Hoe de led-verlichting van Philips de sportwereld verovert

Na PSV hangen de lampen nu ook bij Chelsea, Juventus en Atlético

Dankzij PSV verovert Philips de sportwereld met zijn led-verlichting. Tegenstanders van de Eindhovense club vallen voor de spectaculaire lichtshow. Het stadion als internationale showroom.

'Sport is een belevenis geworden. De consument verwacht geëntertaind te worden.' Beeld Philips

De wereldtop is voor PSV al jaren uit zicht, maar toch kijken de grootste clubs ter wereld met veel belangstelling naar Eindhoven. De ogen zijn gericht op de nok van het stadion van PSV, waar de geavanceerde stadionverlichting van Philips hangt.

De Nederlandse led-verlichting gaat de hele wereld over. Bij Chelsea, Juventus, Atlético Madrid, Wolfsburg en Ajax hangen de lampen al. Bayern München heeft zich ook gemeld bij Philips. De stadions voor de Olympische Spelen van Tokio lonken. PSV heeft de lampen sinds 2015 in huis.

Wat er zo bijzonder is aan de verlichting? Die zorgt voor een lichtshow voordat de wedstrijd begint. De spots zwieren over het groene veld. De lampen flikkeren. Rood en wit huppelen over de tribunes. Zo nu en dan wordt het zelfs volledig donker in het stadion. De verlichting kan inspelen op het ritme van de muziek. De kosten voor het systeem bedragen tussen de een en anderhalf miljoen euro.

De tijd van vier lichtmasten in de hoeken van het stadion, waarvan de lampen een half uur moesten opwarmen, is voorbij. Althans, als het aan Philips en PSV ligt. Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV, voorspelt: 'Over vijf jaar is zulke verlichting verplicht in de Champions League. En dan neem ik het ruim.'

Volledige avond uit

Leidt een lichtshow en harde muziek niet af van de essentie? Waarom niet vertrouwen op de amusementswaarde van het voetbal zelf? Gerbrands: 'Ik weet dat er mensen zijn die geen herhaling nodig hebben en ook de doellijntechnologie onzin vinden. Zij steken het liefst op de tribune een grote sigaar op. Maar dat is nostalgie van vroeger.'

In het Philips-stadion blijkt de lichtshow voor 65 procent van de stadionbezoekers reden om eerder te komen. Als al die mensen één biertje kopen om tijdens de show te drinken, kan PSV in elk geval een gedeelte van de investering terugverdienen.

'Dergelijke verlichting past in de ontwikkeling van de sport', zegt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. 'Sport is een belevenis geworden. De consument verwacht geëntertaind te worden. Dertig jaar geleden keek men ook raar tegenover het fenomeen skyboxen. Wat moest je met een zitkamer in het stadion? Het draait voor de consument in de eerste plaats om de sport, maar hij wil ook vermaakt worden. De consument wil een volledige avond uit.'

Gerbrands ziet in de toekomst al de toepassingen van licht in zijn stadion. 'Als er een penalty moet worden genomen, kunnen we het strafschopgebied extra aanlichten. Daardoor krijg je extra emotie. Daarvoor komen mensen naar het stadion.' Voorzichtig fantaseert hij verder: 'Wellicht kunnen we de hartslag van de penaltynemer ook laten zien. De hartslagmeter wordt een chip, die verdwijnt in het shirt.' Het verlichtingssysteem kan ook worden ingezet bij popconcerten.

Philips zet al jaren in op complexe lichtsystemen. Het bedrijf beweert met variaties in kleuren en lichtintensiteit steden aantrekkelijker en leefbaarder te maken. In een winkelstraat in de Noord-Brabantse gemeente Veghel loopt een project om de kooplust van consumenten op te wekken met behulp van licht. Op Stratumseind, de fameuze uitgaansstraat van Eindhoven, is een experiment opgezet met de gemeente en de Technische Universiteit van Eindhoven om te onderzoeken of licht de sfeer onder het uitgaanspubliek kan verbeteren.

Geïnteresseerde tegenstanders

Philips pakt dus ook voetbalstadions aan. Dat Philips de sportwereld verovert met ledjes, heeft het bedrijf voor een groot deel te danken aan PSV, het bedrijf waar het zijn bestaan aan te danken heeft, maar een jaar geleden wel verloor als hoofdsponsor. Het is niet toevallig dat juist de tegenstanders die PSV de afgelopen jaren in de Champions League trof (Wolfsburg, Atlético Madrid en Bayern München) interesse in de lampen kregen.

'Grote clubs kijken naar elkaar', zegt Kees Klein Hesselink, die bij Philips verantwoordelijk is voor de wereldwijde verkoop van de zogenoemde Arena Solutions. 'Als de een de verlichting heeft, wil de ander niet achterblijven.' Het stadion van PSV is de internationale showroom voor Philips.

Gerbrands zegt dat PSV ook niet anders kan. 'Van Real Madrid en Bayern München kunnen we de slag met geld niet meer winnen. Daarom is innovatie voor ons belangrijk. Tijdens de trainingen met medische metingen, en in het stadion met bijvoorbeeld verlichting.'

Klein Hesselink van Philips denkt dat de toepassing van licht verder kan gaan dan amusement alleen. Hij haalt het recente incident aan in het stadion van FC Twente, waar supporters werd opgedragen om het stadion te verlaten.

'Uit onderzoek weten we dat licht effect heeft op het welbevinden van mensen. Je kan er mensen rustig mee houden. Het is voorstelbaar dat je de plekken waar je echt niet moet komen, rood uitlicht. Met groene pijlen zou je de uitgang kunnen wijzen. Dat zijn dingen die we onderzoeken.'

De vraag is of PSV voor het bedrag van het lichtsysteem niet beter een goede speler had kunnen kopen. Gerbrands: 'Supporters klagen daar niet over. Ze zijn trots op de nieuwe voorzieningen in het stadion. Zo lang het maar niet ten koste gaat van de spelersgroep.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.