen, jij alles.’ Ocons teambaas Otmar Szafnauer sloot zich bij die lezing aan: ‘Waarom is Hamilton vijfvoudig wereldkampioen? Niet alleen omdat hij snel is, maar ook slim.’

Volgens oud-wereldkampioen Damon Hill hoort het allemaal bij het leerproces waarin Verstappen nog zit. De aanvaring van Verstappen met Ocon deed hem denken aan vergelijkbare incidenten rond de jonge Senna, zei hij tegen Motorsport.com. ‘Max heeft nog een paar jaar voordat zijn frontale kwabben volledig zijn verbonden, dus alles gebeurt nog op instinct’, grapte hij. ‘Hij zal ervan leren en uiteindelijk rijdt hij zoals Lewis, die dit ook moest leren.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.