Geluk lacht Ferrari eens een keer toe

Op zijn eigen onnavolgbaar uitgestreken wijze liet Kimi Räikkönen zondag na afloop van de Grote Prijs van Canada weten 'more than happy' te zijn met zijn overwinning....

Bovendien was het voor de Finse McLaren-coureur een genoegdoening voor de vorige race op de Nürburgring, toen hij in de laatste ronde, rijdend in leidende positie, uitviel met een gebroken wielophanging. Hij wierp daarmee de overwinning in de schoot van Alonso.

De race in Canada was voor Renault een drama: voor het eerst dit seizoen kwam geen van beide wagens aan de finish. Bij de start zag het er nog goed uit. Fisichella en Alonso hadden zich gekwalificeerd als derde en vierde en namen na een superstart direct de leiding. Fisichella moest in ronde dertig echter opgeven met problemen aan het hydraulisch systeem en twee ronden later viel het doek voor Alonso.

Teambaas Briattore moet hebben geknarsetand, maar reageerde onderkoeld. ‘Drama? Welnee, dat is sport.’ Echt zorgen hoeft hij zich ook nog niet te maken, want Alonso heeft nog steeds 22 punten voorsprong op Räikkönen.

Voor Ferrari betekende de GP van Canada het beste resultaat van dit seizoen tot nu toe: Michael Schumacher werd tweede, Rubens Barrichello derde. Vooral van de Braziliaan was dat een knappe prestatie, want hij was als laatste gestart na een probleem met zijn versnellingsbak tijdens de kwalificatie.

Schumacher zette zijn beste kwalificatie van dit seizoen neer en vertrok als tweede, maar had een erg slechte start. Hij werd gepasseerd door de Renaults en de McLarens. Bovendien bleek al snel dat de wereldkampioen zijn goede startplek had veroverd door met weinig brandstof te rijden. Hij maakte als eerste, al in de twaalfde ronde, een pitstop.

Maar het geluk lachte Ferrari dit keer toe. Zowel Schumacher als Barrichello had zijn podiumplaats mede te danken aan een groot aantal uitvallers. Behalve de beide Renaults waren dat onder anderen Juan Pablo Montoya (McLaren) en Jenson Button (BAR).

Het vertrek van Montoya, die na het wegvallen van de de Renaults aan de leiding reed, viel onder de noemer stommiteit. Net als vele anderen maakte hij van een ‘safety car-situatie’ gebruik om de pits op te zoeken. Toen hij weer wegreed, stond het licht aan het einde van de pitstraat echter op rood, maar Montoya en zijn team zagen dat niet. Dat betekende de zwarte vlag: diskwalificatie.

De safety car was de baan op gekomen nadat Button zijn auto tegen de muur had gezet. Button had zijn BAR tot ieders en niet in de laatste plaats zijn eigen verrassing op poleposition gezet, maar ook hij moest bij de start machteloos toezien hoe de Renaults voorbijkwamen

Buttons botsing tegen de muur betekende een zware domper voor BAR, dat het weekeinde zo goed was begonnen. De andere coureur, Takuma Sato, was van de zesde plaats vertrokken, maar viel al in de 22ste ronde uit met pech. Vreemd genoeg kwam hij, nadat de monteurs een halfuur aan zijn auto hadden gesleuteld, nog terug, uiteraard in kansloze positie. Om even later echter uit te vallen met een brandende achterrem.

Kenden de vorige races relatief weinig uitvallers, in Canada kwamen slechts elf van de twintig wagens aan de finish. Een van de pechvogels was Nick Heidfeld in zijn Williams BMW. Dat zal de verhoudingen tussen constructeur Williams en motorleverancier BMW niet hebben verbeterd. De twee ruziën al geruime tijd over de tegenvallende resultaten.

De Nederlander Christijan Albers werd in zijn Minardi elfde, en dus laatste. Toch keek hij tevreden terug op zijn weekeinde. Een vijftiende plaats bij de kwalificatie mocht er voor Minardi-begrippen dan ook wezen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden