Column Peter Winnen

Honda zal Verstappen verder verfijnen, daar ben ik van overtuigd

Ik heb iets wat Max Verstappen (nog) niet heeft: een motorblok van Honda onder de kap, en ik ben er blij mee. De motorkap zelf is overigens ook van Honda. Eigenlijk is de hele auto van Honda, op de banden na dan.

Sinds ik die auto tweedehands kocht − het is een hybride met een traploze ouwe-lullen-transmissie − ben ik nog meer zen-rijder geworden dan ik de laatste jaren al was in mijn ouwe diesel. Ik merk dat vooral aan de bumper-hanen van bepaalde Duitse merken in mijn rug. Alleen al het etiketje hybrid op de kofferbak lijkt irritatie op te wekken. Maar onverstoord blijf ik op geheel eigen wijze het milieu belasten met een enigszins gereduceerde uitstoot.

Max krijgt volgend raceseizoen een Honda-blok onder de kap van zijn Red Bull. Exit Renault. De vraag is of dit een verrijking zal zijn voor zijn talent. Want hoorde ik hem na de vrije trainingen voor de Grote Prijs van Abu Dhabi niet murmelen dat hij verrast was door de snelheid van zijn bolide waarin Renault de scepter zwaaide? Dit zou geïnterpreteerd kunnen worden als het kind dat met het badwater spijtig in een afvoerputje verdwijnt.

Misschien had hij last van heimwee, misschien is het hem contractueel verboden de Renault-motoren af te vallen. Ach, Max heeft Renault ook vaak vervloekt. Zijn grote talent bestaat er uit dat hij roeit met de riemen die er toevallig in de boot liggen. Hij heeft het temperament van een wildebras die zijn eigen grenzen nog niet heeft gezien. Renault of Honda, de motoren zullen er van lusten.

Een talent voor het zoeken naar een evenwicht is het feitelijk. Het talent om de machine naar de hand te zetten van hemzelf. Maar de machine moet wel over het talent beschikken om Max Verstappen te verstaan.

In de decadente wereld van de Formule 1 heeft geld ook heel veel talent. De rijkste renstal wint het meest. Verstappen blijft erop hameren in bijna alle interviews dat de motor de coureur maakt. In het geval van Max gaat dit al meteen niet op. Het is de coureur die de motor maakt. Laat hem daar nou net een kei in zijn.

Op de prijswinnende Nederlandse site racingnews365.nl stelt Honda’s technisch directeur Toyoharu Tenebe nu pardoes dat er qua motorengeweld ‘nog een wereld te winnen is’ ten opzichte van de topteams. Is dat slecht nieuws voor Max en voor de Nederlands autosportliefhebber? Ik ben er niet bang voor dat het almaar toenemende zen-vermogen van onze Max dit gewoon gaat oplossen. Max wint sowieso vaak als hij net niet wint.

Even terug naar mijn ouwe-zakken-hybride. De techniek is zo delicaat dat alleen al het starten van de auto me een wonder toeschijnt. Honda zal Verstappen verder verfijnen, daar ben ik van overtuigd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.