Gegniffel om bandenpech van de wereldkampioen

Kimi Räikkönen heeft zondag tijdens de Grote Prijs van Spanje op het circuit van Barcelona de hegemonie van Renault doorbroken....

Van onze verslaggever Ernst Clowting

Renault-rijder Fernando Alonso, leider in de strijd om het wereldkampioenschap, deed eveneens goede zaken. Hij finishte op zijn thuiscircuit, waarvan de tribunes grotendeels Renault-blauw waren gekleurd, als tweede en bouwde zijn voorsprong verder uit. Alonso heeft nu 44 punten uit vijf races, zijn naaste rivaal, Toyota-coureur Jarno Trulli, in Spanje als derde geëindigd, heeft er 26. Räikkönen staat derde met 17 punten. Ondanks deze stand beschouwt Alonso nog steeds Michael Schumacher als zijn grootste rivaal, bleek uit zijn uitroep na het passeren van de finish: ‘Dat zijn weer acht punten winst op Michael.’

De kansen van de Duitse Ferrari-rijder op een achtste wereldkampioenschap lijken echter steeds kleiner te worden, want gisteren viel hij uit. Met tien punten staat hij nu op een met twee anderen gedeelde zevende plaats. De concurrenten zullen de problemen van Ferrari gniffelend aanzien, want dat team heeft zich als enige niet vastgelegd op een beperking van het aantal testkilometers. Desondanks kan het de prestaties van de voorgaande jaren bij lange na niet evenaren.

Ferrari worstelt onder meer met de Bridgestone-banden. Die doen het al niet goed tijdens de kwalificaties. Schumacher kwam niet verder dan de achtste plaats. De tactiek moest vervolgens weer uitkomst bieden. De Duitser stond op een éénstop-strategie, waar de concurrenten voor twee stops gingen.

Evenals in de vorige race leek dat vruchten af te werpen. Schumacher rukte op, terwijl de anderen moesten tanken en was vrijwel zeker van de tweede plaats toen de Bridgestones roet in het eten gooiden. Eerst begaf zijn linkerachterband het. Nadat die was gewisseld, viel hij terug naar de achtste plaats, maar drie ronden later raakte ook zijn linkervoorband lek.

De Duitser verdween de pits in en kwam er niet meer uit. Zijn teamgenoot Rubens Barrichello, van de achterste rij gestart na een motorwissel, reed een onopvallende race en eindigde als negende, een ronde achter winnaar Räikkönen.

Verder was er van spanning nauwelijks sprake in Barcelona. Positiewisselingen waren er eigenlijk uitsluitend tijdens pitstops. Alleen het Minardi-team van Christijan Albers veroorzaakte nog enige opwinding bij de start. Beide wagens kwamen niet weg, waardoor de safety-car in de baan moest komen. Albers en zijn teamgenoot Friesacher vertrokken uiteindelijk met twee ronden achterstand vanuit de pitstraat, maar kwamen later in de race allebei in de grindbak terecht.

Grote afwezige was het team van BAR-Honda, dat door voor twee races is geschorst. Bij controle na de wedstrijd in San Marino bleken de wagens een paar kilo te licht te zijn. Dat kwam echter pas aan het licht, nadat de officials hadden ontdekt dat er nog ruim elf kilo brandstof zat in een apart tankje, hoewel BAR de vraag of alle benzine eruit was bevestigend had beantwoord.

De aanwezigheid van het tankje is bekend en niet illegaal en de autosportbond FIA meent dat er geen sprake was van opzet. Toch is uitgegaan van ‘regels zijn regels’. De BAR’s wogen minder dan de verplichte zeshonderd kilo. Het team reageerde aanvankelijk furieus op de beslissing. Het kondigde aan in beroep te gaan, maar zag daar uiteindelijk toch van af.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden