Freire maakt werk van ploegmaats af

Om meerdere redenen zou niemand vreemd hebben opgekeken als Oscar Freire woensdag de organisatie van Gent-Wevelgem een sneer had gegeven....

Zijn zege in de 70ste editie van de voorjaarskoers was niet door rancune ingegeven, sprak hij kalm. Freire had slechts geprofiteerd van een ideaal wedstrijdverloop en een sterke dag van vrijwel al zijn ploegmaats bij Rabobank. Meer had hij niet nodig om in de laatste 250 meters de concurrentie ruimschoots voor te blijven.

De renner mocht zich de eerste Spaanse laureaat van Gent-Wevelgem noemen. Die papieren titel had hij vorig jaar graag al opgeëist. Maar zijn poging de Duitser Burghardt in de laatste kilometers van de zege af te houden, mislukte doordat de Brit Hammond geen bondgenootschap met hem wilde sluiten.

Maar eigenlijk had zijn ploeggenoot Juan Antonio Flecha de overwinning al in 2005 verdiend, vond Freire. Hij verwees naar het stayeren van winnaar Mattan achter een neutrale auto. ‘Misschien had Flecha zonder die auto wel gewonnen’, zei hij zonder bijbedoelingen. Een beschuldigende vinger stak hij er niet bij op.

De wedstrijd van vorig jaar was Freire eigenlijk al vergeten. ‘Toen was ik in vorm en had ik kunnen winnen. Maar vandaag was het anders. Nu wist ik veel eerder dat wij een kans maakten op de zege. En daaraan heeft iedereen ook zijn bijdrage geleverd.’

Volgens ploegleider Erik Dekker dankte zijn Spaanse kopman de overwinning voor het leeuwendeel aan het wedstrijdverloop. ‘Dat was ideaal voor Oscar. En voor de rest van de ploeg ook.’

Pas na de eerste beklimming van de Kemmelberg ontvouwde Dekker het tactische plan bij zijn renners. Flecha, de enige van de ploeg met een vrije rol, mocht pas bij de tweede beklimming van de bekende heuvel de aandacht naar zich toetrekken. De strategie om met twee renners aan kop van het peloton de laatste 60 kilometer in te gaan, slaagde.

‘Niemand wilde ons helpen’, vatte Freire het werk van zijn ploegmaats samen. Het bleek ook niet nodig, want met vijf renners aan de kop van het peloton haalde Rabobank tot twee keer toe een groepje vluchters terug. ‘Dit is nog eens de koers controleren’, zei Bram Tankink.

Zijn ploeggenoot Tom Leezer meende zelfs dat de zorgen van het vroege voorjaar, met zware blessures en een blanco erelijst in Vlaanderen, in een week tijd zijn uitgewist. Aan de eindwinst van Joost Posthuma in de Driedaagse van De Panne en de goede prestaties van Flecha (derde) en Langeveld in de Ronde van Vlaanderen had Freire het passende gevolg gegeven, zei Leezer.

Dat de Kemmelberg, in tegenstelling tot vorig jaar niet weer het decor van massale valpartijen was, kon volgens de winnende ploeg als een voordeel en als een nadeel worden uitgelegd. Omdat de Rabo-renners de twee afdalingen schadevrij hadden doorstaan, waren ze allemaal in staat zich in de finale voor hun kopman in te zetten.

Dat dat eveneens voor de andere ploegen gold, bleek geen belemmering voor Freire, die dit seizoen alleen twee etappes in de Tirreno-Adriatico op zijn palmares mocht bijschrijven. Zijn vooraf door velen als een zekerheid beschouwde zege in Milaan-Sanremo moest hij aan Cancellara laten.

Freire wist dat de concurrenten door het hoge tempo van de koers woensdag krachten waren verloren, al had de wedstrijdorganisatie zich verheugd op zwaardere weersomstandigheden. ‘Het waait hier vijf dagen per jaar niet. Vandaag is uitgerekend een van die dagen’, zei koersdirecteur Hans De Clercq.

Ook na een van de meest onbesproken edities van Gent-Wevelgem van de afgelopen jaren, kreeg De Clercq van een deel van het peloton de wind van voren. Ditmaal werd er steen en been geklaagd over de vele motoren met persfotografen in de finale van de koers.

De Brit Cavendish, momenteel de succesvolste sprinter van het peloton, foeterde dat hij niet eens de mogelijkheid had gehad om voor de zege te kunnen strijden. Tom Boonen vond dat de aanpassingen het parcours geen goed hadden gedaan.

De Belg zei dat de aanloop naar de Kemmelberg, waar voor een veiligere afdaling betonplaten waren gelegd, gevaarlijker was geworden. ‘Maar wat moeten we dan’, zei De Clercq. ‘We kunnen er toch geen autocircuit van maken?’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden