sport formule 1

Hoe goed is de Hondamotor waarmee Verstappen in 2019 rijdt?

Hoe goed is de Hondamotor die Max Verstappen vanaf volgend seizoen aan succes in de Formule 1 moet helpen? Als iemand een inschatting kan maken, is het Franz Tost. De teambaas van Red Bulls satellietteam Toro Rosso beschikte afgelopen seizoen al over de Japanse aandrijving. Volgens hem kan Verstappen zich verheugen: ‘Hij krijgt in ieder geval een krachtige motor.’

Max Verstappen in de Aston Martin Red Bull Racing RB14 TAG Heuer. Beeld Getty Images

Het is een bericht dat de Nederlander zal opluchten. Er was namelijk flink wat scepsis toen Red Bull in de zomer aankondigde na ruim tien jaar en vier wereldtitels motorleverancier Renault in te ruilen voor Honda. In 2015 keerde het Japanse autobedrijf na een afwezigheid van tien jaar terug in de Formule 1 als motorleverancier van McLaren.

Na drie seizoenen zonder een podiumplek en vooral veel uitvalbeurten betaalde McLaren in 2017 tientallen miljoenen om het contract met de Japanners te verscheuren. Volgens de renstal was de onbetrouwbare en zwakke Hondamotor de reden waarom het maar niet wilde vlotten met het voormalige topteam. Inmiddels is gebleken dat de motor lang niet het enige probleem was. McLaren pakte dit jaar met de Renaultmotoren minder punten dan twee seizoenen geleden met Honda-aandrijving.

Toro Rosso-baas Franz Tost vermoedde al dat de Hondamotor minder slecht was dan tijdens de McLaren-jaren werd beweerd. Toen hij ruim een jaar geleden het bericht van Red Bull kreeg dat hij Hondamotoren in zijn auto’s kreeg, voelde dat dan ook als een ‘vervroegd kerstcadeau’.

Communicatie

Tost: ‘Ik heb twintig jaar geleden een jaar in Japan gewoond en gewerkt. Van die tijd kende ik Honda en wist ik dat al die kritiek totaal oneerlijk was.’ Wie samenwerkt met Japanners moet alleen wel op de hoogte zijn van de cultuurverschillen, benadrukt hij. ‘Want als mensen niet met elkaar kunnen communiceren, hoe kunnen ze dan samenwerken?’

Hij weet niet of het daar bij McLaren is fout gegaan. Hij weet wel dat het bij hem goed is gegaan. Tost organiseerde meteen na de aankondiging seminars en workshops over Japan voor zijn personeel. Bijvoorbeeld over hoe te mailen met Japanners. ‘Dat gaat minder direct dan in Europa. Je moet dus voorzichtiger zijn en soms is er wat meer uitleg nodig. Ik wilde dat mijn mensen daarvan op de hoogte waren.’

Volgens hem zijn er geen cursussen meer nodig. Zijn team, Honda en ook Red Bull – het team van Verstappen keek vanaf het begin mee met de samenwerking – kunnen inmiddels met elkaar lezen en schrijven.

Geen moment is Honda sinds de eerste GP in Australië, negen maanden geleden, gestopt met het doorontwikkelen van de krachtbron en dat zal de komende winter 24 uur per dag doorgaan, stelt Tost. ‘Dat hielp ons onder meer aan een vierde plek dit jaar in Bahrein en ik heb er alle vertrouwen in dat zowel Toro Rosso als Red Bull volgend jaar een competitieve motor heeft.’

Eerherstel

Hij ziet Red Bull met Honda volgend seizoen sowieso races winnen. Over titelkansen is hij voorzichtiger, maar aan de gedrevenheid bij Honda om weer succes te boeken zal het volgens hem niet liggen. In de jaren tachtig reeg het merk de wereldtitels aaneen. Eerst als leverancier voor Williams, daarna voor McLaren. En na het mislukte avontuur met McLaren azen de gekrenkte Japanners op eerherstel: ‘Honda zal laten zien dat al die kritiek onterecht was.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.