Foute bandenkeus kost Alonso zege en koppositie WK

Het was misschien wel symbolisch: de Renault-monteur die de champagne wilde vangen die Fernando Alonso hem vanaf het podium toewierp, liet de fles stukvallen....

Van onze verslaggever Ernst Clowting

Die vierde zijn 91ste zege met een blijdschap alsof het zijn eerste was. De Duitser sprong juichend uit zijn wagen en wierp zich in de armen van de Ferrari-monteurs. Zijn vreugde was begrijpelijk. Halverwege het seizoen had hij nog 25 punten achterstand op Alonso, nu staan beide rijders, met nog twee races te gaan, gelijk met 116 punten. Schumacher heeft zelfs de leiding overgenomen, omdat hij meer zeges (zeven) heeft dan Alonso (zes). Hij lijkt hard op weg zijn afscheid van de Formule 1 luister bij te zetten met een achtste wereldkampioenschap.

Het had er het weekeinde in China, waar Schumacher niet eerder wist te winnen, lang naar uitgezien dat het ook dit keer niet zou lukken. De Renaults wonnen zaterdag in de regen moeiteloos de kwalificatie. De regenbanden van Michelin bleken superieur aan die van Bridgestone. Schumacher kwam niet verder dan de zesde plaats.

Bij de start van de race, zondag, was het droog, maar de baan was nog kletsnat. Alle coureurs vertrokken op de intermediates, de banden die tussen droogweer- en regenbanden in zitten. Alonso reed moeiteloos weg van de rest en had na twaalf ronden al 25 seconden voorsprong op Schumacher. Die reed op dat moment op de vierde positie.

Alles veranderde echter na de eerste pitstops. Waar de meeste rijders ervoor kozen de banden niet te wisselen, liet Alonso zijn twee voorbanden vervangen. Dat bleek een vergissing. Op de opdrogende baan werkten zijn gegroefde banden veel minder goed dan de inmiddels flink afgesleten intermediates van de concurrentie.

Alonso’s teamgenoot Fisichella naderde razendsnel, met in zijn kielzog Schumacher. Die had zijn derde plaats mede te danken aan het uitvallen van zijn opvolger bij Ferrari, Kimi Räikkönen, wiens McLaren de geest had gegeven. Binnen zes ronden na de pitstops moest Alonso lijdzaam toezien dat hij werd gepasseerd door Fisichella, twee ronden later was het de beurt aan Schumacher.

Bij de tweede serie pitstops was de baan zover opgedroogd, dat alle rijders voor de droogweerbanden kozen. Alonso ging als eerste van de koplopers naar binnen, maar had de pech dat zijn rechterachterwiel niet los wilde, waardoor zijn stop ruim tien seconden langer duurde dan normaal.

Schumacher kwam op fraaie wijze aan de leiding. Hij ging een ronde eerder dan Fisichella naar binnen voor droogweerbanden en benzine. De Renault-rijder kwam na zijn stop vlak voor de Ferrari de pitstraat uit, maar worstelde om grip te krijgen met zijn nog koude banden. Schumacher aarzelde geen moment en dook in de eerste bocht binnendoor, met zijn rechterwielen zelfs over het gras.

Vanaf dat moment kon Schumacher, zoals hij zelf zei, de toeren omlaag doen en ‘naar huis rijden’. Alonso was erg snel en haalde nog wel Fisichella in – of die liet zich inhalen – maar de Duitser bleef onbereikbaar.

Ook achter de koplopers was sprake van een enerverende race met veel inhaalacties en slippartijen. Christijan Albers eindigde op de vijftiende plaats. De andere Nederlander, Robert Doornbos, die de laatste drie races rijdt voor Red Bull, werd twaalfde. Hij was gestart van de tiende plaats, maar moest al in de eerste ronde naar binnen voor een nieuwe neus na een botsinkje met de Williams van Robert Kubica.

In de strijd om het constructeurskampioenschap heeft Renault de leiding weer overgenomen van Ferrari. Dat komt mede doordat Felipe Massa uitviel na een botsing met David Coulthard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden