Nieuws Giro d'Italia

Giro gemaakt voor de tijdritbenen van Tom Dumoulin

In Milaan is het parcours van de 103de Giro d’Italia gepresenteerd. Tijdrijders zijn in het voordeel. De slotweek belooft loodzwaar te worden.

Peter Sagan bij de bekendmaking van het parcours van de Giro d’Italia. Beeld AFP

De Tour de France is voor pure klimmers, de Giro d’Italia voor tijdritspecialisten. Dat is de conclusie nadat beide organisatoren hun parcours voor 2020 hebben getoond. De Italianen lijken een wensenlijst van specialist en oud-winnaar Tom Dumoulin (Jumbo-Visma) te hebben ingewilligd. Drie keer rijden de renners deze discipline: 8,6 kilometer tijdens de opening in Boedapest, 33,7 kilometer aan het einde van de tweede week en 16,5 kilometer op de slotdag in Milaan. Dat aantal staat tegenover de enkele tijdrit van 33,6 kilometer in de Tour.

‘Het is geen verschil van dag nacht’, zegt Merijn Zeeman, sportief directeur van Jumbo-Visma. ‘Het accent ligt in Italië duidelijk op de tijdrit en in Frankrijk op het klimmen, maar die 25 kilometer verschil is absoluut gezien niet heel veel meer.’

Bij de ploeg, waar naast Dumoulin (28) ook Vuelta-winnaar Primoz Roglic (29) en Steven Kruijswijk (32) klassementsambities hebben, kijkt de leiding ook naar de intrinsieke motivatie van renners. Welke ronde willen de kopmannen het liefst winnen? ‘Wij benaderen alles in het wielrennen rationeel en wetenschappelijk, maar we zijn ook een gevoelsploeg, zegt Zeeman. ‘Het is verleidelijk met Dumoulin en Roglic de tijdritten doorslaggevend te laten zijn, maar je kunt ook kiezen voor het niet optimale parcours.’

Gedaantewisseling

De Giro ondergaat in de komende editie op het eerste oog een gedaantewisseling met toegevoegde Franse kenmerken. De hoge stijgingspercentages en passages over grindweggetjes in de bergritten – slechts vijf in totaal – zijn ingewisseld voor lange beklimmingen zonder overdreven hellingshoeken. Ook de lengte van de ritten neigt naar Frans voorbeeld: tien keer wordt meer dan 200 kilometer verreden met een uitschieter van 250 kilometer. Drie van die ritten zitten in de zware slotweek met aankomst bergop.

Dat volgt na de driedaagse start in en rond Boedapest waarna zonder rustdag de Giro vervolgt met ritten op Sicilië, inclusief een aankomst op de Etna. De sprinters krijgen twee kansen in Hongarije. Later in de ronde volgen er nog vier. 

Ook hier moet Zeeman een afweging maken voor zijn ploeg. Sprinter Dylan Groenewegen (26) heeft al vier ritzeges in de Tour op zak. ‘Groenewegen is heel duidelijk. Hij wil de komende jaren zo veel mogelijk wedstrijden winnen in grote rondes. Het parcours van de Giro lijkt het meest logisch voor hem.’

Groenewegen is een belangrijke factor in de samenstelling van de ploeg. De potige Amsterdammer heeft in massasprints helpers nodig die hem op gang brengen. Dat gaat ten koste van knechten die in het hooggebergte Dumoulin, Roglic en Kruijswijk, dit jaar derde in de Tour, bijstaan.

Tour is heilig

Het voornaamste uitgesproken doel van de Nederlandse ploeg is de Tour de France winnen, liever nog vandaag dan morgen. De hegemonie van Team Ineos doorbreken. Daarvoor is een fitte Dumoulin nodig. De Limburger herstelt momenteel van een slepende knieblessure.

Zeeman heeft verschillende scenario’s die de komende weken met de renners worden doorsproken. ‘Elk jaar zijn er drie grote rondes met drie keer kans op winst. We kunnen met alle drie kopmannen naar de Tour gaan of één inzetten in de Giro. Dat begint met juiste keuzes maken. Een talent laten starten in Hongarije sluit ik ook niet uit. De Tour is zonder twijfel het hoogst haalbare, maar we worden bij de ploeg ook heel blij van de Giro.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden