Hoe Chris Martin werd afgeslacht door Beyoncé

Arme Chris Martin. Maandenlang had hij zich erop verheugd met zijn band Coldplay de pauze van de Super Bowl te mogen vullen: de veelbekeken grote finale van het American Football-seizoen.

Beyoncé en Chris Martin traden op tijdens de Super Bowl Half Time Show. Beeld reuters

En toen kwam Beyoncé zaterdagmiddag, vierentwintig uur voor de grote wedstrijd, ineens met een nieuw liedje, Formation, en een bijbehorende, in New Orleans gedraaide videoclip.

Goed, Chris Martin wist dat het eraan zat te komen. Hij had de zangeres, die drie jaar geleden de pauze van de Super Bowl vulde met een spectaculaire greatest hits-show, zelf uitgenodigd. Ze werkte immers mee aan Coldplays nieuwe plaat. En het publiek zou Martins ruimhartige gebaar vast wel waarderen.

Martin is een bescheiden jongen die best wat van zijn 12 minuten wilde afstaan. Dat had hij beter niet kunnen doen. Het duurde even, maar toen Beyoncé zondagavond na een paar hitfragmenten van Coldplay en een stukje Bruno Mars op het grasveld stond, blies ze alles om haar heen omver met haar majestueuze verschijning en een krachtige vertolking van Formation - het liedje dat pas vierentwintig uur eerder met de wereld was gedeeld.

Beyoncé bracht voor het eerst haar nieuwe single Formation ten gehore. Beeld getty

Vernieuwend

Het was al bijzonder dat er in de pauze van de Super Bowl iets nieuws ten gehore werd gebracht. Maar zoiets militants, in vorm én inhoud: dat was uniek. We zagen dezelfde Beyoncé als zeven jaar geleden. Zevenentwintig was ze, toen ze op het inauguratiebal van Barack Obama Etta James' At Last zong. Een liedje vol hoop en optimisme - een gevoel dat ze vier jaar later zou onderstrepen toen ze tijdens de inaugurele plechtigheden van dezelfde president het Amerikaanse volkslied zong. Gedeeltelijk playback, zo gaf ze achteraf toe, maar alle kritiek werd een week later gesmoord met haar wervelende Half Time Show van de Super Bowl, die in 2013 in New Orleans plaatsvond.

Beyoncé zingt het volkslied tijdens de inauguratie van president Obama. Beeld epa

New Orleans

Datzelfde New Orleans is het decor van haar nieuwe clip. Maar het is een postapocalyptische stad, verwoest door de orkaan Katrina en ruim tien jaar later nog altijd een grote ravage. 'What happened to New Orleans?, rapt de in 2010 in dezelfde stad vermoorde Messy Mya aan het begin. 'Bitch I'm back.'

En daar komt Beyoncé over een even sobere als meedogenloze hiphopbeat met haar relaas. Hier ben ik, en pas maar op, ik lust jullie allemaal rauw. 'I'll slay, I'll slay', zingt ze talloze malen. Ik kom al jullie vooroordelen, rassenhaat en vrouwendiscriminatie slachten, is de boodschap. 'I like my negro nose with Jackson 5 nostrils', beschrijft ze haar schoonheidsideaal. 'Earned all this money but they never take the country out of me', waarschuwt ze.

In de clip is Beyoncé de heersende meesteres, ze spoort alle vrouwen aan zich samen te formeren. Een grote groep ME'ers geeft zich over aan een dansend zwart kind, 'Stop shooting us', staat er op een muur aan het slot van de clip. New Orleans zakt met een triomfantelijke Beyoncé op het dak in het water. Het is wel duidelijk wie het voor het zeggen gaat krijgen. Hoedt u, heren, Beyoncé slacht jullie allemaal.

Het eerste slachtoffer was zondag Chris Martin. Veelzeggend was de moederlijke arm van de zangeres over de schouder van Martin, toen 'zijn' twaalf minuten erop zaten. Alsof ze haar zoon moest troosten. Ach, hij had het best aardig gedaan, en mocht best nog even blijven. Een dodelijk gebaar. Maar hier stond dan ook, zoals ze zong, een 'black Bill Gates in the making'.

Beyoncé slaat haar arm om Chris Martin, zanger van de band Coldplay. Beeld afp

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden