Hakkinen bevestigt overmacht McLaren

Voor de derde maal kwam hij als eerste over de finish, maar de winst in de Grand Prix van Bazilië was pas de eerste onomstreden overwinning voor Mika Hakkinen....

Van onze medewerker

AMSTERDAM

Samen met teamgenoot David Coulthard bevestigde hij gisteren op het circuit van Interlagos dat McLaren op dit moment superieur is aan de concurrentie. En er waren ditmaal geen teamorders, cadeautjes of twijfelachtige remsystemen voor nodig.

Nadat Hakkinen eerder de overwinning in de laatste Grand Prix vorig jaar op een presenteerblaadje kreeg aangereikt omdat Jacques Villeneuve zijn titel niet in de waagschaal wilde stellen, was ook zijn overwinning in Melbourne drie weken geleden niet smetteloos. Tijdens de eerste race van dit jaar moest David Coulthard vanwege teamorders vlak voor de finish in de remmen, ten gunste van Hakkinen.

In Bazilië ging alle aandacht echter uit naar het extra remsysteem dat op de McLarens was gemonteerd. De Fin had zijn overwinning in Melbourne volgens criticasters mede te danken aan dit systeem, waarmee de coureurs elk achterwiel apart kunnen afremmen. Daardoor beperken zij hun overstuur en wielspin in de bochten.Dit lijkt verdacht veel op traction control, datverboden is in de Formule 1.

In de aanloop naar de tweede Grand Prix van het seizoen laaiden de gemoederen daarom hoog op. Ferrari, na de Grand Prix van Australië duidelijk geschrokken van de achterstand op McLaren, diende een reeks van protesten in tegen het systeem.

Toen de sportcommissarissen zaterdag besloten dat het remsysteem inderdaad als een veredelde traction control moet worden beschouwd, toonde teammanager Jean Todt van Ferrari zich uitermate tevreden.

Ron Dennis van McLaren kon moeilijk anders dan zich conformeren aan de beslissing van de sportcommissarissen, maar wilde wel kwijt dat het protest zijns inziens veel eerder ingediend had moeten worden.

Voor de superioriteit van de McLarens maakte het geen verschil. Net als in Melbourne domineerden Hakkinen en Coulthard de race. Zij zetten het hele veld, op Michael Schuhmacher en de verrassende Alexander Wurz na, weer op een ronde achterstand. Het enige lichtpuntje voor de concurrentie was dat het verschil minder groot was dan in Australië.

Het spektakel moest dus van de strijd om de overige punten komen. Michael Schuhmacher wist dat gevecht op een prachtige manier in zijn voordeel te beslissen. Nadat hij eerst Heinz-Harald Frentzen via een goede pitstopstrategie was gepasseerd, wist hij zijn landgenoot later definitief af te schudden via een briljante move: even extra remmen, als je zeker weet dat hij er niet langs gaat maar vlak achter je zit. Frentzen verremde zich prompt, beschadigde zijn banden en is de rest van de race niet meer in de buurt van Schuhmacher geweest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden