Geslaagde ouverture onder nieuwe dirigent

De speelsters van de Nederlandse volleybalploeg hebben in korte tijd veel geleerd van hun nieuwe coach Avital Selinger. Zó veel dat het tweede oefenduel tegen Turkije met 3-1 werd gewonnen....

De pas benoemde bondscoach reageerde verrast op hetgeen hij allemaal had waargenomen. 'Als je na zo korte tijd al zulke mooie muziek kunt spelen als dit team, dan belooft dat wat voor de toekomst.'

De ouverture tegen de nummer twee van Europa vormde voor Selinger en zijn speelsters de eerste krachtmeting van een uitgebreid programma waarin de nationale ploeg een vooraanstaande rol hoopt te spelen bij EK, WK en World Grand Prix, maar waarvoor pas over vier jaar bij de Spelen van Beijing de finale-uitvoering is gepland. Selinger blikt liever niet zover vooruit. 'Elke dag is er één waarop je goed moet spelen.'

Vorige maand, na zeven jaar Japan en twee seizoenen Spanje, achtte Selinger de tijd rijp naar Nederland terug te keren. Als opvolger van de Italiaan Frigoni, die als bondscoach was ontslagen omdat hij de vrouwen niet naar Athene wist te loodsen. Het was een verstandige keuze van de bond om Avital Selinger te strikken: als er met hem geen prijzen zijn te pakken dan lukt het met niemand.

Selinger had in Spanje als coach van Tenerife net een uitermate succesvol seizoen achter de rug. Ongeslagen in de competitie, winnaar van de Super Cup, de Spaanse beker én de Champions League. Voor vierduizend enthousiaste fans werd Perugia in de finale met 3-2 verslagen.

Tijdens de testserie tegen Turkije dit weekeinde in de Bossche sporthal De Maaspoort was slechts een handjevol bedeesde toeschouwers aanwezig. Nederland trad aan zonder Kim Staelens, die nog revalideert van ernstig knieleed en ook zonder Ingrid Visser, Irina Donets en Elles Leferink. Zij hadden vrij gekregen van de bondscoach.

Het eerste duel ging met 0-3 verloren maar de tweede ontmoeting leverde een 3-1 (25-14, 27-25, 22-25, 25-19) zege op. Een aansprekend resultaat, ook al draaide de Turkse ploeg niet op volle toeren. Het Nederlandse blok bleek een geducht wapen en ook de verdediging functioneerde goed. Bovenal manifesteerde Francien Huurman zich als een leider die verantwoordelijkheid durfde te nemen.

Selinger was dan ook dik tevreden. 'Onze manier van spelen was harmonieus, als het ritme van muziek. In het team zat synchronie. Dat is mijn manier van werken. Iemand speelt trombone, dan volgt de trompet. Af en toe de drums met een versnelling. Zo spelen is muziek voor mij.'

Het coachvak leerde Avital Selinger in Japan van zijn beroemde vader Arie, grondlegger van het succesvolle Bankrasmodel uit de jaren tachtig. Na 22 jaar eredivisie en bijna 400 interlands dacht hij heel wat te weten van volleybal. 'Maar ik kwam erachter dat het niet zo was. Toen ik dat voelde wist ik dat ik goed bezig was. Met mijn vader heb ik het spelletje van de andere kant bekeken. Niet als uitvoerder maar om het door anderen uit te laten voeren.'

Avital bleef zeven jaar in Japan. Met zijn club won hij diverse titels en bekers. Toen hij zover was dat hij op eigen benen kon staan vertrok hij naar Spanje.

In eindeloze gesprekken met zijn vader is Avital duidelijk geworden wie hij is en wat er voor een coach komt kijken om een team sterker te maken. 'Je moet je realiseren dat je met andere mensen bezig bent. Die niet zo zijn zoals jij. Daar heb ik best moeite mee. Ik weet dat ik daar beter in moet worden.

'Ik lees veel, kijk naar andere coaches en naar andere sporten. En ik luister naar wat anderen te zeggen hebben. Dat heb ik ook moeten leren.'

Straks gaat hij aan de slag om de technische vaardigheden van zijn speelsters te verbeteren. 'Dat is nodig om opdrachten te kunnen uitvoeren. Voor mij is dit een eindeloos proces. Aan beter worden komt geen eind. Er is zoveel te doen, dat kun je niet in één volleyballeven voor elkaar krijgen.'

Net als zijn vader zal Avital weinig rekening houden met volleybaltheorieën maar vooral handelen op gevoel. 'De grote lijnen liggen er, maar daarbinnen is ruimte voor mij. Volleybal is net jazzmuziek. Soms weet je door het improviseren niet welke kant het opgaat. Elke avond klinkt het anders. Maar het blijft wel jazz.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden