'Hoe voelt een miljoen dollar? Geweldig toch?'

Zenuwslopend was het voor de bemanning van de BrunelSunergy woensdagmiddag en -avond. Met de finish in de haven van Baltimore in zicht, lag de boot bij gebrek aan wind bijna stil, terwijl in de verte twee andere boten (Swedish Match en EF Language) snel naderden....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Uiteindelijk passeerde schipper Heiner met een voorsprong van drie mijl zo'n twintig minuten voor de achtervolgers de eindstreep van de zevende etappe in de zeilrace om de wereld.

Roy Heiner, eenmaal aan de wal nadat hij van vreugde in het water was gesprongen, beaamde dat hij hem nog behoorlijk had geknepen. 'We zagen ze dichterbij komen. Dat was niet leuk. M'n hart ging tekeer.' En gevraagd naar zijn gevoel over de triomf. 'Ik zou het niet weten. Hoe voelt een miljoen dollar? Geweldig toch?'

De ontlading bij de bemanning was uiteraard groot. Joelend, luchtboksend en met veel high-fives vierden ze hun eerste etappezege. Daarmee bewezen ze niet meer het lelijke eendje van de vloot te zijn.

De geslaagde coup in de vijfde etappe, waarbij door een gedurfde strategie een tweede plaats was behaald, werd door de concurrentie nog als een toevalstreffer beschouwd. Ditmaal dwingt de overwinning respect af.

Gunnar Kranz, schipper van de Swedish Match: 'Ik ben hartstikke blij voor de Brunel boys.' En Paul Cayard, schipper van de EF Language, die al drie etappes won, is vol lof. 'Sterk staaltje. BrunelSunergy heeft deze etappe al in het begin gewonnen. Ze hebben een groot risico genomen en verdienen het daarom ten volle.' Met dat risico doelt de Amerikaan op de oostelijke koers, waartoe Roy Heiner, navigator Stuart Quarrie en KNMI-meteoroloog Frits Koek zaterdag na urenlange bestudering van de weerkaarten aan de vooravond van de etappe hadden besloten.

Heiner: 'Het lag natuurlijk voor de hand om in de Golfstroom te varen met het voordeel van drie, vier knopen stroom, maar we hadden berekend dat er oostelijk meer wind zou zijn. Het was zo duidelijk dat het eigenlijk verbazingwekkend is dat niemand op hetzelfde idee is gekomen. Het was een berekend risico, waarvan al spoedig duidelijk was dat het werkte. Het is altijd een beetje angstig om van de vloot weg te varen, maar we deden het bewust en met succes.'

Heiner was na de eerste twee etappes, die met twee laatste plaatsen waren afgesloten, als vervanger van Hans Bousscholte in Fremantle aan boord gestapt. Zijn doel formuleerde hij aldus: iedere etappe een plaats beter. Terugblikkend: 'Eigenlijk waren we pas vanaf de vierde etappe (na Auckland) optimaal voorbereid op de volgende etappe. We hebben tot dat moment hard gewerkt, nog een hoop ingehaald. Denk alleen maar aan het feit dat wij als laatsten het mysterieuze code 0 zeil ontwikkeld hebben. Maar vanaf dat moment hebben we voorin meegevochten. Helaas pakte dat in de zesde etappe nog niet goed uit.' De boot voer in een visnet.

De triomf is ook een opsteker voor de bemanning, die zichzelf nu de 'snelle' noemt. In hun dagelijkse e-mail op Internet hamerden de mannen erop snelheid te maken 'omdat we een missie hebben. Die opdracht is te laten zien dat er meer dan zeven boten zijn in deze race en dat we meer kunnen dan de Falklands aan de oostzijde ronden.

Heiner kijkt nu met veel vertrouwen uit naar de achtste etappe. Deze race gaat over 3390 mijlen van Annapolis naar La Rochelle en begint op 3 mei. 'Het moraal is goed. Iedereen heeft kans om te winnen, dus ook wij weer', zei Heiner.

Door hun uitstekende prestatie hebben de Nederlanders 105 punten verdiend en staan met 353 punten nog wel achtste in het klassement, ver voor de vrouwenboot EF Education, maar op slechts dertig punten achter de Toshiba, de Amerikaanse boot die wisselend door Dennis Conner en Paul Standbridge wordt geschipperd.

De Amerikanen achterhalen en in de laatste twee etappes passeren zou het Nederlandse succes pas echt compleet maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden