Hoe wordt de Formule 1 eerlijker, toegankelijker en spectaculairder?

De Formule 1 staat op een kruispunt. Er moeten snel nieuwe afspraken worden gemaakt om de raceklasse minder voorspelbaar te maken. De hamvraag: hoe wordt de F1 toekomstbestendig zonder de succesfactoren te vernietigen?

MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 25: Start during the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park on March 25, 2018 in Melbourne, Australia. (Photo by Peter J Fox/Getty Images) Foto Getty Images

Vrijdag trapte Formule 1-eigenaar ­Liberty Media in Bahrein, waar zondag de tweede race van het seizoen wordt verreden, het bal af voor de tien teambazen met een presentatie vol toekomstplannen die ruim een uur duurde. De plannen zijn ambitieus: budgetplafonds voor teams, simpelere motoren en een eerlijkere verdeling van prijzengeld.

Tegelijk moet de Formule 1 het summum van autosporttechnologie blijven en worden de verschillen tussen auto’s gewaarborgd. De onophoudelijke prestigestrijd tussen automerken is volgens F1-baas Chase Carey de reden waarom de Formule 1 als koningsklasse van de autosport wordt beschouwd.

Die prestigestrijd moet voor fans alleen wel eerlijker, toegankelijker en spectaculairder worden, aldus Carey vrijdag in een persbericht. Dat de raceklasse op de schop moet, bleek twee weken geleden bij de seizoensopening in Australië nog maar eens. Tv-kijkers zagen in de race van anderhalf uur slechts vijf inhaalacties. Max Verstappen bekende na afloop dat hij de race niet had uitgekeken als hij toeschouwer was geweest.

Verstappen zat de laatste twintig ronden muurvast achter de tragere McLaren van Fernando Alonso. ‘Heel saai, ook voor mij. Inhalen is onmogelijk. Al ben je een seconde sneller en heb je meer pk's’, zei Verstappen. Het weinige inhalen - het spectaculairste element in de autosport - hangt samen met de introductie van de bredere auto’s aan het begin van vorig seizoen.

Die zijn voor snelheid en grip extreem afhankelijk van aerodynamica, oftewel luchtstromen. De luchtstromen worden verstoord vlak achter een andere auto, wat ten koste gaat van de snelheid en bestuurbaarheid. Daardoor kunnen de huidige auto’s met moeite dicht achter elkaar rijden, laat staan elkaar inhalen.

In 2016 telde de Formule 1 866 inhaalacties in 21 races. Vorig jaar waren dat er 435 in 20 races. Het inhaalprobleem werd al bij aankondiging van de bredere auto’s voorspeld door kenners en coureurs. Toch is het de raceklasse nog niet gelukt er iets aan te doen. Het geldt voor nog veel meer problemen die de sport al jaren achtervolgen, zoals de complexe regels of grote verschillen tussen auto's.

Bernie Ecclestone heeft van de Formule 1 in veertig jaar een miljardenindustrie gemaakt. Zijn cowboyachtige manier van het runnen van de sport heeft een wereld gecreëerd vol tegenstrijdige belangen. Vergaderingen zijn Poolse landdagen, dominante teams als Mercedes en Ferrari hebben in de loop der jaren geprivilegieerde posities opgebouwd die ze niet willen opgeven.

Zij dreigen zelfs met een vertrek uit de F1 als de toekomstkoers ze niet bevalt. Eigenaar Liberty Media gaat met fluwelen handschoenen te werk. Vrijdag presenteerden de Amerikanen voor het eerst toekomstplannen sinds de F1 een jaar geleden voor ruim 7 miljard euro werd aangekocht.

Wel begint de tijd te dringen. Het contract waarin de belangrijkste Formule 1-afspraken zijn vastgelegd, de zogeheten Concorde-overeenkomst, loopt eind 2020 af. Volgens oud-coureur en F1-analist van Sky Sports Martin Brundle staat de Formule 1 aan de vooravond van ‘de belangrijkste zes maanden in de historie van de sport’. Brundle: ‘Het media- en sportlandschap verandert zo dramatisch en snel. In 2021 moet het meteen kloppen. Daarom moet je nu weten welke kant je op wilt met de sport.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.