Het is bij Jordan weer tijd voor een feestje

De belangrijkste uitdager van McLaren en Ferrari vorig jaar, Jordan Grand Prix, presteert onder de maat. Vorig seizoen bracht teameigenaar Eddie Jordan met Heinz-Harald Frentzen nog een titelkandidaat aan de start in de GP van België, maar de laatste maanden lijkt de vaart uit het Formule 1-team....

HET IS zo ver. Het Formule 1-circus is aangekomen op Spa Francorchamps voor de dertiende race van het kampioenschap. En voor Jordan had het geen dag later moeten komen. Het circuit in de Belgische Ardennen heeft een speciaal plekje verworven in de geschiedenis van het team, dat sinds 1991 actief is in de Formule 1. Twee jaar geleden behaalde Damon Hill er in een bizarre regenrace de eerste overwinning voor Jordan, op de voet gevolgd door Ralf Schumacher in de tweede Jordan.

Weliswaar was de concurrentie door een massale crash aan de start flink uitgedund, maar toch was die overwinning geen toevalstreffer. Jordan presteert altijd goed op Spa-Francorchamps. In 1994 slaagde Rubens Barrichello er als eerste Jordan-rijder op Spa in om de snelste kwalificatietijd neer te zetten.

En in het debuutjaar van Jordan in de Formule 1, 1991, was Andrea de Cesaris op hetzelfde circuit ook al dichtbij de eerste overwinning voor het team. Alleen een opgeblazen motor kon de Italiaan van de zege afhouden in de race waarin Eddie Jordan Michael Schumacher liet debuteren.

Jordans chief engineer, Tim Holloway, zei deze week eigenlijk het hele jaar uit te kijken naar de race op Francorchamps. Het circuit heeft zo veel geschiedenis, en uit technisch oogpunt is deze baan de meest uitdagende van het hele seizoen. We rijden met medium tot lage neerwaartse druk. De uitdaging is dan de balans te vinden met de snelle bochten.

Spa brengt altijd het beste in ons naar boven, zei Jordan, in veel opzichten de Pietje Bell onder de teameigenaars. Iedereen in het team kijkt vol verwachting uit naar de race. Ik hoop dat we straks met een even goed gevoel kunnen terugdenken aan deze race als aan de zege van 1998.

Die zege van Damon Hill markeerde een omslag in het bestaan van Jordan. Het team, ooit opgericht om in de race-ambities van de teameigenaar zelf te kunnen voorzien, heeft in zijn tien jaar in de Formule 1 vooral een reputatie opgebouwd als broedplaats voor talent. De teamchef gaf Michael Schumacher zijn eerste kans, schonk Barrichello langdurig zijn vertrouwen en liet ook Ralf Schumacher en Giancarlo Fisichella rijpen onder zijn vleugels.

Ook de sfeer rond het team was altijd iets gemoedelijker dan bij de concurrentie. Jordan, een verwoed drummer die als hij maar even de kans krijgt rockconcerten bezoekt, houdt wel van een feestje. De jaarlijkse after partys op Silverstone, met de baas achter de drums en Damon Hill op gitaar, zouden ondenkbaar zijn geweest zonder het enthousiasme van de Ier.

Maar in de borst van Eddie Jordan heersen twee zielen. De flamboyante teamchef heeft ooit een opleiding tot bankier gevolgd en dat is, ondanks het zorgvuldig gecultiveerde vrijbuitersimago, nog steeds een van de pijlers van het team. Jordan was in 1998 het eerste team dat een investeringsbank, Warburg, aan zich wist te binden. In die zet was duidelijk te zien welke kant de Ier op wil; ooit moet zijn team een wereldkampioen afleveren.

Sinds vorig jaar zijn daarom ook de jarenlang speciaal ingehuurde pitspoezen taboe, in een poging alle overbodige franje weg te snijden. Dat het uitgerekend dit jaar een stuk minder gaat, zal hem daarom niet lekker zitten. Wat precies de reden van de terugval is, is echter moeilijk aan te wijzen.

Wat zeker een rol speelt, is dat Honda sinds dit jaar terug is in de Formule 1 als motorenleverancier van BAR. Sindsdien zijn de prestaties van de Mugen-Honda V10-motor, die door een dochterbedrijf van Honda worden geleverd, hard achteruit gegaan. Maar ook het chassis van de auto, de EJ10, was een constante bron van zorg.

Sinds Hockenheim rijdt het team met een gemodificeerde versie, dat speciaal vanwege het tiende seizoen in de Formule 1 naar Jordan zelf is vernoemd. Tijdens de Duitse Grand Prix was de belofte van de nieuwe auto al te aanschouwen; Jarno Trulli lag tot zijn omstreden stop and go-penalty op de tweede plaats en ook Frentzen kon het tempo goed volgen.

Het vertrouwen waarmee Jordan de Grand Prix van België tegemoet ziet, lijkt dus gerechtvaardigd. Maar de weg naar de wereldtitel blijft lang. Het vertrek van ontwerper Mike Gascoyne, Jordans eigen Gazza, werpt nu al een schaduw over het seizoen 2001. Gascoyne is aangetrokken door Benetton en nu al op non-actief gesteld. Pogingen om Gustav Brunner van Minardi als opvolger aan te trekken zijn gestrand, dus is het nog steeds onzeker wie straks de nieuwe Jordan moet tekenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden