Formule 1 rijp voor verandering

Het WK Formule 1 wordt volledig gedomineerd door de renstallen van McLaren/Mercedes en Ferrari. De andere teams kunnen weinig anders doen dan de kruimels oprapen die de giganten voor ze laten liggen....

'De Formule 1 heeft een schop onder de kont nodig', stelde teameigenaar Eddie Jordan onlangs onomwonden vast. 'We komen op het punt dat nog maar twee teams in staat zijn een race te winnen en dat is ongezond voor iedereen.'

Jordan, die vorig jaar met zijn team twee overwinningen boekte, wilde dit jaar de strijd met McLaren en Ferrari aangaan. Verbaasd moet hij echter vaststellen dat de kloof met de twee topteams alleen maar groter is geworden.

Het is niet voor het eerst dat een of twee teams de Formule 1 domineren. In 1988 veegden Ayrton Senna en Alain Prost met hun McLaren/Honda Turbo's de concurrentie van de baan. Samen wonnen ze vijftien van de zestien races, de enige die de reeks kon onderbreken was de Oostenrijker Gerhard Berger.

Met Senna en Prost had McLaren-teameigenaar Ron Dennis de fine-fleur van de Formule 1-coureurs samengebracht. In combinatie met de betrouwbare Honda Turbo-motoren legden de twee racetalenten het Formule 1-veld een jaar lang hun wil op. Berger kreeg zelfs het advies om zich tevreden te stellen met de derde plaats. Meer zat er met zulke concurrenten niet in.

De laatste drie jaar lijkt de Formule 1 weer dezelfde kant op te gaan, met dit verschil dat het nu niet om de coureurs gaat maar om de auto's. Afgezien van een overwinning in de regen in Monaco heeft Olivier Panis jarenlang anoniem meegereden voor Ligier en Prost, maar sinds hij actief is als testrijder voor McLaren, realiseert hij tijden die niemand van hem had verwacht. 'Onbeschrijflijk die auto', zei hij onlangs.

Michael Schumacher vormt uiteraard een klasse apart, maar daarnaast is de technologische voorsprong van McLaren en Ferrari zo groot dat andere potentiële smaakmakers uit het Formule 1-peloton niets anders kunnen doen dan wachten tot de twee topteams een steekje laten vallen.

Het beste voorbeeld daarvan is Jacques Villeneuve. De wereldkampioen van 1997 nam vorig jaar bewust een groot risico toen hij voor het nieuwe team van BAR ging rijden, maar dat hij zelfs geen enkel punt zou behalen, had ook hij niet vermoed. 'Nog een seizoen als vorig jaar en ze zouden me ergens anders niet meer willen hebben', overdreef hij na het dramatische debuutjaar van BAR.

Weliswaar gaat het dit jaar iets beter met BAR, maar dat Villeneuve afgelopen week toch heeft bijgetekend, is opvallend. Elf punten heeft hij tot nu toe gehaald, en de vijfde plaats is het maximaal haalbare als de McLarens en Ferrari's heel blijven. Maar wat zijn de opties voor de toekomst?

Hakkinen en Coulthard zijn inmiddels verzekerd van nog een jaar McLaren, Schumacher blijft nog even bij Ferrari en wie het tweede stoeltje bij de Italiaanse renstal wil hebben, moet zich ondergeschikt maken aan de titel aspiraties van de Duitser.

Villeneuve is niet de enige die zucht onder de suprematie van de topteams. Heinz-Harald Frentzen lijkt na twee overwinningen in 1999 dit jaar het spoor weer bijster. Nadat zijn carrière in 1998 bij Williams stagneerde, wist Eddie Jordan vorig jaar het beste uit het talent uit Mönchengladbach naar boven te halen. Het was zijn laatste kans.

Met de nieuwe Mugen-krachtbron, in feite een motor uit de stal van Honda, is de nieuwe auto van Jordan een stuk onbetrouwbaarder gebleken. Frentzen heeft daardoor dit jaar nog geen rol van betekenis kunnen spelen. Doordat Honda zich dit jaar aan BAR heeft gecommitteerd, is de aandacht voor Jordan weggeslipt.

Geen wonder dat Eddie Jordan een gat in de lucht sprong toen hij bekend kon maken dat ook hij volgend jaar van de fabrieksmotoren van Honda gebruik mag maken. Volgend jaar kunnen Jordan en Frentzen zich daardoor wellicht vooraan in het veld melden. Maar dan is er wel weer een jaar verloren gegaan.

In een vergelijkbare situatie verkeert het team van Williams, dat dit jaar de overstap naar motorenleverancier BMW heeft gemaakt. Met Ralf Schumacher heeft Frank Williams alvast een coureur in huis die zich in de nabije toekomst kan mengen in de strijd om de titel. Met het materiaal dat hij dit jaar tot zijn beschikking heeft, is de jonge Schumacher echter net als Villeneuve en Frentzen veroordeeld tot het gevecht om the best of the rest.

Volgens mede-teameigenaar Patrick Head had Williams vorig jaar al races moeten winnen. Door de groeven in de banden is het moeilijker het vermogen op de weg brengen en moet 20 pk eigenlijk geen verschil maken, zei hij bij de presentatie van de Williams FW21 vorig jaar. Eddie Jordan is het met hem eens dat banden wel eens het verschil kunnen maken. Als er volgend jaar met Michelin een tweede bandenleverancier bijkomt, zouden de races een stuk spannender kunnen worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden