Geldingsdrang brengt Verstappen in het nauw

Formule 1-coureur Max Verstappen wil zó graag meedoen om de prijzen dat hij dure fouten maakt. Zijn seizoen is mislukt.

Max Verstappen voor de start van de race op Monza met race engineer Gianpiero Lambiase van Red Bull (rechts). Beeld Getty Images

Hoewel er dit Formule 1-seizoen nog zeven races op de kalender staan, is het seizoen van Max Verstappen (19) als mislukt te beschouwen. Zijn eerste volledige jaar bij een topteam is overschaduwd door pech, een matige auto en een inferieure Renault-motor. Maar ook door persoonlijke fouten. Die missers, of de manier waarop hij ze weet te voorkomen in de komende races, zullen bepalend zijn voor z'n kans op succes in de komende jaren. De eerste gelegenheid dient zich zondag aan in Singapore.

Dit jaar blijkt: Verstappens geldingsdrang is zijn grootste valkuil. Neem de GP van Italië, twee weken geleden. Natuurlijk kon hij nog een paar rondjes achter Felipe Massa aan kachelen om de Braziliaan daarna simpel te passeren in zijn snellere Red Bull. Had hij achteraf ook moeten doen, erkende hij na de race.

Contrast

Maar na zes uitvalbeurten in twaalf races en een wereldstart op Monza lonkte voor hem eindelijk weer een positief resultaat. En Verstappen is niet de coureur die een gaatje laat liggen als hij er een ziet. Het resultaat: een touché in een chicane in de derde ronde, schade aan zijn auto en een verloren race waarin hij één WK-puntje scoorde.

Het contrast met zijn teamgenoot Daniel Ricciardo was groot. De Australiër begon de race als zestiende, drie plaatsen achter Verstappen. Met sluwe inhaalacties reed hij naar de vierde plaats. Het gat tussen de twee coureurs op de WK-ranglijst is liefst 76 punten. Een enorm verschil dat niet enkel te verklaren is door Verstappens pechjaar, bewees de race in Italië.

Ricciardo neemt zijn verlies als het nodig is. Verstappen heeft daar moeite mee. Zeker in een seizoen vol tegenslag. Zijn alles-of-nietsmentaliteit is z'n kracht. Alleen genadeloze winnaars worden wereldkampioen. Het is tegelijk zijn zwakte. Een slechte start bijvoorbeeld? Die moet meteen worden hersteld.

Max Verstappen. Beeld anp

Soortgelijke situatie

In Hongarije tikte hij Ricciardo van de baan. De Australiër was achter Verstappen beter vertrokken, kwam langszij en kreeg geen centimeter ruimte van de Nederlander. Ricciardo kookte van woede. Hij vond dat zijn teamgenoot 'als een amateur' zijn slechte racebegin probeerde recht te zetten, waarvan hij het slachtoffer werd.

Vorig jaar november, in de laatste race van het vorige seizoen in Abu Dhabi, was Verstappen in een soortgelijke situatie zelf de gedupeerde van zijn dadendrang. De Red Bull-coureur spinde in de eerste bocht na een touché met de beter gestarte Nico Hülkenberg, kwam laatste te liggen en finishte toch nog als vierde. Na de race ging het vooral over zijn knappe inhaalrace en het feit dat hij Mercedes-coureur Nico Rosberg, die voor de wereldtitel op het podium moest eindigen, nog flink dwarszat.

Rosbergs vader en tevens oud-wereldkampioen Keke Rosberg herinnerde zich in Abu Dhabi vooral de eerste bocht. Een paar uur nadat zijn zoon wereldkampioen was geworden, bekende hij opgelucht dat van alle coureurs die zijn zoon van de titel konden houden hij Verstappen het meest vreesde. En aangezien er twee Nederlandse journalisten voor zijn neus stonden, moest hem iets van het hart.

Beginnersfout

'Jullie beschikken waarschijnlijk over de meest getalenteerde coureur in de Formule 1', zei de Fin. 'Maar iemand moet hem een keer aan zijn oor trekken en zeggen dat hij weer een grote race heeft weggegooid. Dat incident met Hülkenberg was compleet onnodig. Het was een beginnersfout, hij lag een halve auto achter hem. Zo verloor hij een race die hij had kunnen winnen.'

Rosberg was nog niet klaar: 'In dit spelletje gaat het om resultaten. Soms verlies je vanwege een kapotte versnellingsbak of geplofte motor. Wie het zelf vergooit, moet in de spiegel kijken en iets veranderen aan zichzelf. Dat moment is nu gekomen bij Max.' Negen maanden later zijn Rosbergs woorden nog steeds relevant gezien de voorvallen met Ricciardo in Hongarije en met Massa in Italië.

In 2020 gaat het motorenreglement in de Formule 1 op de schop en daarmee normaliter ook de pikorde in de raceklasse. Als Verstappen bij de grote stoelendans voor dat nieuwe F1-tijdperk in 2019 de teams voor het uitkiezen wil hebben, moet hij laten zien soms een geduldige boekhouder te kunnen zijn.

Zondag in Singapore zijn er extra veel ogen op hem gericht: wint ongeduld het weer van de ratio in zijn hoofd? Red Bull is vol vertrouwen afgereisd naar de avondrace op het korte, bochtige stratencircuit. Het team denkt met een geüpdatete auto zelfs op eigen kracht te kunnen strijden om het podium.

Verstappen zei na de GP van Italië het logisch te vinden dat hij dit seizoen wat meer risico's neemt. 'Als je voor het kampioenschap gaat, is het natuurlijk anders racen. Nu heb ik niets te verliezen', betoogde hij. Maar misschien heeft hij wel meer te verliezen dan hij denkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden