Heiner vervangt Bouscholte als schipper na teleurstellend resultaat 'Als ik zeg overstag, dan gaan we'

Roy Heiner wordt de nieuw schipper op het Nederlandse zeiljacht dat op dit moment meevaart in de Whitbreadrace om de wereld....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

In de eerste twee etappes, van Southampton naar Kaapstad en van Kaapstad naar Fremantle, eindigde het Nederlandse jacht de BrunelSunergy als laatste. De sponsors achter het miljoenenproject vonden die resultaten 'onacceptabel', zo bleek gisteravond op een inderhaast belegde persconferentie. 'Het doel is niet om te winnen, maar we hadden zeker verwacht dat we goede strijd konden leveren als middenmoter', aldus een woordvoerder van het syndicaat dat achter het Dutch Whitbread Team staat.

Er waren drie opties na de slechte prestaties. 'Of we stellen de doelstellingen bij en zijn tevreden met laatste plaatsen of we veranderen de middelen, óf we houden er mee op.' De laatste mogelijkheid werd verworpen, de aspiraties van het syndicaat reiken verder dan alleen een goede Whitbreadrace. Men wil de wedstrijd-zeezeilerij in Nederland op poten zetten, met als doel meer Whitbradraces en een eventuele deelname aan de America's Cup.

Die dromen had Roy Heiner ook al jaren. De zeiler, die in Enkhuizen een zeilacademie bezit, heeft echter altijd geroepen dat voor serieuze deelname aan Whitbread- en andere grote zeilwedstrijden minstens vijftien miljoen gulden op tafel dient te komen. Toen Heiner in 1995 niet voldoende sponsors wist te vinden, gingen zijn plannen de ijskast in. De zeiler wierp zich weer op het solozeilen in de Finn, met als resultaat de bronzen medaille van Atlanta.

Bij het huidige project was Heiner alleen in het prille begin betrokken. Hij haakte echter snel af, omdat hij de financiële middelen onvoldoende vond. Ook Hans Bouscholte was niet de eerste schipper aan boord van de Nederlandse Whitbreadboot. Arend van Bergeijk was aanvankelijk de beoogde schipper, maar stond niet aan het roer in startplaats Southampton. De voorkeur werd gegeven aan Bouscholte, die zich tijdens de eerste etappe naar Kaapstad echter meteen met grote problemen geconfronteerd zag. Zo was er een aanvaring met een walvis en moest het jacht in Brazilië een tussenstop maken.

Tijdens de tweede etappe van Kaapstad naar Fremantle lag het jacht aan het begin in goede positie, maar werd er in het tweede deel van de wedstrijd voor een te langzame koers gekozen. Heiner volgde de race via Internet: 'Zette ik de computer 's ochtends aan, zag ik dat ze weer laatste lagen. Daar werd ik erg moe van.'

Bouscholte zegt in een reactie vanuit Fremantle dat de race vanaf de start eigenlijk al verloren was. 'Terugblikkend kom ik tot de conclusie dat de oorzaak van het slechte presteren moet worden gezocht aan de basis van het project, met name door de relatief beperkte financiële armslag in vergelijking met de overige deelnemers.' Ook waren trainingsmogelijkheden onvoldoende, aldus de ontslagen schipper, die wel voor het syndicaat in 1998 een poging gaat wagen het wereldrecord op de Transatlantic Crossing voor Catamarans te verbeteren.

Niet alleen Bouscholte vertrekt uit Fremantle. Werden er eerder al bemanningsleden in Kaapstad gewisseld, Heiner neemt nu Gideon Messink (al tweemaal actief in de Whitbread) en Peter van Niekerk mee. De Zwitser Gerald Rogiveu, in Kaapstad afgehaakt, stapt ook weer aan boord. Herve Jan, Erik Drouglazet en Joao Cabecades gaan naar huis. Tijdens een Whitbreadrace mag niet onbeperkt gewisseld worden. Minstens zeven van de zeilers die starten in Southampton, moeten ook over weer de finish. Er zijn twaalf bemanningsleden.

Heiner zal 'geen dictator' aan boord zijn. 'Maar als ik zeg overstag en de rest van de bemanning zegt rechtdoor, dan gáán we overstag. Op zee heerst geen democratie.' Ondanks de 'beperkte' financiële middelen (in totaal wordt dertien miljoen in het project gepompt) denkt Heiner een goed resultaat neer te kunnen zetten. 'In iedere etappe wil ik structurele verbetering zien. We moeten doorgaan anders verliezen we de aansluiting met de internationale top.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden