Geintje met lookalike Verstappen is dure grap

Wie aan het merk Max Verstappen komt, heeft een probleem. Dat is wel duidelijk nu het management van de Formule 1-coureur 350 duizend euro eist van een online-supermarkt die in een filmpje een lookalike van de Nederlander inzette om boodschappen te bezorgen.

Lennart Bloemhof
Max Verstappen tijdens de fotosessie van Red Bull Racing, voorafgaand aan de de laatse Grand Prix van het jaar 2016 in Abu Dhabi. Beeld anp
Max Verstappen tijdens de fotosessie van Red Bull Racing, voorafgaand aan de de laatse Grand Prix van het jaar 2016 in Abu Dhabi.Beeld anp

De video was een parodie op de reclame van Verstappens sponsor Jumbo, waarin de coureur langs de deuren gaat. De nep-Max loopt zelfs subtiel langs een Jumbo-busje. Binnen een mum van tijd werd het filmpje een internethit. De video had daarmee het gewenste effect, behalve bij het management van Verstappen.

Dat nam meteen contact op met het bedrijf waarna de video offline ging. Het was niet genoeg, bleek maandag met het nieuws dat de kwestie naar de rechtszaal wordt verplaatst. Volgens Verstappens manager Raymond Vermeulen is de geëiste drieënhalve ton 'keurig berekend door adviseurs' en gebaseerd op de kosten van een reclamecampagne met de echte Verstappen.

Profiteren

Sinds Verstappen naam maakte in de F1 willen steeds meer partijen en personen profiteren van het merk-Verstappen. De 19-jarige coureur is jong, uitgesproken en een ster in een miljardenindustrie. Die combinatie van factoren maakt hem interessant voor ondernemers.

Zij moeten alleen wel betalen als ze iets met Verstappen willen doen, zegt Vermeulen: 'Wij hebben op de eerste dag van Max z'n autosportcarrière zijn merknaam vastgelegd.' Merkinbreuk wordt gemonitord door een bureau uit Breda.

Daarnaast speuren medewerkers van Verstappens management dagelijks op internet naar oneigenlijk gebruik van het merk-Verstappen. En dagelijks komen ze zaken op het spoor, meestal ijverige fans die shirts, petten of vlaggen aanbieden. Die krijgen dan een vriendelijke, doch dringende brief om de producten uit de verkoop te halen. Het is vaak voldoende. Zo niet dan volgen juridische stappen.

De makers van de video met de Verstappen-lookalike benadrukten na het offline halen van de video dat het een grap betrof en absoluut geen reclame was. Ook persifleert het filmpje volgens de makers vooral Verstappens sponsor en niet de coureur.

Onzin, vindt Vermeulen. 'We zijn best in voor een geintje, maar dit was gepland. Ze noemden het inhaken, dan ben je planmatig bezig. Ik heb dit liever niet, want het is negatieve publiciteit voor Max. Als wij hier niet op reageren, is het hek van de dam.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden