Hakkinen heeft met geen enkel circuit probleem

Nooit wist Mika Hakkinen in Monte Carlo op het podium te eindigen, slechts één keer wist hij er een puntje te scoren....

Van onze medewerker

AMSTERDAM

Voor de vierde maal dit seizoen zette de Finse autocoureur zijn pole position om in een overwinning. Bovendien liep hij tien punten uit op zijn naaste concurrenten voor de titel.

Het succes van McLaren lijkt alleen door technische mankementen te kunnen worden bedreigd. De grootste concurrent van de twee McLarenrijders, Michael Schumacher, was voor het weekeinde begon nog vol goede moed. 'We hebben een paar verbeteringen in de afstelling van de auto kunnen aanbrengen en beschikken over nieuwe achterbanden van Goodyear, zodat het gat wellicht iets kleiner zal zijn', zei de naar succes snakkende Duitser, die de Grand Prix van Monaco vorig jaar nog op superieure wijze wist te winnen.

Maar hoe hard er ook is gewerkt in Maranello, de thuisbasis van Ferrari, de verbeteringen lijken niet veel effect te hebben gehad. De McLarens bleven tijdens de trainingen buiten bereik van de Ferrari's en zelfs Giancarlo Fisichella wist met zijn Benetton een snellere trainingstijd dan Schumacher neer te zetten.

Terwijl Mika Hakkinen zich weer als een soort bulldozer door het veld bewoog en de achterblijvers stuk voor stuk op een ronde reed, diende Schumacher na het uitvallen van Coulthard eerst af te rekenen met de twee jonge talenten van Benetton. Fisichella kreeg een lesje in hoe je tactisch gezien op het juiste moment een pistop maakt. Een inhaalmanoeuvre die Schumacher bij Mirabeau inzette om Alexander Wurz te passeren, liep niet goed af.

Wurz vocht als een bezetene voor zijn tweede plek en zette zijn auto meteen weer naast de Ferrari. De twee tikten elkaar verschillende keren aan, waardoor Schumacher uiteindelijk met een probleem de pits in moest. Dat kostte hem een paar minuten en de kans op punten voor het wereldkampioenschap. Door een harde klapper van Wurz in de tunnel was de tweede plaats uiteindelijk toch nog voor Fisichella.

De eerste plaats van Hakkinen is weer geen enkel moment in gevaar geweest. Het voorspelbare verloop van het seizoen heeft twee voormalig wereldkampioenen, Alain Prost en Damon Hill, ertoe gebracht het bijtanken weer ter discussie te stellen. Ze zijn bezorgd dat het WK voetbal deze zomer veel aandacht bij de Formule 1 zal wegtrekken.

Alain Prost vindt dat de show die de Formule 1 biedt verbeterd moet worden. 'Rijden met een volle tank is een manier om dat te bereiken. Dan wordt het tactisch inzicht van de rijder weer een stuk belangrijker.' Hill sluit zich daarbij aan. 'Voor 1994, toen het bijtanken weer werd ingevoerd, was het veel moeilijker om een goede tactiek uit te stippelen. Nu wordt er bijna voortdurend in een optimale afstelling gereden, met een lichte auto en goede banden. Dat maakt het gemakkelijk voor de coureur.'

Adrian Newey, technisch directeur bij McLaren, waarschuwde dat weer een verandering van de reglementen de kleine teams alleen maar zou benadelen. 'Teams met grote budgetten zullen altijd meer research kunnen doen. De startopstelling zal opnieuw door elkaar worden geschud, terwijl je juist nu ziet dat de verschillen op de grid weer kleiner worden.' Eén ding is zeker: zelf zal hij ook niet zoveel voor reglementswijzigingen voelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden