Gebrekkige media-aandacht nekt het vrouwenhandbal

Het spektakel dat de Nederlandse handbalvrouwen bieden is gigantisch. Maar er is onvoldoende aandacht en geld om het handbal echt groot te maken. Broodnodige mediadeals leveren simpelweg te weinig op.

Het spektakel dat de huidige vrouwenploeg, de nummer twee van de wereld (2015) en de nummer twee van Europa (2016), biedt, is groot.Beeld afp

Volgend jaar 1 december begint het WK handbal voor vrouwen in Duitsland. Het toernooi duurt zeventien dagen. De apotheose is in Hamburg. Nederland is al zeker van een ticket. De vicekampioen van Europa is evenwel niet verzekerd van de aandacht die het team verdient. Of zou moeten verdienen.

Directeur Jan de Jong van de NOS twitterde maandag: 'Handbalvrouwen verdien(d)en een groter publiek.' Hij wees op de kijkcijfers van zondagavond, de rechtstreeks uitgezonden EK-finale bij Ziggo. Het cijfer: 400 duizend. De samenvatting van 5 minuten, aan het slot van het voetbalprogramma van NOS Studio Sport, werd door 2,7 miljoen kijkers gevolgd.

Ze zullen iets van de sensatie van Göteborg, de 4 seconden voor tijd afgekeurde goal voor 30-30, hebben meegekregen. Handbal is een climaxsport die in Nederland altijd gelijkstond aan matig gefilmde beelden uit een te lage sporthal, met commentator Evert ten Napel die bijna nooit 'tjonge, jonge' uit zijn mond hoefde te laten vallen. Zo spectaculair was het niet.

Het spektakel dat de huidige vrouwenploeg, de nummer twee van de wereld (2015) en de nummer twee van Europa (2016), biedt, is wel groot. Het bereik van het handbal van de formatie van coach Helle Thomsen is in dat verband te gering. Livestreams van de Europese handbalfederatie (EHF) redden voor tal van sportvolgers hun toernooibeleving. Ziggo heeft hen nog niet kunnen inpalmen.

Hoe dan ook, vrouwenhandbal had een plek onder de zon verdiend in Hilversum. De gebrekkige belangstelling van de NOS, keurig afgestraft door het alerte Ziggo, remt de sport in zijn ontwikkeling. Jack van Gelder riep maandagavond, in zijn Ziggo-show Peptalk, een grote sponsor op om direct zijn geld in de nationale ploeg te steken.

De reclame die de handbalsters op hun nationale shirt mogen voeren is royaal bemeten. Dat was voor een overijverige eindredacteur bij de NOS vorige week aanleiding om het forse sponsorlogo op een foto (Cocoa from Ghana, JV) met zwart weg te blurren. Hadden ze met Ziggo bij Ajax moeten doen, schreven mensen op Twitter.

De gebrekkige belangstelling van de NOS, remt de vrouwenhandbal in haar ontwikkeling.Beeld afp

Tv-rechten

De tv-rechten van het handbal zijn ook volgend jaar nog in handen van de kabelaars. Zulke mediacontracten zijn voor de ontwikkeling van een sport van groot belang. Niemand heeft de indruk dat het Nederlands Handbal Verbond (NHV) iets meekrijgt van die tv-rechten.

Geld is nodig om de Deense Helle Thomsen vast te leggen als bondscoach voor de komende jaren. Het lijkt niet voorstelbaar dat zij, een Europese topcoach, tekent voor 75 duizend euro, het gebruikelijke salaris van een bondscoach in de Nederlandse (olympische) topsport. Thomsen, de vrouw die 24 uur per dag voor handbal leeft, heeft met haar gedrevenheid de nationale ploeg in twee weken tijd een totaal ander gezicht gegeven.

Het is, naast de uitvoerder van hogesnelheidshandbal, een vechtersploeg geworden die niet opgeeft, aan de hand van de onvoorstelbare gedreven Hongaarse tandem Nycke Groot en Yvette Broch. Beide speelsters werden zondag in Göteborg in de Europese sterrenploeg opgenomen. Publiek en experts kozen hen gezamenlijk. De twee lijken van gewapend beton in de verdediging, van pantserstaal in de aanval, maar in de catacomben, bij de vele interviews die zij geven, zijn ze haast aaibaar en zoetgevooisd.

Kijkcijfers

2,7 miljoen kijkers zagen de samenvatting aan het slot van NOS Studio Sport. NOS had weinig belangstelling voor de televisierechten
400 duizend kijkers stemden zondag af op Ziggo om de handbalfinale live te volgen

Goud in handen zeggen marketeers dan. Het is niet gemakkelijk uit te baten. In het komende voorjaar zijn er interlandmomenten in maart en juni. De laatste wordt mogelijk geschrapt, omdat die week is gereserveerd voor de WK-kwalificatie. Die heeft Nederland al achter de rug. Er kan eindelijk uitgerust worden van twee slopende seizoenen handbal, waarin de tussenliggende zomer door de Olympische Spelen van Rio werd ingepikt.

De olympische droom, daar begon het allemaal mee, toen mannen als Bert Bouwer, Sjors Röttger, Henk Groener en Peter Portengen aan een nationale vrouwenploeg van allure begonnen te bouwen. Die staat er nu, maar de basis, de Nederlandse competitie met tal van kleine clubs, is wankel.

En als die sponsor dan echt wat wil, laat die geldschieter dan een clubteam als dat van Dalfsen of VOC bijeenhouden en versterken met speelsters die nu in Duitsland spelen. Het hoeft niet de hele wereld te kosten. Met een jaar of twee moet Nederland dan een echte Champions League-deelnemer kunnen bezitten. Dan zou het Nederlandse handbal structureel meer zijn dan een keer per jaar zo'n vijftiendaagse explosie van spektakel die niet eens de nationale tv haalt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden